שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, הורה היום (ד') ליזמית הנדל"ן ענבל אור להגיב עד מחר לבקשת הפירוק המחודשת שהוגשה נגד חברת אור סיטי נדל"ן שבבעלותה. 

נזכיר כי אמש (ג') פורסם ב"גלובס" כי פחות משבוע לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב קבע כי עוד לא התגבשו התנאים לפירוק קבוצת החברות בבעלות יזמת הנדל"ן ענבל אור, חוזר אחד מנושיה הראשונים של אור לבית המשפט ומחדש את בקשת הפירוק.

הנושה, אברהם וולך, שהגיש את בקשת הפירוק הראשונה נגד ענבל אור לאחר מעצרה המתוקשר בחשד לעבירות מס לפני כשבועיים, טען בבקשתו המקורית כי שילם לאור סיטי נדל"ן מקדמה בסך 400 אלף שקל עבור רכישת דירה בתל-אביב; ואולם, לדבריו, לאחר התשלום התברר לו כי הדירה כבר נמכרה לאדם אחר - ולמרות זאת כספו לא הוחזר לו. יום לאחר שהגיש את הבקשה הודיעו אור ו-וולך במשותף לבית המשפט כי ענבל אור העבירה לידיו צ'ק בגין סכום ההחזר המגיע לו, ועל כן הם מבקשים יחד למחוק את הבקשה.

בבקשה חדשה שהגיש אתמול למינוי מפרק זמני לאור סיטי נדל"ן, טוען וולך שוב כי החברה חדלת פירעון ואינה יכולתה לעמוד בהתחייבותה הכספיות, ואף הודתה בכך במכתבים ששיגרה אליו במסגרתם דרשה את השבת הצ'ק שהועבר לו.

בתוך, נזכיר כי אתמול, במהלך חקירה נוספת של ענבל אור במשרדי החקירות של רשות המסים בירושלים, בפרשת הוצאת החשבוניות הכוזבות והעלמת הכנסות בהיקף מיליוני שקלים לכאורה, חשה אור ברע ופונתה לבית-החולים.

עו"ד אודי ברזילי, המייצג את ענבל אור בחקירת המסים, מסר כי "ענבל חשה שלא בטוב, החוקרים גילו רגישות רבה, הפסיקו מיד את החקירה והזמינו אמבולנס אשר פינה את ענבל לבית-החולים הדסה עין-כרם. ענבל מודה לחוקרים על ההתחשבות והרגישות ותשוב להיחקר מיד לאחר שתסיים את הבדיקות הרפואיות".

 

7 בקשות לפירוק

בקשתו המקורית של וולך לפירוק חברת אור סיטי נדל"ן פתחה את תיבת הפנדורה המשפטית של ענבל אור, ובתוך יממה הוגשו לא פחות מ-7 בקשות להצטרף להליך הפירוק על-ידי נושים נוספים של יזמת הנדל"ן. בנוסף ביקשו בנקים להצטרף להליך, ובמקביל נודע על מספר צ'קים של החברות בקבוצת ענבל אור, שלא כובדו. ואולם כאמור, לאחר דיון בבקשות שהוגשו דחה סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את הבקשה למינוי מפרק זמני, תוך שהוא קובע כי לא הוכח בשלב זה כי החברה חדלת פירעון.

בבקשה לחידוש הליך הפירוק ומינוי מפרק זמני לאור סיטי נדל"ן, שהוגשה אמש, טוען וולך כי בית המשפט דחה את הבקשה המקורית בידיעה שהחוב בבסיסו הוגשה - חוב של 400 אלף שקל של אור סיטי נדל"ן לוולך - הוסדר, שאם לא כן, לא היה דוחה אותה. ואולם לטענתו, בעקבות החלטת בית המשפט לדחות את בקשת הפירוק הזמני, העבירה החברה דרישה להשיב את ההמחאה שהעבירה לו לידיה, ללא כל טעם של ממש ותוך הפרה של ההסכמות בין הצדדים.

עוד נטען כי בהמשך לבקשתו של וולך כי החברה תעמוד בהתחייבויותיה כלפיו, בתכתובת דוא"ל מאתמול, 8 מארס, הודיעה החברה לוולך כי תשלום החוב לו כמוהו כהעדפת נושים פסולה, ואשר על כן, אין מקום לאפשר תשלום זה.

"העדפת נושים פסולה יכולה להתקיים אך ורק כשעסקינן בחייב חדל פירעון, קרי החברה מודה למעשה כי היא חדלת פירעון, וכי התשלום למבקש הוא בגדר העדפת נושים פסולה", כותב וולך.

בנסיבות אלהמבקש וולך מבית המשפט להורות כי הוא רשאי להפקיד את ההמחאה שקיבל על-פי המוסכם בין הצדדים, וכי התשלום לו הוא במהלך העסקים הרגיל של החברה. לחלופין טוען וולך כי הודעת החברה, ודרישתה שלא יפקיד את הצ'ק שקיבל וטענתה כי תשלום חוב שעל-פי הודאתה הגיע זמן פירעונו, הן בגדר העדפת נושים פסולה המהווה ראיה מכרעת לחדלות פירעונה של החברה ולהיעדר יכולתה לשלם את חובותיה - ועל כן מתבקש בית המשפט להורות על מינויו של עו"ד אבנר כהן כמפרק זמני לחברה. 

"בקשה עקרה, קנטרנית וממוחזרת"

פרקליט החברה, עו"ד דן נובהארי, מוסר בתגובה ראשונית לבקשה: "מדובר בבקשה עקרה, קנטרנית וממוחזרת, שהוגשה שוב חרף החלטת בית המשפט המחוזי, אשר כבר דחה את הבקשה הקודמת למינוי מפרק זמני לחברה. 

"בימים האחרונים ומאז החלטתו הנ"ל של בית המשפט המחוזי, הופעל מצידו של מר וולך לחץ כבד על החברה בניסיון להקדים את התשלום למר וולך, תחת האיום שאם הדרישה לא תיענה על-ידי החברה, תוגש בקשה חוזרת מטעמו למיוני מפרק לחברה (כפי שנעשה עתה). מדובר בניסיון פסול ונפסד להפעיל לחץ פסול על החברה, משיקולים זרים ופסולים, בניסיון לגרום לחברה לפעול שלא כדין ובניגוד מוחלט להחלטת בית המשפט המחוזי ולהנחיותיו הברורות בהחלטה.

"למרבה הצער, באי-כוחו של מר וולך, אשר מחזיקים בצ'ק בנקאי של החברה, מנסים לפעול בניגוד להסכמות הכתובות שבין הצדדים ובאי-כוחם, ובניגוד לחובתם והתחייבותם בכתב כנאמנים (של שני הצדדים) להשיב את הצ'ק לחברה. 

"מטרת הבקשה היא לנסות ולהכשיר את השרץ באמצעות בית המשפט, והחברה סמוכה ובטוחה כי המהלך הנפסד נדון לכישלון. החברה תעמוד בהתחייבותה כלפי מר וולך (במועד), אולם לא תיכנע להפעלת לחצים פסולים ולאיומים של גורמים אינטרסנטים שרואים רק את טובתם האישית לנגד עיניהם, ושאינם טורחים לכבד לא הסכמים ולא החלטות של ערכאות שיפוטיות".