בשר רוסטביף איכותי, סלמון ברוטב עגבניות, פרגיות במרינדה, עוף צלוי ואפילו סושי - את כל אלה מבשלים לכם במטבח המרכזי של בית החולים הממשלתי "שיבא" בתל השומר. טוב, לא בדיוק לכם, אלא רק עבור מי שמשלם מאות ואלפי שקלים עבור מלונית היולדות, או המלון הרפואי "שי-לב".

למעשה, אם תגיעו סתם ככה לשיבא בימי חמישי בצהריים, תוכלו לרכוש לפי משקל מכל הטוב הזה ולהעמיס הביתה בקופסאות. איזה תקציב נושא בהוצאות ולאיזו קרן עוברות ההכנסות? עוד מעט נגיע גם לזה.

באותו מטבח ממש מבשלים אוכל מסוג אחר לגמרי עבור "החולים הרגילים". בדרך-כלל מדובר בשניצל קפוא ומעובד שנרכש בסיטונות, במחיר נמוך מאוד ולא דורש הרבה עבודה. בשביל זה יש מכונה גדולה ומשוכללת. מהמטבח המרכזי האוכל עובר אל מרכז חלוקת המזון, ומשם משנעים אותו ברכבים קטנים לפי החלוקה הבאה: אוכל דל למחלקות, אוכל עשיר למלונות.

תחקיר "גלובס" מעלה כי עד לפני שנה וחצי המלונות של שיבא רכשו את המזון מחברת קייטרינג חיצונית, בדיוק כפי שעושים במלונית היולדות של איכילוב. ההפרדה הזו לא הייתה מקרית, אלא חלק מהמבנה של בתי החולים הממשלתיים שמאפשר להם להציע שירותים פרטיים שאינם נכללים בסל הבריאות הממלכתי כל זמן שהם ניתנים באמצעות "תאגיד הבריאות" או מה שמכונה "קרן המחקרים", ותוך הפרדה מבנית, תקציבית ומשפטית בין בית החולים לתאגיד.

בשיבא ביקשו לחסוך כנראה בכסף, אז ההפרדה הזו פשוט נעלמה. במקום שקרן המחקרים תרכוש את המזון עבור המלונות כפי שנעשה בעבר, בית החולים התחיל לרכוש בעצמו מהתקציב הציבורי. מקורות בבית החולים טוענים כי מאז שהמזון המיועד למלונות נרכש מתקציב בית החולים ומבושל במטבח המרכזי, איכות המזון של החולים הלכה וירדה. את קציצת הדג, לצורך העניין, החליף השניצל הקפוא.

  שיבא/ צילום: שי ניב

הרציונל פשוט לכאורה: כדי לבשל אוכל עשיר ואיכותי המיועד לחדר האוכל של העובדים, לשני מלונות ופעם בשבוע גם למכירה במשקל - האוכל שמיועד למחלקות "הרגילות" צריך להיות קל מאוד להכנה ולכן ברוב המקרים גם זול. את המחיר משלמים לא רק החולים, אלא גם העובדים שנאלצים לעבוד הרבה יותר קשה, ולא לטובת החולה הציבורי שלשמו הם נמצאים שם.

בניגוד לטענה של הנהלת שיבא שלפיה העובדים של קרן המחקרים הם שעוסקים במזון המיועד למלונות (ראו תגובה בהמשך), בדיקת "גלובס" מעלה כי העובדים שעוסקים ברכישה, בבישול ובשינוע של המזון לטובת המאושפזים הפרטיים הם ברוב המקרים עובדי מדינה ולא עובדי הקרן. תאגיד הבריאות של שיבא מעביר מדי תקופה לבית החולים סכום שנועד לקזז את ההוצאה שלו, אבל מדובר בקיזוז חלקי בלבד שלא משקף לכאורה את העלות האמיתית של הכנת המזון למלונות ובוודאי שלא את עלות העבודה.

אבל זה לא הכול: מסתבר כי המזון המבושל והאיכותי שנמכר בימי חמישי לפי משקל נרכש מתקציב בית החולים, אבל הכסף מהמכירה נכנס אל קרן המחקרים - זו שמפעילה את המלונות. הוכחה לכך מופיעה על הקבלות שקיבלנו לאחר התשלום, שעליהן חתומה הקרן. גם במקרה של ימי המכירה, תחת המותג "שיבא בריא", עובדי מדינה ולא רק עובדי קרן המחקרים הם שעמלים על הרכש, הבישול והשינוע - כל זאת ללא כל תוספת תשלום. ההכנה לקראת המכירה אורכת יומיים לפחות, והיא כוללת בין היתר אפיית עוגות, הכנת סלטים ועוד.

מרכז חלוקת מזון  שיבא/ צילום: שי ניב

סטנדרטים שונים

גורמים במערכת הבריאות שנחשפו לחומרי התחקיר שלנו העלו חשש לכאורה שמדובר במה שמכונה "סבסוד צולב" לרעת החולים, שזה ההיפך הגמור מהמטרה שלשמה קמו קרנות המחקר. הקרנות, נזכיר, נועדו לאפשר לבית החולים לייצר הכנסה נוספת, בין היתר מתפעול שטחי מסחר וחניונים, כדי להפעיל את תשתיות בית החולים אחר הצהריים ולקצר תורים לניתוחים ובדיקות רפואיות.

"על פניו נראה שהשניצל הקפוא מסבסד את ארוחות הגורמה, וזה מה שקורה תמיד כשמערבבים רפואה פרטית בתוך המערכת הציבורית", טוען פרופ' גבי בן נון, כלכלן בריאות מאוניברסיטת בן-גוריון ולשעבר סמנכ"ל במשרד הבריאות. בן נון, שהיה אחד ממעצבי חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחבר בוועדת גרמן, הוא מהמתנגדים הבולטים והעקביים להכנסת שירותי רפואה פרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים.

"התחקיר שלכם מוכיח כי הרכיבה הזו של הרפואה הפרטית על גבי המערכת הציבורית לא נגמרת רק בהתנהלות בעייתית של רופאים", טוען עו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למשפט רפואי. "זה כמו מנהל מחלקה שעושה שימוש במזכירה שלו לקידום הקליניקה הפרטית שלו. אנו רואים שיש פה שימוש במשאבים ציבוריים שונים לקידום פרקטיקה פרטית ואינטרסים של מערכת פרטית. יותר מזה, מייצרים כאן באופן מלאכותי אך מובנה סטנדרטים שונים: אחד לחולים רגילים ואחר למי שמשלמים באופן פרטי, כשהמקור למימון הוא ציבורי".

מטבח מרכזי  שיבא/ צילום: שי ניב

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר כי חשב המשרד יחל לבדוק את הסוגיה לאור פניית "גלובס".

משיבא נמסר כי"המזון מוכן במטבח המרכזי ומחולק לעובדים, למאושפזים ולמלונות, זאת לאחר שההתקשרות עם חברת הקייטרינג הופסקה לבקשתה והמטבח תוגבר בהתאם בעובדים. קרן המחקרים מממנת העסקת עובדים במטבח ובמרכז החלוקה, במלונות ובמכירת המזון. הקרן מעבירה את עלות המנות, העבודה והמשאבים הנצרכים בחזרה למדינה. כל הרווחים מהמלונות וממכירת המזון מועברים דרך הקרן בחזרה לטובת שיפור האוכל למאושפזים ולעובדים, רכישת ציוד וכו', ולא נעשה בהם כל שימוש אחר".

מחלקת המזון  שיבא/ צילום: שי ניב

שרשרת המזון של שיבא