"גבירותיי ורבותיי שלום רב. טיסת היח"צ של מד"א נחתה זה עתה בשלום בנתב"ג". את זה, מן הסתם, לא שמעו פצועי הפיגוע מאיסטנבול בכריזת המטוס בהגיעם לישראל אתמול לפנות בוקר, למרות שהמבצע להבאתם ארצה על-ידי הארגון, שאינו ממלכתי, אך ממומן בחלקו על-ידי מדינת ישראל, נראה היה אולי לצורך יחסי ציבור שלו ופחות להצלת חיים.

פעם נוספת משתמש מד"א בפיגועים ואסונות ברחבי העולם לצרכי גיוס תרומות וחיזוק תדמיתו, ואנחנו שותקים. כאילו לא עברה פחות משנה מאז רעידת האדמה בנפאל, לשם מיהרו אנשי צוותי ההצלה הלבושים לבן להגיע ראשונים, מכוסים בסיקור עיתונאי מכל עבר, למרות שמדינת ישראל ארגנה ומימנה משלחת רשמית שטסה לשם פחות מיממה אחריהם.

55 מיליון שקל עלה למשלם המיסים הישראלי מסע ההצלה הבזבזני בנפאל, שנוהל באופן שערורייתי, עם צוותים כפולים, שני בתי חולים שדה מצוידים, אחד צה"לי ואחד אזרחי, וצוותי ענק שעשו, אמנם, מעשה הומאני ומחמם לב, אבל חסר פרופורציה למה שתרם שאר העולם.

האופן שבו טופל הפיגוע באיסטנבול, חמור לא פחות, וגם הוא עלה כמה וכמה מיליוני שקל טובים. רק עלות שעת טיסה של מטוס שמשון של חה"א, עומדת על בין 30 ל-40 אלף דולר. טורקיה נמצאת שעתיים טיסה מנתב"ג, וטיסות סדירות לנמל באיסטנבול יוצאות מישראל בכל כמה שעות. הבהילות של מד"א להקפיץ לשם שני מטוסים, לא אחד, בזמן שפיקוד העורף מכין בית חולים מוטס משלו, היא עוד ניצול ציני של "הצלב האדום הישראלי", כפי שהגדיר אותו לא פעם המנכ"ל המשופשף, אלי בין. אם בנפאל לא היה איפה לטפל בפצועים, בטורקיה מערכת הרפואה מתקדמת, מודרנית, והפצועים בעצמם אומרים שהטורקים הצילו חיים.

אבל למד"א היה דחוף להקפיץ לשם שני מטוסים, כדי להחזיר לארץ חמישה פצועים קל ובינוני, פצועים שיכולים היו להמתין למטוס חיל האוויר שהטיס את הפצועים הקשים באמת, שנזקקו לטיפול חירום. אפשר גם היה להשתמש בשירותיו הטובים של הסהר האדום המקומי, שגם הוא זכה לתשבוחות גדולות, שהיה שמח להעמיד לרשותם אמבולנסים שיביאו אותם עד לפתח הטיסות הסדירות בשדה התעופה.

את מד"א אולי זה פחות מעניין. היא חייבת להצדיק את קיומה, גם אם זה עולה הרבה כסף, שחלקו ממומן על-ידי חברות הביטוח, חלקו מתרומות, וחלקו מכיסם של אזרחי ישראל. אבל מה לא עושים בשם הצלת חיים.

ומה עם הדיפלומטיה? תארו לעצמכם שאחרי הפיגוע ביפו שבו נרצח אזרח אמריקאי, היה הנשיא אובאמה שולח לכאן רכבת אווירית כדי להטיס את הגופה ולטפל בפצועים האמריקאים? איך היה ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את חוסר האמון במערכת הרפואה שלנו והחדירה הגסה לריבונות? הרכבת האווירית שנשלחה לטורקיה, משולה לעוד דרגש נמוך עליו הושבנו את הטורקים, שטיפלו במסירות בישראלים הפצועים. מישהו חשב על שיקום היחסים המעורערים שלנו עם ארדואן?

והיה עוד אירוע קטן, בשולי הדברים. כתבת הבריאות של ערוץ 1 הציבורי, קטי דור, לא הורשתה לעלות על טיסת מד"א לטורקיה, למרות שהמימון שלה מגיע גם מכספי הציבור, בגלל תחקיר שערך הערוץ על הטרדות מיניות בארגון. רק היה חסר שהיא תקלקל עם השטויות שלה את תמונות הפצועים מוכנסים באלונקות לאמבולנסים וניידות הטיפול הנמרץ שהוחנו בשורה ישרה, כדי שיצטלמו יפה.