6 בלוני אוויר חם שמפריעים לשופטי בג"ץ לפסוק במתווה הגז

קאט דה בולשיט, בג"ץ. כל-כך הרבה אוויר חם אופף את הבג"ץ שהוגש נגד מתווה הגז הטבעי, עד שכדי להגיע להחלטה כדאי לשופטים לחתוך לפחות חלק מאותם ספינים, או בולשיט, המרחפים באוויר

בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: אבי אוחיון - לע"מ ואיל יצהר
בנימין נתניהו ויובל שטייניץ / צילום: אבי אוחיון - לע"מ ואיל יצהר

קאט דה בולשיט, בג"ץ. כל-כך הרבה אוויר חם אופף את הבג"ץ שהוגש נגד מתווה הגז הטבעי, עד שכדי להגיע להחלטה כדאי לשופטים לחתוך לפחות חלק מאותם ספינים, או בולשיט, המרחפים באוויר.

בולשיט מס. 1

הפרסומים על חוזה לאספקת גז טבעי מלוויתן ב-50 מיליון דולר בשנה לרצועת עזה, כלומר לשלטון החמאס, אותו שלטון שהמדינה מטילה עליו מצור ימי והוא בין המעכבים את הסכם ההתפייסות עם טורקיה. ובכן, לסכום הזה אין שום השפעה על החלטה לפיתוח לוויתן.

בולשיט מס. 2

"כלכליסט" פרסם ידיעה על דיונים עם כי"ל ובז"ן לאספקת 1.33 מיליארד מ"ק בשנה בסכום של עד 250 מיליון דולר, כ-5.3 דולר ליחידת חום. גם 250 מיליון דולר לשנה אינם עוגן מספק לקבלת החלטת פיתוח לוויתן. אבל זה מה שנותר לעשות כרגע, לאסוף לקוחות פוטנציאליים מן הגורן ומן היקב.

בולשיט מס. 3

סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו פרסמו הודעה משותפת בסיום פגישתם בשבוע שעבר, שבה לחץ ביידן, לפי עיתון "הארץ", על נתניהו לסיים את תהליך הפיוס עם טורקיה. "ישראל הקטנה הופכת להיות מוקד האנרגיה של האזור כולו," צוטט ביידן בהודעה, "ולדבר עשויות להיות השלכות חיוביות אדירות בכל הקשור למערכות יחסים, החל ממצרים וכלה בטורקיה, קפריסין, יוון, ירדן."

ביידן היה אמור לדעת שישראל לא עומדת להפוך למוקד אנרגיה אזורי. הוא אמור גם לדעת שאין יכולת להשיג פשרה בין טורקיה לישראל שתרצה את שני הצדדים, כל עוד רוסיה נמצאת באזור. ישראל, במידה רבה, נתונה לחסדיה של רוסיה "הודות" למדיניות הבדלנות והזהירות שנקט נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בשנים האחרונות בפעילותו במזה"ת.

בולשיט מס. 4

שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הצהיר שנובל אנרג'י יכולה להביא יציבות לאזורנו. שטייניץ גם מפזר הבטחות חסרות בסיס וכיסוי שחברות אנרגיה אחרות נמצאות בדרך לישראל ואפילו לוודסייד הוא פנה לפי דיווחים שהתפרסמו לאחרונה, ערב ההכרעה בבג"ץ. נו, באמת.  

בולשיט מס. 5

יש מי שטוענים כי ישראל חשופה לתביעת נזקים גדולה מצידה של נובל אנרג'י. מעבר לחילוקי הדעות על נכונותה של הטענה, היא אינה צריכה למנוע מהשופטים להכריע לפי פירושו של החוק במטרה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית; ולא במטרה למזער את הנזק הפוטנציאלי שהאחראים להיווצרותו, נתניהו ושטייניץ, מאיימים בו על שופטי בג"ץ.

בולשיט מס. 6

הטענה שהמתווה לא יפגע בדמוקרטיה הישראלית. האמנם? ריכוז של עוצמה כה גדולה בידי שחקן אחד בשוק האנרגיה הישראלי, שבמשך שנים גובה מחירים מנופחים, הוא חמור הרבה יותר ממונופול הבנקים או כל מונופול אחר שקיים במשק. זה מונופול שפגיעתו בדמוקרטיה תהיה קטלנית.

הטענה הנכונה 

יש גם טענה אחת שאינה בולשיט, ושעליה חזרו ללא הרף בשנה האחרונה נתניהו ושטייניץ: ישראל נקלעה למצוקת ביטחון האנרגטי חמורה. אלא שהכשל מונח כולו לפתחו של נתניהו ולפתחם של שריו ובהם שרי האנרגיה והאוצר.

במחדל הזה יעסקו שופטי בית המשפט העליון, כאשר תוקם ועדת חקירה ממלכתית לטיפול במחדלי ממשלות נתניהו במשק הגז הטבעי.