אשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, מבקשת מנשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, דיתה פרוז'ינין, שקיבלה את תביעתו של מני נפתלי נגד משרד ראש הממשלה, לפסול את עצמה מלדון בתביעה שהגיש העובד גיא אליהו נגד המשרד. זאת, בטענה כי השופטת כבר גיבשה עמדה בנוגע להתנהלות נתניהו כ"מעסיקה פוגענית". 

בבקשה שהגישה היום (א') לשופטת, כתבה נתניהו, באמצעות עו"ד יוסי כהן, כי קביעות בית הדין לעבודה ביחס לשרה נתניהו בפסק הדין בתיק מני נפתלי, אב הבית לשעבר (שזכה בתביעתו וקיבל פיצוי בסך 150 אלף שקל), מחייבות את פסילת השופטת ואת הימנעותה מלדון בתיק גיא אליהו.

"לאחר שבית הדין קבע בפסק דין נפתלי כי מעון ראש הממשלנ נוהל באופן העולה כדי העסקה פוגענית, כל שנותר לו הוא להכריע בתיק גיא אליהו באופן זהה", נכתב בקשה. "דעתו של בית הדין בהקשר לשאלת ההעסקה הפוגענית כבר הובעה מפורשות, עמדתו ידועה, נהירה, ברורה, קביעותיו הנחרצות והחד-משמעיות בפסק הדין מחייבות את המסקנה הבלתי נמנעת כי בתק אליהו חייב הוא למעשה לקבוע קביעות זהות בכל הקשור לטענת העסקה פוגענית. למעשה, תפקידו של בית הדין בתיק אליהו מתמצה לכל היותר במתן 'חותמת גומי' לאותן קביעות שקבע בפסק הדין (בעניין נפתלי. ח"מ)".

לפיכך, לטענת שרה נתניהו, בית הדין לעבודה, בהרכבו הנוכחי, "אינו פתוח לשכנוע ואינו יכול להכריע בתיק אליהו באופן שונה מהאופן בו הכריע בתיק מני נפתלי", ולכן, לטענתה, עליו לפסול את עצמו, כאמור, מלדון בתיק גיא אליהו.

אליהו, שעבד כאיש תחזוקה במעון ראש הממשלה, תבע את משרד ראש הממשלה בשל מה שהוא מכנה "העסקתו בתנאים פוגעניים ובשל הפרת חוקי העבודה". אליהו הגיש תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, ובה הוא דורש 650 אלף שקל, והיא הצטרפה, כאמור, לתביעה דומה שהגיש מני נפתלי.

בדומה לתביעת נפתלי, במרכז התביעה של אליהו, שהחל לעבוד במעון ראש הממשלה ביוני 2011, ניצבה התנהגותה של שרה נתניהו. הטענות שהעלה אליהו בתביעה הן זהות כמעט לאלה שהעלה נפתלי.

בכתב התביעה נכתב כי "סביבת העבודה במעון ראש הממשלה יצרה תנאי העסקה פוגעניים שאין הדעת סובלת. מסדרי ניקיון המלווים צעקות, חרפות ועלבונות היו במעון עניין שבשגרה והטילו מורא על כל העובדים. לא פעם הפכו תקריות פעוטות להתפרצויות זעם קשות שיכלו אף להסתיים באירועים חריגים, כמו השלכת כלים שלא הונחו במקומם לרצפה לנגד עיניהם המשתאות של העובדים". 

הסכסוך בין נפתלי למעון ראש הממשלה ולשרה נתניהו נמשך כבר כשנתיים. נפתלי הגיש תביעה נגד מעון ראש הממשלה, שבה טען כי המדינה קיפחה את זכויותיו בעת שהועסק במעון ראש הממשלה כאב בית. כן העלה נפתלי טענות קשות נגד התנהלותה של שרה נתניהו כלפיו. בית הדין האזורי לעבודה קיבל כאמור את התביעה ופסק לנפתלי פיצוי בסך 150 אלף שקל שישולם לו מקופת המדינה וכן הוצאות משפט, ומתח ביקורת על נתניהו.

בהמשך, ערערו הפרקליטות ושרה נתניהו על פסק הדין. נתניהו הכחישה שהתעמרה בנפתלי. "המערערת לא הייתה צד לתביעה אלא עדה שנצטוותה על-ידי בית הדין להעיד בתצהיר. לפיכך לא יכולה הייתה להביא עדים, חיזוקים או ראיות לתמוך בדבריה. למרות זאת, בית הדין קבע שהיא כשלה באי-הבאת חיזוקים לעדותה, זאת תוך שבית הדין עצמו הוא שמנע ממנה לחזק את ראיותיה", כתבו עורכי דינה של נתניהו בערעור.

למרות שבית הדין פסק לו פיצוי בסך 150 אלף שקל וכן הוצאות משפט, גם נפתלי, באמצעות עורכות הדין נעמי לנדאו ונאווה פינצ'וק אלכסנדר, ערער בהמשך על מספר קביעות של בית הדין האזורי, וביקש להגדיל את הפיצוי שיקבל ל-240 אלף שקל.

עו"ד נעמי לנדאו, מומחית לדיני עבודה, המייצגת את גיא אליהו, מסרה בתגובה: "על אף הצהרותיה שהתקשורת רודפת אותה, נדמה כי לגברת נתניהו חסרה תשומת-לב, אחרת אין שום דרך להסביר את בקשתה ההזויה לפסול את כבוד ההנשאיה פרוז'ינין. אין בבקשה הזו דבר וחצי דבר מלבד שאיפתה החוזרת של הגברת נתניהו להלך אימים ולהטיל מורא על כל מערכת המשפט, לבל תקבל החלטות שלא יישאו חן בעיני הגברת הראשונה. לא ייתכן שהגברת נתניהו תמשיך להטיל כך רפש בשופטת ותהלך אימים גם על ערכאת הערעור שאמורה לדון בעניינה. על הנהלת בתי המשפט לשים לזה סוף.

"הבקשה עצמה אינה ראויה לכל התייחסות עניינית, שכן לגברת נתניהו היו אינספור אפשרויות להציג את עמדתה, להשפיע ולהביא עדים מטעמה, כפי שאכן עשתה. זהו ניסיון נואל לשפר עמדות מהסיכומים שהוגשו לאחרונה על-ידי הפרקליטות בתיקו של גיא אליהו, ולהביע חוסר אמון וחוסר שביעות-רצון עמוקים מתפקודן של פרקליטות מחוז ירושלים".