תחקיר "עובדה": האם ח"כ אמנון כהן קיבל כסף כדי לקדם חוקים?

תחקיר "עובדה" חושף עדות של איש העסקים דניאל מולקנדוב, המספר על מערכת יחסים מושחתת שהתנהלה עם כהן במשך כ-10 שנים ■ כהן, מצידו, מכחיש שקיבל כסף או טובות הנאה וטוען כי כל פעולותיו בכנסת נעשו לטובת הציבור

האם חבר הכנסת לשעבר אמנון כהן ממפלגת ש"ס קיבל כסף כדי לקדם חוקים? תחקיר "עובדה" שישודר ביום חמישי הקרוב בערוץ 2 חושף עדות של איש העסקים דניאל מולקנדוב, המספר על מערכת יחסים מושחתת שהתנהלה במשך כ-10 שנים. כהן, מצידו, מכחיש שקיבל כסף או טובות הנאה וטוען כי כל פעולותיו הפרלמנטריות נעשו לטובת הציבור.

אמנון כהן ודניאל מולקנדוב הכירו ב-2003 במסגרת פעילותם המשותפת בקונגרס יהדות בוכרה. מערכת היחסים ביניהם התהדקה כאשר מולקנדוב התפרסם כברוקר מצליח בשוק ההון, וכהן שימש כחבר כנסת חרוץ מטעם סיעת ש"ס, שכיהן בין היתר כיו"א ועדת הכלכלה וכיו"ר הוועדה לביקורת המדינה.

מולקנדוב מספר בתוכנית "עובדה" לאילנה דיין ולרויטל חובל כיצד הפעיל את כהן כדי לקדם חוקים שייטיבו עם עסקיו, ובמקביל, לדבריו, העביר לידיו סכומי כסף נכבדים, שהגיעו לכדי מאות אלפי שקלים. לדבריו, לכהן היה מפתח לדירה של מולקנדוב בנס-ציונה. לטענת מולקנדוב, כשכהן רצה לקבל כספים, הוא שלח לו בפלאפון הודעת טקסט: "אפשר לבוא להשקות עציצים?" 

במארס 2005 נעצר מולקנדוב על-ידי חוקרי הרשות לניירות ערך בחשד כי קיבל לידיו עמלות גבוהות שלא כדין. חבר הכנסת דאז אמנון כהן ביקש מחבר הכנסת יעקב ליצמן, שכיהן באותה עת כיו"ר ועדת הכספים של הכנסת, לפנות ליו"ר רשות ניירות ערך דאז, משה טרי, כדי להקל בתנאי מעצרו של מולקנדוב. ליצמן, חשוב לציין, לא ידע דבר על מערכת היחסים הבעייתית בין השניים כשניסה לפעול למען מולקנדוב.

ח"כ כהן, מצידו, המשיך גם לאחר מכן לקדם את האינטרסים של מולקנדוב, וניסה, בין היתר, להעביר תיקון לחוק שהיה משפר את מצבו המשפטי של מולקנדוב במשפט הפלילי שלו. רשות ניירות ערך התנגדה להצעתו של כהן, והסעיפים הרלוונטיים לא עברו בסופו של דבר. 

בסיום ההליך הפלילי נגדו, מולקנדוב הורשע בעבירות על חוקי ניירות ערך ונשלח ל-20 חודשי מאסר בפועל. רגע לפני גזר הדין כתב לו כהן מכתב המלצה שהוגש לבית משפט השלום בתל-אביב. כשריצה את מאסרו בכלא, הגיע כהן לבקרו.

מערכת היחסים בין חבר הכנסת המכהן לברוקר המורשע הגיעה לסיומה רק לפני כשנה, וזאת על רקע סכסוך כספי בין השניים. בשלהי 2014 שכר מולקנדוב את עורכי הדין אמנון יצחקניא ואילן סובל, שהעבירו לכהן מכתב ובו דרישה לשלם את "חובו", או שמולקנדוב ינקוט בהליכים המתאימים.

במכתב מתארים עורכי הדין את יחסי הגומלין בין השניים, לרבות סכומי הכסף שלטענת מולקנדוב הרעיף עליו לאורך השנים. עורכי הדין מציינים כי מהלכיו של כהן מתועדים, לרבות ניסיונותיו להגיע לפשרה עם מולקנדוב.

"מרשנו מבכר להאמין כי לנוכח הדברים, המהווים אך טפח מן התמונה בשלמותה, והידועים לך היטב, תשקול שוב את עמדתך ותשכיל לייתר הליכים בבית המשפט לבירור המחלוקת שנתגלעה ביניהם", נכתב בסיכום מכתב הדרישה לכהן. "אם תבחר לא להסדיר את חובתך למרשנו, נחוש הוא להביא סכסוך זה להכרעה בפני בית המשפט המוסמך, על כל ההשלכות הנובעות מכך".

רק ביום שבו התייצב מולקנדוב ביאח"ה להעיד נגד כהן, העביר באמצעות עורך דינו תגובה למכתב ובו הוא מכחיש את טענותיו של מולקנדוב. "המכתב כולל איומים חסרי יסוד שלא יובילו לשום מקום", כתב בשמו של כהן עו"ד יעקב וינרוט. לטענתו, הכספים שקיבל ממולקנדוב היו למעשה החזר להלוואות שהעניק כהן בעבר למולקנדוב. "מרשך מתנהג בכפיות-טובה שעה שהוא מנצל לרעה את העובדה שהאיש היחיד שניסה לעזור לו, על אף שהיה ער לבעיותיו, היה מרשי", הוסיף.

גורמים בש"ס טוענים כי כהן למעשה נסחט על-ידי מולקנדוב, וכי זה בחר להעליל עליו על רקע סירובו להיכנס עמו לשותפות עסקית. בינואר 2015, חודשיים לפני הבחירות האחרונות, הודיע כהן במפתיע על פרישתו מהחיים הפוליטיים. לאחרונה פורסם כי הוא מונה לתפקיד יו"ר מכון התקנים.

דניאל מולקנדוב מסר עדות נגד כהן גם במשטרת ישראל. עורכי דינו יצחקניא וסובל ניהלו משא-ומתן מול הפרקליטות על אפשרות לחתום איתו הסכם עד מדינה. אלא שלפני 3 חודשים הודיעה הפרקליטות כי החקירה נגד כהן תיסגר, למעשה עוד לפני שנפתחה. ההחלטה התקבלה מבלי שכהן זומן אפילו לחקירה. 

"דברי-בלע של אדם מניפולטיבי ועבריין מורשע" 

עורכי הדין יעקב וינרוט, עמית חדד ואושר רובינגר מסרו מטעמו של ח"כ כהן: "דניאל מולקנדוב הוא עבריין מורשע ואף ריצה עונש מאסר. מדובר באדם מניפולטיבי שאינו בוחל בדבר כדי להגשים את מטרותיו הפסולות. מר מולקנדוב ניסה לסחוט את מר כהן, וכשזה סירב להיסחט, העליל עליו מולקנדוב שורת עלילות-שווא, כשהוא מבקש לקבל לעצמו מעמד של עד מדינה.

"משטרת ישראל, בליוויה הצמוד של הפרקליטות, בחנה את כל טענותיו של מולקנדוב עד דק והחליטה כי יש לסגור את התיק אף מבלי לזמן את מר כהן לחקירה, והדברים מדברים בעדם. כאשר הבין מולקנדוב כי משטרת וישראל אינה נותנת כל אמון בגרסתו המופרכת על פניה, החליט לנסות את מזלו ולפרסם את הדברים באמצעות כלי התקשורת".