גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתעב את פורים

אין שורה בעברית שמדכאת אותי יותר מ"מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע"

א. יום שלישי בבוקר, בתהלוכת העדלאידע של בית הספר. הילדים שלי מחופשים, מאושרים, רצים עם חברים. אני מתעלם מהם: ילדים שמחים זה קצת משעמם. כמו בכל שנה, נמשך מבטי אל הילדים האומללים; אלה עם ההורים היצירתיים יתר על המידה. קל לזהות אותם: הם כלואים בתוך קופסת קרטון צבועה ירוק באורך שני מטר (הילד אוטובוס), מה שמקשה עליהם לנוע במרחב ולחלוטין מונע כל אפשרות של הסתודדות; ראשם של אחרים מבצבץ בקושי מתוך מבנה ענקי שאליו דבוקות פחיות (הילד מכונת שתייה), מה שפוסל לגמרי כל אופציה של ישיבה; יש את אלה שמהלכים בקושי כי הם קשורים לחמש בובות פרווה ענקיות (הילד משפחת דינוזאורים), מה שלא מאפשר ריצה; במו עיניי ראיתי ילד מנסה בשארית כוחותיו לצעוד עוד צעד, צעד אחד בלבד, אבל כורע תחת הכובד, וקורס על המדרכה - הוריו חיפשו אותו לפח מיחזור מלא; יש את זאת שלא יכולה לזוז מלכתחילה - הוריה בחרו לחפש אותה לבת הים; יש את זה שלא יכול לנשום - הוריו חיפשו אותו לדג באקווריום ועכשיו ראשו נתון במכל זכוכית אטום. אם ידבר, איש לא ישמע.

אני מביט בילדים האלה, אפשר ממש לראות את הטראומה נחרטת בזמן אמת בעומק נפשותיהם העדינות. הם סובלים, מזיעים, בודדים. כל מי שהתלהב מהם בשנייה הראשונה שכח מזה מזמן והלך לשחק עם ילד אחר, כזה שהוריו השקיעו בו טיפה פחות, אבל עכשיו הוא לפחות מסוגל לזוז. הילדים המושקעים משתרכים בכבדות בשולי העדלאידע, נמקים מהחום ועל סף אפיסת כוחות ופריצה בבכי. עוד מעט יחזרו כולם לכיתה, אבל מעמדם לא ישתפר דרמטית - אפשר יהיה למצוא אותם זנוחים בפינת הכיתה כמכל ספריי ריק במוצאי יום העצמאות. ולחשוב שבבוקר, כשצילמו אותם, הכול היה נראה כל-כך הרבה יותר מבטיח.

ב. גם לי יש פורים אחד כזה שצרוב בזיכרון: תחפושת של אסטרונאוט שנהגתה ונתפרה במיוחד בשבילי. כנראה שהייתי מאוד גאה בה בעשר הדקות הראשונות, אבל מהן לא נשאר לי אף זיכרון. כל מה שאני זוכר זה סבל צרוף - היה יום חמסין ואני נמסתי בתוך החליפה. בכל פורים אני ממש יכול לראות מחדש את האדים מתאספים בצידה הפנימי של המסכה ומסתירים את הכול; אני ממש יכול לחוש את אגלי הזיעה הניגרים, את השפשוף של הפלסטיק בירכיים, את כובד התרמיל, את סרבול התנועה. כל פורים, כשאני רואה את הילדים המושקעים, אני פשוט עף לשם מיד על עוגיית המדלן של התת-מודע: הנה אני, קטן כזה, פוסע-כושל בקושי לאורך רחוב טרומפלדור בפתח תקווה, שומע את נשימתי הכבדה בתוך המסכה האטומה, בטוח שעוד רגע אני מתעלף.

היו לי כנראה פורימים אחרים, שמחים יותר, אבל דבר לא נותר מהם. אני מתעב את פורים. אני מתעב אותו מכל הבחינות: את סיפור המגילה על גבר מבוגר שמסרסר בילדה קטנה, את אלמנט הנקמה העיוורת, את זה שאין בו אוכל טעים, את הציווי להשתכר - שאותו מילאנו בישיבה התיכונית בדבקות שלא ראיתי עד אז ומאז בשום מצווה אחרת. אני שונא את המסיבות. אני שונא את הנשים שמתחפשות לזונות ולחשפניות. אני שונא את זה שאנשים שואלים אחד את השני "למה התחפשת?". אני שונא בו הכול. פשוט חג זוועה. אין שורה בעברית שמפחידה ומדכאת אותי יותר מ"מדוע לא יבוא פורים פעמיים בשבוע". כי אני, בכל פעם שפורים מגיע - ובמעשה שטן, נדמה שהוא רק מתארך משנה לשנה, לפחות במערכת החינוך - רק מחכה שהוא ייגמר. לא הייתי עומד אפילו בעוד פעם בשנה.

אני רואה את הילדים הסובלים ונורא מתחשק לי לעבור מאחד לשנייה ופשוט לקרוע מהם את האוטובוסים, משפחות הדינוזאורים, מכונות השתייה ופחי המיחזור. אבל אני יודע ש: א) זה לא יתקבל מי יודע מה טוב בשכונה. ו-ב) אף פעם לא רעיון טוב להחליף טראומה אחת באחרת. אז אני נותן להם לסבול, כל אחד את הסבל שלו. אחרי הכול, רק ככה מתבגרים.

ג. יום לפני פורים הכול היה נראה הרבה יותר טוב, לא? אני הולך לי ברחוב ופוגש את חברי הטוב ג'. מאז פתח את העסק שלו אני רואה אותו פחות ופחות, אבל הנה הוא - יושב על הבר ולוגם בירה בצהריים, כולו חיוכים. מה קרה? הייתה שריפה בפלאפון, אמר חברי באושר, אז ביטלתי את כל הפגישות שלי.

כמותו פגשתי רבים אחרים באותו יום שני מתוק ושמשי. כולם יצאו בפועל לחצי יום חופש ועל פרצוף כולם התפשט אותו חיוך ילדותי השמור למקרים נהדרים כמו מורה שנפל למשכב או שלג שמבטל יום לימודים. כולם ישבו בחוץ, כאילו מחפשים וויי-פיי. מה ששריפה קטנה בארון חשמל - ועוד בפתח תקווה, מכל המקומות שבעולם - יכולה לעשות לאנשים. קראתי שרן גוראון, מנכ"ל החברה, אמר במסיבת עיתונאים כי "ברור שתקלה כזו מחייבת פיצוי". אני לא יכול להסכים יותר, ואפילו יש לי רעיון לפיצוי מעולה: שריפה כזו פעם בשבוע. אפילו פעמיים. זה בדיוק מה שכל האנשים צריכים; חצי יום שבו אף אחד לא משיג אותם והם לא יכולים להשיג אף אחד. חצי יום כזה שמספק תירוץ מושלם לבטלה מענגת. מצדי אפשר להחליט שכל פעם יישרף ארון חשמל בחברה אחרת, בתנאי שהארון הנ"ל נמצא בפתח תקווה. אבל זאת חייבת להיות שריפה, כן? משהו פתאומי. ועוד תנאי מהותי: שלעולם לא נדע אם זה ייפול ביום ראשון או רביעי, שלישי או שישי. הרי אין כמו התחושה של יום שנפרס לפתע כמניפה.

נכון שבתחילת היום חשו כולם סוג של מצוקה; זו השמורה לאדם של זמננו שמוצא את עצמו לפתע בלי קשר. בהתחלה אתה מרגיש מנותק, אבוד, תלוש. החיים שלך, שנמצאים בענן הגדול שבשמיים, נלקחו ממך. אי אפשר למצוא אותך ואתה לא יכול למצוא אף אחד, אתה לא יודע מה אנשים שלא אכפת לך מהם מחרטטים ברשתות החברתיות. אתה מפסיד כל-כך הרבה דברים עד שאתה קולט שבעצם לא הפסדת כלום. וברגע שהתובנה הזו נוחתת - אתה מחייך יותר.

ד. והאמת, דווקא כאן ודווקא היום אני איש של בשורות: בשבוע הבא עלינו לטובה נרגיש כולנו הרבה, אבל הרבה יותר טוב: לא רק בגלל שפורים נגמר סופסוף, אלא כי ביום שישי בלילה עוברים לשעון קיץ. אדם יכול להגדיר את עצמו כטיפוס של חורף עד מחר, אבל אין מי שליבו לא מתרחב ולו במעט מעוד שעה של אור. שוב נדמה שהיום נפרס בפניך כמניפה, ושיש כל-כך הרבה דברים שתוכל להספיק אם רק תרצה. או בגרסה שלי, שלטעמי היא טובה בהרבה: יש כל-כך הרבה דברים שאם תרצה לא תוכל להספיק. הרי להספיק דברים כל אחד יכול, אבל לא להספיק - בשביל זה צריך אופי.

יותר משאני מת על שעון קיץ, אני מת על הימים הראשונים שאחרי התחלופה - הם ממלאים אותי אושר בדיוק כמו שהימים הראשונים אחרי המעבר לשעון חורף מעציבים אותי מאוד. אני חושב שזה דיל מאוד מוצלח.

כולנו זוכרים איך עד לפני כמה שנים היה המעבר לשעון הקיץ סאגה שנתית קבועה, מערכה של חילונים נגד חרדים - אפילו המריבה השנתית הזו נחסכה מאיתנו, ולפחות ממה שאני יכול להתרשם, השמיים לא נפלו על האחים החרדים. העולם כמנהגו נוהג והשבת ממשיכה לשמור על עם ישראל כמו שתמיד עשתה. לה לא אכפת שלוקחים לה שעה בהתחלה ומחזירים לה בסוף.

בימים אלה מגויסים החרדים למלחמה רבתי על סוגיות סמליות אחרות: המקווה והכותל. הם מאיימים לעזוב את הממשלה ממש כמו שאיימו לעזוב אותה אז, וטיעוניהם גדושים בשלל הלכות. אני לא יודע איך יסתיימו הוויכוחים הנ"ל, אבל החרדים צריכים לזכור מה שקרה אחרי שעבר חוק שעון הקיץ: כלום. וזה בדיוק מה שיקרה אם למקווה או לכותל תיכנס מי שרוצה ואיך שהיא רוצה: כלום. שום דבר, חברים, לא ייגרע מכם ומאורחות חייכם. כל מה שתאלצו לעשות זה למצוא משהו חדש לריב עליו. ולריב, בינינו, זה תמיד כיף.

יש לי רעיון מעולה לפיצוי לקוחות פלאפון: שריפה כזו פעם בשבוע. חצי יום שבו אף אחד לא משיג אותם

שעון קיץ / איור: תמיר שפר

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים