חשד: הושתקה הטרדה מינית של בכיר לשעבר ב"רמי לוי"

חשיפת "גלובס": המשטרה חוקרת אם בחברה השתמשו ביכולות המעקב של מערכת האבטחה, כדי לבדוק תלונה שהושתקה על בכיר לשעבר שלכאורה הטריד מינית עובדת ■ תגובת רמי לוי תקשורת: "אתם לוקים קשות בהבנת החומר"

רמי לוי  / צילום: תמר מצפי
רמי לוי / צילום: תמר מצפי

משטרת ישראל תרחיב את חקירתה נגד רמי לוי שיווק השקמה והחברה-הבת, רמי לוי תקשורת, בפרשת החשדות להטרדות מיניות לכאורה - כך אישר ל"גלובס" מקור משטרתי.

עוד נודע כי במסגרת החקירה המתנהלת בימים אלה, חוקרת המשטרה, בשיתוף עם הרשות למשפט וטכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים, חשד כי ברמי לוי תקשורת השתמשו ביכולות המעקב של מערכת האבטחה, בין היתר כדי לבדוק תלונה של עובדת על הטרדה מינית מצד מנהל בכיר לשעבר בחברת התקשורת.

לפי מידע שהגיע לידי המשטרה, קיים חשד שעובדת דתייה בחברה הוטרדה בידי מנהל לשעבר בחברה בעת שהציע לה טרמפ ממקום העבודה. העובדת סיימה משמרת במוקד, החלה ללכת לכיוון תחנת אוטובוס, והמנהל עבר שם והציע לה טרמפ. כשהעובדת רצתה להתיישב במושב האחורי, אמר לה: "אין לך מה לחשוש, עלי מקדימה".

המנהל ניהל עם העובדת שיחה בענייני עבודה, שגלשה לאמירות עם אופי מיני. לפי החשד, הוא שאל: "האם לכל הדתיות יש רגליים יפות כמו שלך?". בהמשך, לטענת העובדת, המנהל הכניס יד מתחת לחצאיתה וגלש עם ידו לכיוון החזה. הוא גם הציע לה לבוא לביתו. העובדת נבהלה, ביקשה ממנו לעצור את הרכב בתואנה שהגיעה לביתה, ירדה מהרכב וברחה.

מיד לאחר האירוע, דיווחה עליו העובדת לאחד המנהלים וביקשה עזרה. לפי החשדות לכאורה, בחברת התקשורת השתמשו במערכת האבטחה כדי לבצע איכון על הטלפון הנייד של אותו מנהל, והצליחו לאמת שהוא אכן היה במקום שבו לפי החשד התרחשה ההטרדה.

לפי מקורות, דוח מסודר על הפרשה הועבר אישית לאחר כמה ימים לרמי לוי. העובדת לא הופנתה לממונה על ההטרדות המיניות בחברה, ואף התבקשה לא לדבר על פרשה.

לדברי מקורות, רמי לוי קרא למנהל ואף צעק עליו שהוא יהרוס לו את החברה. למרות זאת, ואף שהחשדות אומתו לכאורה באותו בירור פנימי, המנהל המשיך לעבוד ברשת כמה שבועות נוספים וסיים את עבודתו בשקט.

לפי החשד, בחברה-הבת התרחשו אירועים נוספים של הטרדה מינית על-ידי אותו מנהל כלפי עובדות נוספות.

 

מסוכן לדבר על זה

בפוסט שהעלה בינואר אלקנה (אלקי) אלון, עובד לשעבר ברמי לוי תקשורת, הוא טען כי ההטרדות המיניות טויחו ולא טופלו. "הבעיה החלה כשבנות המוקד שלנו החלו לספר על כל מיני אמירות מיניות לא נעימות מצדו. אני סיפרתי לרמי ולאופיר בלייב על ההתרחשויות, רמי היה ספק צוחק מניף בידו אותו מנהל הוא שובב, ושהוא ידבר איתו. רמי היה בחו"ל באותו זמן, ביקש ממני ומאופיר לסגור את הנושא מול הבנות כדי שחלילה לא יהיה בלגן. רמי חזר מחו"ל, ועשינו ישיבה אני, הוא ואופיר. בישיבה רמי הבהיר כמה מסוכן שדבר כזה ידברו עליו, ולכן מה שנעשה זה כדבר הבא, אותו מנהל ימשיך עוד חודשיים בעבודה, והוא לאט-לאט ינפנף אותו החוצה", כתב אלון.

לדברי עו"ד רוני אלוני-סדובניק, "הוראות החוק למניעת הטרדה מינית מחייבות כל מעביד לברר את התלונה באמצעות ממונה על הטרדות מיניות, להנפיק דוח מסודר על ממצאי הבירור ולהמציא אותו למתלוננת. לא מתקבל על הדעת להסתיר מציבור העובדים והעובדות כי פלוני סיים את העסקתו בשל הטרדה מינית. יש חשיבות אדירה ליידע את קהילת העובדים, גם כדי לייצר הרתעה וגם כדי להזהיר את המעסיקים הבאים. לצערנו, קיימת תופעה הולכת ומתרחבת בקרב מעסיקים בממשלה, בשירות הציבורי, במשטרה ובצה"ל, שבה הפוגע פשוט עוזב את תפקידו, מבלי שימוצה תהליך הבירור עד תום ויופקו מסקנות לידיעת הציבור".

- האם המעסיק חייב לדווח למשטרה על אירוע כזה?

"לא. רק לעובדת המתלוננת שמורה הזכות לקבל החלטה אם לנקוט גם צעדים פליליים או להשאיר את תוצאות הבירור ברמת מקום העבודה, שזה הליך אזרחי שאם הוא מטופל נכון וטוב, המטריד מועזב, והמתלוננת נשארת מוגנת במקום עבודתה. אם המעסיק מאפשר למטריד לעזוב בצורה 'מכובדת' את מקום העבודה, מבלי שיירשם שנמצא שהוא הטריד מינית - הדבר פותח פתח לשיבוצו אצל מעסיק חדש, תוך העמדה בסכנה של עובדות חדשות שאינן מודעות לצורך בזהירות מפני אותו מטרידן". 

המשטרה החרימה מחשבים ומסמכים

ל"גלובס" נודע עוד כי המשטרה החרימה מחשבים ומסמכים ממשרדי שתי החברות. במשטרה סירבו להתייחס לדברים.

עם פתיחת חקירת המשטרה, נחקרו באזהרה רמי לוי; חתנו, המשמש מנכ"ל רמי לוי תקשורת, אופיר אטיאס; וגורם שלישי - שלמה אדרת-גוליאן, המשמש כסמנכ"ל התפעול והקב"ט של רמי לוי תקשורת. לוי עצמו נחקר אתמול (ד') שוב וצפוי להיחקר בהמשך.

אטיאס ואדרת-גוליאן נשלחו שניהם למעצר-בית של 7 ימים. אטיאס נשוי לבתו של רמי לוי, יפית, המשמשת כסמנכ"לית השיווק של הרשת. על אטיאס נאסר ליצור קשר עם אשתו, עם לוי ועם עובדים בשתי החברות. בשל כך, אטיאס שוהה מאז שחרורו מהחקירה בבית של אחותו בהר חומה בירושלים. הוא יהיה רשאי לשוב לביתו בבית נקופה רק מחר (ו') בצהריים. מעצר-הבית שלו יימשך עד יום שני.

אטיאס נעצר לחקירה לפני יומיים, בשעות הבוקר המוקדמות, ושוחרר באמצעות בית המשפט רק מאוחר בלילה. הוא נחקר בחשד לפגיעה בפרטיות, לפי חוק הגנת הפרטיות, עבירה המוגדרת כ"פשע"; וכן נחקר על ניהול, החזקה ושימוש של מאגר מידע לפי אותו חוק, עבירה המוגדרת "עוון".

בית משפט השלום בירושלים אישר את צו המעצר נגד אטיאס שביקשה יחידת מפלג חקירות ירושלים בשל חשש לשיבוש הליכי חקירה, סיכון ביטחונו של אדם וצורך בנקיטת הליכי חקירה שניתן לקיימם רק כשהחשוד במעצר. אדרת-גוליאן שוהה מאז החקירה בביתו בירושלים. גם עליו נאסר ליצור קשר עם עובדים בשתי החברות, למעט אשתו. הוא נחקר בחשד לאותם סעיפים שבגינם נחקר אטיאס.

העונש המקסימלי הקבוע בחוק על עבירה על חוק הגנת הפרטיות הוא מאסר של 5 שנים. לצד זה נאשמים עלולים להיות מחויבים בפיצויים כספיים כבדים.

רשת רמי לוי שיווק השקמה, שדיווחה אתמול על האירוע לבורסה, טענה כי "לא נעשה כל שימוש במערכות המידע שאינו בסמכות ו/או שאינו כדין. החברה סומכת ידיה על גופי החקירה כי יסיימו חקירתם בהקדם, וכי מלאכתם תיעשה נאמנה".

אתמול ירדה מניית רמי לוי בבורסה ב-3.3% ואיבדה מערכה כ-80 מיליון שקל לשווי של 2.22 מיליארד שקל. היום, לעומת זאת, שמרה המניה על יציבות.

רשת רמי לוי תקשורת מסרה בתגובה, באמצעות עו"ד גדי טל: "כל קשר בין הפרסום הזה לבין חקירת המשטרה לא קיים. אתם לוקים קשות בהבנת החומר".