סינגפור נותרה העיר היקרה ביותר בעולם זו שנה שלישית ברציפות, הונג-קונג דילגה אל המקום השני בפער קטן ממנה, בה בעת שפריז נהפכה זולה יותר - כל זאת לפי הסקר החדש של EIU, יחידת המידע של השבועון "אקונומיסט". הונג-קונג זינקה למקום השני מהמקום התשיעי, והיא חולקת אותו עם ציריך.

פריז היא העיר היחידה במרחב האירו בין עשרת הערים היקרות ביותר בסקר, אך היא ירדה 3 מקומות בדירוג למקום החמישי, על רקע חולשת המטבע האירופי. "התחזקות הדולר האמריקאי והיחלשות האירו הורידה את דירוג הערים האירופיות, בייחוד מפני שסנטימנט צרכני חלש וירידת מחירי הסחורות דיכאו את האינפלציה הן בהיצע הן בביקוש", נאמר בדוח. עם זאת ציינה EIU שגם עם אירו חלש, "פריז נשארה עיר יקרה מאוד מבחינה מבנית לגור בה, ורק אלכוהול וסיגריות מציעים בה תמורה לערך בהשוואה לערים אירופיות אחרות".

לא ברור אם סל המחירים שעליו מסתמכת EIU רלבנטי לתושב ממוצע. המחיר הממוצע לפריט לבוש נשי לשעת יום הוא לא פחות מ-552.80 דולר בסינגפור, לעומת 244.40 דולר בפריז, והרבה פחות מ-1,000 דולר ויותר בלונדון. סביר שתושבת ממוצעת בערים הללו לא קונה בגדים במחירים כאלו.

כמה מוצרים בסינגפור יקרים בהרבה ללא כל ספק. לפי הסקר, עלות מכונית משפחית בסינגפור היא 153 אלף דולר, לעומת 22 אלף דולר בניו-יורק ו-37,800 דולר בפריז. הבעיה היא שלא הרבה תושבים בסינגפור קונים רכב, והם מעדיפים את מערכת התחבורה הציבורית המשוכללת או את שפע המוניות בעיר-מדינה זו. ז'נבה דורגה במקום השלישי, עלייה של 3 מקומות בדירוג, מיד אחרי אחותה השווייצרית ציריך, בזכות החלטת הבנק המרכזי השווייצרי לבטל את הצמדת הפרנק לאירו, שגרמה לפרנק להתחזק.

 

הדולר החזק הניע גם את ההתייקרות של הונג-קונג - הדולר ההונג-קונגי צמוד לדולר האמריקאי, ולכן לא נחלש עם יתר מטבעות מזרח אסיה. זה מה שגרם לערים סידני ומלבורן באוסטרליה לנשור מדירוג עשר הראשונות בעולם - הדולר האוסטרלי איבד יותר מ-7% מול האמריקאי מתחילת 2015. הסקר משווה מחירים דולריים של 160 מוצרים ושירותים במדינות מסוימות, בדגש על מחירי מזון, ביגוד, מוצרי היגיינה, דמי שכירות, תחבורה, בתי ספר פרטיים, עוזרת בית ונופש.

לונדון הצטרפה השנה למועדון עשר הערים היקרות, עם עלייה מהמקום ה-11 למקום השישי, הואיל ונהפכה ליקרה יותר במונחי אירו. ניו-יורק טיפסה השנה ב-15 מקומות למקום השביעי (אחרי ירידה למקום ה-49 ב-2011), ולוס אנג'לס טיפסה 19 מקומות למקום העשירי. "ניו-יורק ולוס אנג'לס עלו בדירוג בעיקר בגלל שערי החליפין, ולא בגלל התייקרויות מקומיות משמעותיות", מסרה EIU. "למעשה, היפך הוא הנכון. מחירי הנפט והדולר החזק דוחפים מחירי כלפי מטה, והאינפלציה המקומית נמוכה יחסית".

עשר הערים היקרות בעולם