ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה היום (ג') פה-אחד לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג (מרצ) וחברי כנסת אחרים, שלפיה אבות יהיו רשאים להיעדר מעבודתם למשך 5 ימים לאחר לידת בת הזוג שלהם (3 ימים ראשונים על חשבון ימי חופשה, יומיים נותרים על חשבון ימי מחלה) ועוד 3 ימים לצורך ליווי בת הזוג לטיפולים או בדיקות כלשהם, ולא רק לבדיקות מסכנות חיים כפי שמתיר החוק כיום, הקשורים להריונה (3 הימים ייזקפו על חשבון ימי מחלה).

כל זאת, בנוסף להיעדרות ביום הלידה עצמו, המותרת כבר כיום בחוק. העובד יהיה רשאי לנצל רק חלק מההיעדרות, לפי בחירתו.

 

"לא רק האם"

לדברי ח"כ זנדברג, "זוהי הצעת חוק מהפכנית שקובעת כי הלידה היא עניינה של שני ההורים - ולא רק האם. הזכות ליטול חופשת אבהות מאפשרת התחלה משותפת ושוויונית בגידול הילד".

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ מאיר כהן (יש עתיד), אמר היום כי "הגיעה העת שבעל יוכל להרשות לעצמו ללוות את אשתו לטיפול גם אם חשה חולשה בזמן היריון, ולא רק לבדיקת מי שפיר".

ראש תחום רגולציה וחקיקה בסוכנות לעסקים במשרד הכלכלה, נעמי היימין רייש, הסתייגה מהאפשרות הניתנת לאב לנצל ימי מחלה לאחר הלידה, מכיוון שאינם צרכים רפואיים. ראש אגף עבודה בהתאחדות התעשיינים, דורון קמפלר, מסר: "רצף הצעות החוק הנוגעות לשיתוף שני בני הזוג לאחר לידה מכבידות כלכלית על המעסיקים".

אתמול (ב') אישרה הוועדה לקריאה ראשונה הצעת חוק הקובעת כי שני בני הזוג יוכלו לחלוק ביניהם את זכות "שעת הנקה" (היעדרות של שעה אחת ממקום העבודה למשך 4 חודשים מתום חופשת הלידה, הניתנת כיום לנשים בלבד).