צינור גז טבעי מישראל לירדן יתחיל לפעול ב-2017

צינור הגז צפוי לספק בשלב ראשון גז מתמר ללקוחות פרטיים בירדן ■ בהמשך ייבנה צינור שני שיספק גז מלוויתן לחברת החשמל הירדנית ■ בינתיים עוד לא נחתם אף חוזה מחייב עם חברות הגז

צינור הגז הראשון לירדן צפוי להתחיל לפעול במהלך 2017, כך הודיע היום (ה') מנכ"ל חברת נתיבי הגז (נתג"ז) שמואל תורג'מן. מדובר בצינור שמוקם בימים אלה באזור סדום ויספק גז שמגיע ממאגר תמר ללקוחות פרטיים בירדן. צינור שני, שיוקם באזור בית שאן, צפוי לספק גז מלוויתן לחברת החשמל הירדנית.

נזכיר כי בפברואר 2014 חתמו שותפות תמר על מכתב כוונות עם לקוחות פרטיים בירדן לאספקת 1.8 BCM של גז טבעי במשך 15 שנה. בספטמבר 2014 חתמה גם שותפות לוויתן על מכתב כוונות לאספקת גז לחברת החשמל הלאומית של ירדן, NEPCO, ולפיו מאגר לוויתן יספק לחברה 45 BCM של גז על פני 15 שנה. מדובר בחוזה שנאמד ביותר מ-15 מיליארד דולר. ואולם הדיונים על מתווה הגז, שנמשכים כבר מעל לשנה, הובילו לקיפאון במשאים ומתנים בין שתי המדינות.

בדוח שכתבה קרן מרשל על משק הגז הירדני ועל אספקת הגז מישראל לירדן, היא מציינת, כי "מבחינה כלכלית, גם לישראל וגם לירדן העסקה היא כדאית. המרחק בין רשת הולכת הגז הישראלית לזו של ירדן הוא קצר ונאמד בעשרות קילומטרים בודדים ו- NEPCO היא לקוח אמין עם מוסר תשלומים גבוה. לא רק זו, אלא שבאותה תשתית יוכל לזרום בעתיד גם גז ממאגר עזה מארין".

לטענת הקרן, הקושי בחתימה על חוזה סופי נובע משני דברים עיקריים: הרגולציה בישראל ומערכת היחסים העכורה בין ישראל לממלכה ההאשמית. "המחלוקות הרגולטוריות בישראל עיכבו את פיתוח מאגר לוויתן והרחבת מאגר תמר, ובינתיים החריפה מערכת היחסים בין המדינות", נכתב בדוח. "ארצות הברית והאיחוד האירופי, שיש להן אינטרס במערכת היחסים בין שתי המדינות, צריכות לקדם חתימה על חוזה מחייב ביניהן. חוזה כזה יכול גם לייצב את המשק הירדני". נציין, כי הגז מלוויתן לא צפוי לזרום לפני סוף 2019.

במסגרת סיור שנערך היום באזור עבודות הקו המזרחי שמקימה בימים אלו נתג"ז, ובו השתתפו שר האנרגיה יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, מנהל רשות הגז הטבעי סאשה וורשבסקי וחברי דירקטוריון נתג"ז, הציגה נתג"ז את התקדמותה בבניית הצינורות לירדן, כמו גם את התכנית להקמת מתקן ימי לחיבור מהיר של שדות גז חדשים וכן תכנית לאחסון תת-קרקעי של גז טבעי.

כפי שחשף גלובס כבר בנובמבר האחרון, נתג"ז בוחנת אחסון גז טבעי בים המלח בעלות המוערכת ב-200 מיליון דולר. הגז הטבעי שיאוחסן במאגר יוכל לספק את צרכי המשק הישראלי לכ-10 ימים .

תורג'מן מסר היום כי "נתג"ז משקיעה את כל המשאבים הדרושים על מנת להיערך לגידול המתמיד בביקוש לגז טבעי ולמוכנות המערכת הארצית לקליטת הגז ממאגר לוויתן. שנת 2016 מעמידה בפנינו אתגרים רבים, ובתקופה זו אנו ממשיכים בהקמת קווי גז חדשים, בתכנון הכפלת קווים קיימים ובחיבור לקוחות חדשים בכל רחבי הארץ". 

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, מסר: "אנחנו מתחילים כבר היום להשקיע בצנרת יצוא הגז לירדן, בצורה שתאפשר לייצא גז מתמר ומלוויתן לירדן בלוחות הזמנים הקצרים ביותר". 

שאול מרידור, מנכל משרד האנרגיה, מסר: "מבחינת המשרד, פיתוח מערכת ההולכה הוא אחד הנושאים החשובים ביותר, וההחלטות לאן יגיע הגז הטבעי ואיך מקדמים את חיבור התעשייה והצרכנים לגז הטבעי הן בראש סדר יומו של המשרד. נתג"ז היא דוגמה לחברה שמערכת היחסים הטובה שלה עם המפקח עליה מובילה לתוצאות טובות ולמשק שמצליח להתקדם ולמתפתח בהצלחה רבה".