דעה: תלמיד בישראל מסיים 12 שנים של כלום

בגיל 18 הצעיר לא למד מה זה בנק ומה זו חברת ביטוח, מיהם החרדים ומה חלקם כאן והיכן נמצאות השכונות שסופחו לירושלים ■ אי אפשר לתקן בשוליים את מה שמאובן מהיסוד, אנו זקוקים לתוכנית לימודים חדשה, כזו שנותנת כלים לחיים

03.03.2016, 09:36 דרור הלוי

*** בשיתוף העיר החדשה

12 שנים של כלום הם המון זמן - כשמתברר שמה שנלמד מיותר ומה שצריך לא יודעים, כשמתחילים חיים עצמאיים לגמרי לא מוכנים, כשחלק מהזמן מבוזבז על תעמולה במקום על עובדות.

תוכנית הלימודים בבתי הספר צריכה לכלול ידע שעוזר להבנת המציאות בה אנו חיים: יום ירושלים חשוב אם ילמדו על העיר (ולא יסתפקו בשירים) - אם יסבירו מיהם החרדים ומה חלקם, היכן נמצאות השכונות שסופחו ומה מעמדן, מהם המקומות הקדושים לנו ואלו שקדושים למוסלמים או לנוצרים.

בבתי הספר לומדים להכיר את האימפריה הרומית ולא לומדים דבר על ארה"ב; לומדים על הפילים של חניבעל ולא על הנשק הגרעיני של קים ג'ונג און. את ההיסטוריה צריך ללמד הפוך - מהעדכני והמשפיע ועד לעתיק והרחוק. 

ויש גם ליקוי מאורות בסדרי עדיפויות: בגיל 18 הצעיר לא למד מה זה בנק ומה זו חברת ביטוח, מהי מניה ומה זו בורסה, הוא אינו יודע לקרוא חוזה ולא תלוש שכר, לא יודע מה זה מלאי ומה זה יצוא.

אי אפשר לתקן בשוליים את מה שמאובן מהיסוד, אנו זקוקים לתוכנית לימודים עדכנית חדשה, כזו
שנותנת כלים לחיים.

ניתן גם לשלב בה את החשוב עם הציוני והמעניין: ללמד על הדיסק און קי, שפותח כאן, בשיעורי מדע וטכנולוגיה לדוגמה; או להסביר מה זו תעשייה דרך הסיפור של ישקאר ועל גלובליזציה דרך היכרות עם חברות כגון צ'ק פוינט וטבע.

תלמיד בישראל מסיים 12 שנים של כלום, הוא מכיר מתמודדי ריאליטי אך לא יודע שאת ההתנהגויות החברתיות מ"הישרדות" מסביר זוכה הנובל הישראלי פרופסור דניאל כהנמן. הוא מכיר את מי שמתמיד בבית "האח הגדול" ולא את סיפור ההתמדה המופלאה של פרופ' דן שכטמן - עוד זוכה נובל - בעולם ספקן.

הלביאה מלמדת את הגורים לצוד ולהסתדר בחיים. ואנחנו? זהו התפקיד הראשון שלנו כהורים.

לכל הכתבות לחץ כאן >>