משרד החקלאות: מכסות הייצור בחלב וביצים יבוטלו ב-2017

התוכנית, שנחשפה ב"גלובס", כוללת ביטול הדרגתי של כל המכסים על מזון שאיננו מעובד ■ החיסכון לצרכן: 2.6 מיליארד שקל בשנה

תבנית ביצים / צלם: איל יצהר
תבנית ביצים / צלם: איל יצהר

משרד החקלאות ומשרד האוצר מתכננים להחיל את הרפורמה בחקלאות כבר בתחילת 2017 ואפילו קודם לכן - כך נודע ל"גלובס". בכוונת המשרדים לאשר לצד התוכנית לביטול מכסות הייצור בביצים ובחלב וביטול המועצות החקלאיות, תוכנית לביטול כל המכסים על יבוא מזון, שנחשפה ב"גלובס".

לדברי גורם בכיר בממשלה, "לאחר יישום הדרגתי של הרפורמה, כל יבוא המזון מן החי והצומח לישראל שאיננו מעובד, יהיה פטור ממכס".

- מה זה כולל?

"ירקות, פירות, בשר טרי וקפוא, דגים, ירקות קפואים, עופות, מוצרי חלב, ביצים, דבש ושמן זית".

לפי תחשיב כלכלי שערך משרד החקלאות, יישום הרפורמה יביא לחיסכון של 2.6 מיליארד שקל בשנה לצרכן באופן ישיר, והחיסכון העקיף עשוי להגיע ל-3.25 מיליארד שקל.

- מה האובדן ההכנסות מהמכס שייגרם למדינה?

"ברוב הפריטים זה יהיה שולי, מכיוון שהמכס לא נועד להעשיר את אוצר המדינה אלא להגן על התוצרת המקומית, אבל אם החקלאים מקבלים פיצוי, לא צריך להגן עליהם. כיום המכס גבוה, כך שלא כלכלי לייבא, אבל זו לא הכנסה משמעותית למדינה אלא רק חוסם היצע. אם יהיה היצע רחב, המחירים יירדו, ופערי התיווך יקטנו. אף גורם לא יוכל לבקש מחירים גבוהים, כי יהיו לו מספיק מתחרים".

לדבריו, תמיכה כספית ישירה בחקלאים בגין הפגיעה הצפויה בהם תאפשר את יציאת הרפורמה לדרך.

לפי לוח זמנים שקבע משרד החקלאות, בכוונתו לסיים את המשא-ומתן עם החקלאים על גובה התמיכה הישירה ולסיים את השימועים לגורמים נוספים עד סוף יוני. הכוונה היא להביא את התוכנית לאישור הממשלה כבר ביולי, לבצע את תיקוני החקיקה המתבקשים מכך בהליך מהיר ולהכניס את הרפורמה לתוקף בתחילת 2017, ואולי אפילו קודם.

התוכנית המהפכנית של משרדי החקלאות והאוצר עשויה לשנות את המשק מהיסוד וצפויה להיתקל בהתנגדות של החקלאים. העובדה שחקלאים יקבלו תמיכה כספית ישירה עלולה לפגוע בחקלאות ואולי אף לחסל ענפים.

כמה חקלאים בכלל יש בארץ

השבוע סיימו משרדי החקלאות והאוצר את המשא-ומתן עם החקלאים בכל הנוגע לפתיחת השוק לתקופת הפסח, שבמסגרתו הוסכם כי החקלאים יקבלו פיצוי של 78 מיליון שקל. 37 מיליון שקל מתוכם יינתנו למגדלי הדגים, , כאשר 12 מגדלי דגים גדולים, האחראים ל-80% מהדגה המקומית, צפויים לקבל פיצוי של 2.5 מיליון שקל כל אחד.

גורם בכיר בממשלה אמר ל"גלובס" כי ההחלטה ללכת לקראת החקלאים בפיצוי היא אסטרטגית. לדבריו, "היה שווה לנו לתת להם הרבה כסף לפסח כדי שהם יסכימו. זה לא מעניין אם המחירים יירדו לפסח. מה שחשוב הוא שהחקלאים מבינים שהממשלה מוכנה לתת להם שקל כנגד שקל על כל הפסד".

באופן מפתיע, למשרד החקלאות אין נתונים על מספר החקלאים. ההערכה היא כי יש 6,000-11,000 חקלאים. נתונים מדויקים יש רק לגבי מגדלי הביצים ובעלי הרפתות. גם בהנחה שיש 10,000 חקלאים שיקבלו תמיכה מדי חודש עד סוף חייהם, ההערכה היא כי עלות התמיכה היא כ-1.5 מיליארד שקל. לדברי בכיר בממשלה, אפילו אם התמיכה תגיע לסכום גבוה יותר, הדבר מצדיק את המהלך.

חיסכון
 חיסכון