כוחות המיליציה הכורדית שכבשו מחדש את הרי סינג'אר בעיראק חשפו השבוע, ולא בפעם הראשונה, רשת מנהרות אדירה ומושקעת של דאע"ש במדינה. המנהרות משמשות את אנשי דאע"ש בעיקר להגנה מפני תקיפות אוויריות, משהו שחמאס עשה בצורה מיומנת במהלך מבצע "צוק איתן", כולל תקיפה של כוחות והיעלמות מהירה ואף הטמנה של כמות גדולה של חומרי נפץ מתחת לבסיסים ומחסומים.

במחתרת הפשמרגה הכורדית מציינים כי המנהרות שנחשפו מגיעות לעומק של 10 מטרים ויותר, מה שמגן על אנשי דאע"ש מעוצמת התקיפות האוויריות של כוחות הקואליציה בראשות ארה"ב. הלוחמים הכורדים שנכנסו למנהרות גילו שם לצד כמות גדולה של חומרי נפץ ואמצעי לחימה, גם אמצעים המאפשרים תנאי מחייה סבירים ואפילו גילו שהן גודרו בגדרות חשמליות.

הכורדים ציינו כי הם הצליחו לאתר כ-70 מנהרות לפחות, אך ההערכות מצביעות על כך שיש עוד הרבה מאוד מנהרות באזורים שעדיין לא הצליחו להגיע אליהם.

נזכיר כי ידיעות ראשונות על מנהרות של הארגון התפרסמו כבר בשנת 2013, וככל שעבר הזמן, נחשפו עוד ועוד מנהרות מסוגים שונים. חלקן נועדו להסתתרות מתקיפות, אחרות לביצוע פיגועים ועוד. באוגוסט 2014 פרסם הדיילי סטאר הלבנוני שדאע"ש משתמש במנהרות טרור סודיות שנבנו על ידי סדאם חוסיין בעיראק, וכך הוא מתקדם לכיוון לבגדד.