רמי לוי לא זוכה למנוחה. בעיצומה של חקירה פלילית כנגדו וכנגד הרשת בבעלותו בגין פגיעה בפרטיות העובדים, וכן בשעה שנבדקות טענות לאי-טיפול בתלונות על הטרדות מיניות ברשת, מוגשת כנגד הרשת גם בקשה לתביעה ייצוגית בטענה להפרת זכויות העובדים באופן שיטתי. 

עובדת ניקיון וקופאית שעבדו בסניף רשת רמי לוי בעיר נתיבות הגישו בסוף השבוע (ה') תביעה, ובקשה לאישורה כייצוגית, בהיקף של כ-127.5 מיליון שקל, בטענה כי חברת רמי לוי שיווק השקמה מפרה את זכויותיהן וזכויות כל העובדים ברשת, בין היתר בכך שהחברה אינה משלמת לעובדיה דמי חג ופותחת לעובדים קרן פנסיה רק לאחר 7 חודשים מיום תחילת העבודה ברשת ולא מהחודש הראשון. זאת, נטען, בניגוד לצווי ההרחבה להסכמים הקיבוציים החלים בענף רשתות שיווק המזון. 

העובדות, קנו זריהון ורבקה קוקיוב, טוענות כי עבדו בסניף רמי לוי באזור התעשייה פארק נעם, הסמוך לעיר נתיבות, במסגרת עבודה של 6 ימים בשבוע. זריהון במשך כשנה ו-4 חודשים, בתפקיד עובדת ניקיון; וקוקיוב במשך כ-8 חודשים כקופאית. בינואר השנה, נטען, התפטרו השתיים מעבודתן ברשת. 

מהבקשה עולה כי הגם שחלו מספר חגים בתקופת עבודתן ברשת - ובין היתר, ראש השנה, סוכות ושבועות - לא שולמו לשתיים דמי חג כנדרש על-פי צו ההרחבה שחל בענף רשתות השיווק. על-פי הצו, נטען, רשת רמי לוי אמורה לשלם לעובדים דמי חג, נוסף על תשלום דמי חופשה, דמי חג כאילו עבדו, בראש השנה (2 ימים), יום כיפור (1), סוכות ושמיני עצרת (2), פסח (2), שבועות (1) ויום העצמאות (1). 

מהבקשה הייצוגית עולה כי בתשובה לפניות העובדות בעניין זה, השיבה מנהלת משאבי האנוש של הרשת כי הרשת משלמת לעובדים על-פי הצו הכללי במשק ולא הצו שחל על רשתות שיווק המזון.  

עוד נטען בבקשה לאישור הייצוגית כי הרשת אינה בודקת האם העובדים החדשים המתחילים לעבוד מבוטחים בביטוח פנסיוני, ואינה מעבירה להם טופס הודעה לעובד על-פי חוק הודעה לעובד (אשר באמצעותו מעדכן העובד את המעביד על קיומו של ביטוח פנסיוני קודם), ובכך למעשה שוללת מהם את זכותם לצבירה לקרן פנסיה מהיום הראשון של העבודה.  

בשנת 2008 נכנס לתוקפו צו הרחבה לפנסיית חובה בישראל, שהטיל על כלל המעסיקים במשק את החובה להפריש כספי פנסיה לעובדיהם השכירים (גברים מגיל 21 ונשים מגיל 20) עד להגיעם לגיל פרישה חובה. הצו קבע, בין היתר, כי עובד שהתקבל לעבודה כשהוא מבוטח בביטוח פנסיוני כלשהו, יהיה זכאי לביצוע הפרשות לקרן פנסיה מהחודש הראשון לעבודתו. עובד שלא היה מבוטח, זכאי לצבירה החל מהחודש השישי ואילך.

ואולם, לטענת המבקשות הייצוגיות, רשת רמי לוי לא בודקת האם עובדיה החדשים כבר מבוטחים בביטוח פנסיוני, ומתחילה להפריש להם הפרשות לקרן הפנסיה לאחר 7 חודשים בלבד, מבלי לאפשר להם לעדכן אותה כי הם כבר מבוטחים בביטוח פנסיוני קודם.

 

המבקשות מעריכות כי בתקופת עבודתם ברשת רמי לוי עבדו ברשת כ-6,000 עובדים בכ-50 סניפים ברחבי הארץ. להערכתן, התקופה הממוצעת שבה עבד כל עובד ברשת היא כשנה. על כן, המבקשות מעריכות כי התביעה רלבנטית לכ-42 אלף עובדים.

לטענתן, העילה האישית של כל עובד בגין אי-תשלום דמי חגים עומדת על סך של כ-1,000 שקל, ולכלל הקבוצה על סך של כ-42 מיליון שקל. את היקף הנזק לקבוצה בגין אי-ההפרשה לפנסיה מעריכות העובדות בסך של כ-64.5 מיליון שקל, ואת הנזק בגין אי-ההודעה לעובד על זכותו להפרשות לפנסיה מעריכות המבקשות בסכום של 21 מיליון שקל. כך, סך הנזק לקבוצת עובדי רמי לוי על-פי הערכות המבקשות עומד על כ-127.5 מיליון שקל. 

כפי שנחשף ב"גלובס", רמי לוי מצוי בימים אלה בעיצומה של חקירה פלילית. במסגרת החקירה נגד רמי לוי שיווק השקמה והחברה-הבת, רמי לוי תקשורת, חוקרת המשטרה, בשיתוף עם הרשות למשפט וטכנולוגיה ומידע במשרד המשפטים, חשד כי ברמי לוי תקשורת השתמשו ביכולות המעקב של מערכת האבטחה, בין היתר כדי לבדוק תלונה של עובדת על הטרדה מינית מצד מנהל בכיר לשעבר בחברת התקשורת. 

בסוף השבוע דווח ב"גלובס" כי המשטרה החליטה להרחיב את החקירה ולחקור גם חשדות להטרדות מיניות לכאורה ברשת. ל"גלובס" נודע כי לפי מידע שהגיע לידי המשטרה, קיים חשד שעובדת דתייה בחברה הוטרדה בידי מנהל לשעבר בחברה בעת שהציע לה טרמפ ממקום העבודה - אך הפרשה הושתקה. לפי מקורות, דוח מסודר על הפרשה הועבר אישית לאחר כמה ימים לרמי לוי, אך העובדת לא הופנתה לממונה על ההטרדות המיניות בחברה, ואף התבקשה לא לדבר על פרשה.

רמי לוי מכחיש את החשדות נגדו.