ישראלום רוצה פירעון מוקדם של חוב האג"ח

יתרת החוב - 45 מיליון שקל ■ חברת ההשקעות של ברונפמן ופישר צברה הפסד של כ-800 מיליון שקל מאז 2010, עיקרו מהשקעה במניות רשת שופרסל

מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר
מתיו ברונפמן / צלם: איל יצהר

שנה לפני המועד הסופי, מתיו ברונפמן ושולם פישר מבקשים לסיים את ההרפתקה הציבורית של חברת ההחזקות ישראלום שבבעלותם, ולבצע כבר החודש פירעון מלא של אג"ח החברה בהיקף של 45 מיליון שקל.

ביום חמישי האחרון פנתה ישראלום לנאמן אגרות החוב שלה (סדרה ו') בבקשה לבצע פירעון סופי ומלא של האג"ח בדרך של שינוי שטר הנאמנות. בשטר הנאמנות של סדרת האג"ח לא נכלל תנאי המאפשר פדיון מוקדם של החוב, ועקב כך תועלה הבקשה מחרתיים לאישור במסגרת אסיפת מחזיקים.

ישראלום מתנהלת כחברה פרטית מאז השלימו ברונפמן ופישר הצעת רכש למניות החברה באפריל 2010. עם זאת, החברה ממשיכה לפרסם מידי רבעון את דוחותיה הכספיים, מאחר שאגרות החוב שלה עדיין מוחזקות בידי הציבור. בסוף החודש הנוכחי מחויבת החברה לפרוע למחזיקי האג"ח כ-23 מיליון שקל, וסכום נוסף של כ-22 מיליון שקל במארס 2017. כך, שתוכל לחדול מלהיות חברה מדווחת ולחסוך את העלויות הרבות הכרוכות בכך.

כדי לקבל את הסכמת המחזיקים, מציעה ישראלום לשלם כבר בסוף החודש הקרוב, הן את שני תשלומי הקרן שעוד נותרו לה, וכן את הריבית שתיצבר עד סוף מארס ואת הריבית שעתידה הייתה להיצבר עד מארס 2017. כך למחזיקי האג"ח לא צפוי הפסד כלשהו מהפירעון המוקדם של האג"ח.

עוד מחיקה מהבורסה?

לישראלום שתי אחזקות מרכזיות, 19% ממניות רשת שופרסל בשווי של כ-530 מיליון שקל ו-85% ממניות שפע לוגיסטיקה (לשעבר פאלאס תעשיות) בשווי של 25 מיליון שקל. לא מן הנמנע כי אם יאושר מהלך הפירעון המוקדם, הוא עשוי להוביל את ברונפמן ופישר לשקול בעתיד גם את מחיקת מניות שפע לוגיסטיקה מהבורסה בדרך של הצעת רכש, אולם זאת ככל הנראה רק לאחר ששפע לוגיסטיקה תפרע בחודש מאי הקרוב את יתרת חובתיה למחזיקי האג"ח להמרה שלה, בהיקף של כ-19 מיליון שקל.

ישראלום הפסידה בתשעת החודשים הראשונים של 2015 כ-98 מיליון שקל, וזאת בהמשך להפסד מצטבר של כ-700 מיליון שקל שרשמה בשנים 2010-2014. עיקר ההפסד בשנים הקודמות נבע מהירידה בשווי ההשקעה בשופרסל, שמומנה בדרך של הלוואה בנקאית. בסוף 2010 נטלה ישראלום הלוואה של כ-600 מיליון שקל מהבנקים לצורך רכישת מניות שופרסל, שספגו לאחר מכן ירידה חדה בערכן בעקבות המחאה החברתית והשפעותיה על תמחור מוצרי המזון בישראל.

מניות אלו משועבדות לבנקים המממנים, כאשר נכון לסוף הרבעון השלישי של 2015 הסתכמה יתרת ההלוואה ב-376 מיליון שקל. עקב ההפסדים המתמשכים גם העבירו ברונפמן ופישר מכתב תמיכה לישראלום, לפיו הם יעמידו לרשותה את הכספים הנדרשים לצורך עמידה בהתחייבויות למחזיקי האג"ח ולבנקים.

נכון לסוף ספטמבר 2015, עמד היקף החוב של ישראלום לברונפמן ופישר על כ-452 מיליון שקל, ועד סוף דצמבר הזרימו השניים לחברה עוד 40 מיליון שקל. בתוכנית שפורסמה בדוחות הרבעון השלישי, נכתב כי בעלי השליטה מתכננים להזרים לחברה עוד 51 מיליון שקל בין ינואר 2016 לספטמבר 2017, לצורך עמידה בהתחייבויותיה.