"החל מיוני יזכו 500 זוגות צעירים בכל שבוע בדירות מחיר למשתכן, זו השאיפה" - כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון.

בתדרוך לעיתונאים בכנסת רמז שר האוצר כי בכוונתו לפעול להורדת תקרת השכר לבכירים מתחת לקו ה-3.5 מיליון שקל לשנה. "בן אדם שמרוויח פי 100 מהשכר הממוצע במשק וכל התפיסה הזו שרק החזק שורד וכל איש לעצמו - אני במלחמה מול התפיסה הזו", אמר כחלון. "יש אנשים שלא קמים לעבודה כי הם מבינים שאין להם סיכוי בפערים האלה".

האוצר צפוי להציג מחרתיים את עמדתו בנושא הגבלת שכר הבכירים לוועדת הכספים של הכנסת. באשר לתקציב הדו-שנתי אמר כחלון כי לא ידרוש מנתניהו "מחיר" תמורת הסכמתו לתקציב דו-שנתי. "נכון, יש לי התחייבות", הודה כחלון בהתייחסו להסכם הקואליציוני של סיעת "כולנו" בו התחייב להעביר תקציב דו-שנתי בשנים 2017-18. "הסכמתי, כי באותה נקודת זמן היה חשוב לי רמ"י, משרד השיכון ומנהל התכנון, אבל זה לא אידיאולוגיה, תקציב דו-שנתי ואני אנסה לשכנע שתקציב דו-שנתי זה לא תעודת ביטוח ליציבות הממשלה".

 

כחלון נימק את התנגדותו לתקציב הדו-שנתי בקושי לחזות הן את ההכנסות והן את ההוצאות הצפויות בעוד שנתיים. "אם היום היה לי תקציב דו-שנתי, זה אומר שאני צריך לחזות את הכנסות המיסים של אוגוסט 2018... יש לנו לחזק את המשטרה במאות שוטרים - תארו לעצמכם ש-18' סגור לי. מה אני עושה?"

כחלון אמר כי המחלוקת בנושא התקציב הדו-שנתי היא היחידה שיש לו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אך הודה כי התנגדותו של נתניהו להטלת מס עיזבון מונעת ממנו לקדם את המס. "המס הכי רשע זה מע"מ והמס הכי צודק זה מס עיזבון", אמר כחלון, "אבל ראש הממשלה מתנגד. מי שהוריש 10 או 8 מיליון, אם הבן שלו ייתן קצת לא יקרה לו. הוא (נתניהו) מתנגד, אז שאעשה קמפיין על משהו שלא יקרה בחיים? אני יכול להתחייב שתקציב הבא אני אעלה את זה פעם נוספת".     

באשר ליוקר המחיה אמר כחלון כי בכוונת האוצר לפרסם את מחירי המוצרים שגובים החקלאים מהמתווכים, כדי לאפשר לציבור לדעת מהו פער התיווך. "החקלאים הבטיחו לנו שני דברים: שלא יהיה מחסור בחגים ושהמחירים יפורסמו". 

כחלון העריך כי פרסום מחירי מוצרים בסיסיים יביא להורדות מחירים, אך לדבריו אם המהלך לא יצליח הביא להורדת מחירים ברשתות השיווק, "נמשיך לצעדים יותר חריפים כל מה שדרוש. לא יכול להיות שישלמו על סל מזון 30-40 אחוז יותר מבמדינות אחרות. אני כל בוקר יושב ובודק כמה עולה עגבנייה, כמה עולה דירה, כמה עולה המכשול בעזה, כמה עולה ללמד מתמטיקה מכיתה אלף", אמר שר האוצר.