רפורמת התחבורה העירונית של ירושלים, שתכליתה לצמצם את תנועת המכוניות הפרטיות בעיר וראשיתה בהקמת קו הרכבת הקלה, מתרחבת עם מערכי תחבורה אישית שיתופית שישלימו אותה. שני מהלכים עומדים כעת על הפרק: הראשון הוא עידוד מנגנון מכוניות שיתופיות, שהעירייה פרסמה מכרז הנוגע אליו בתחילת החודש. השני הוא מיזם השכרת אופניים כמו תל אופן, שהחל לפני חמש שנים בתל אביב, והתפשט השנה לערים גבעתיים ורמת גן.

מכוניות שיתופיות הן מכוניות רגילות החונות במרחב הציבורי הנגיש (רחובות ערים), וכל אחד יכול להשתמש בהן תמורת תשלום המתומחר לפי מרחק (קילומטרים) וזמן - קצר כמו חצי שעה, או ארוך כמו יום שלם, וזאת מבלי לשלם על דלק, ביטוח, רישוי, תיקונים וכיוב'. שירות כזה פועל בתל אביב מ-2008, התפשט לערים נוספות בסביבתה, וכולל כיום 250 מכוניות בבעלות ותפעול של יזם פרטי - חברת "Car to Go" הישראלית.

בירושלים מתחילים בקטן. רק 17 מכוניות שיתופיות בשלב ראשון, ואחריו יבוא שלב שני, עוד 18 מכוניות. להתחלה כזו יש חיסרון שעלול לפגוע בהצלחה: בתחבורה בכלל, לא כל שכן שיתופית, היצע מגדיל את הביקוש. תושבים יתקשו לוותר על החזקת מכונית פרטית (תכלית השירות), אם לא יהיו בטוחים שתמיד יהיה תחליף. ניר תמיר, סגן ראש העיר, הממונה על תיק התחבורה בירושלים וחבר מועצת העיר מטעם סיעת "ירושלמים", אומר שבגלל אילוץ זה המכוניות השיתופיות יפוזרו בשטח קטן (שפונה לאוכלוסיה מצומצמת יחסית), וכך תמותן התחרות ויגדל הסיכוי לזמינות טובה.

חברה נפרדת לשבת

בדרך להגשמת המיזם הוצב עוד אתגר: האוכלוסייה החרדית, שנציגיה הכריזו כי לא ישתמשו במכוניות מחללות שבת. הציבור החילוני מצדו זקוק לשירות במיוחד בסופי שבוע, שבהם אין בעיר תחבורה ציבורית אחרת. הפשרה שנמצאה: השירות יינתן על ידי שתי חברות נפרדות, אחת שתפעיל את צי המכוניות שלה בשבת, ושנייה שהמכוניות שלה לא ייסעו בשבתות ובחגי ישראל. בשלב ראשון המנוי לשירות יהיה בנפרד לכל חברה (דבר שמצמצם עוד את היצע כלי הרכב), אבל בירושלים בטוחים שעם הזמן יהיה שיתוף פעולה בין שתי החברות, וכך לאפשר בימי חול שימוש בכל המכוניות כקבוצה אחת.

מיזם השכרת האופניים בירושלים יתחיל עם 50 תחנות ו-500 זוגות אופניים. לשם השוואה בתל אביב יש היום 206 תחנות ו-2,060 זוגות אופניים, ותחום הפעילות קטן בהרבה (שטחה של ירושלים גדול בהרבה). המכרז יצא כשיגיע אישור תקציבי ממשרד התחבורה, אשר בירושלים הוא שותף במימונו, בניגוד לתל אביב שבה העירייה מממנת אותו מתקציבה ועל חשבונה, גם עבור הערים השכנות.

האופניים במיזם יהיו רגילים (לא חשמליים), אתגר לרוכבים בעיר ההררית. כדי שהמיזם יתפקד, מתכננים בירושלים להציע תגמול למחזירים לתחנות במעלה ההר, זאת בדמות הארכת זמן ההשכרה בחינם. בעתיד מתכננים לשלב אופניים וקורקינטים חשמליים, "כדי למשוך נשים חרדיות הלובשות שמלות ארוכות, להשתמש בתחבורה כזו", כדברי ניר.