גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה מנהלים מפחדים מרעיונות יצירתיים של העובדים שלהם?

אז איך יוזמים בלי להסתבך בפוליטיקה הארגונית?

קריירה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
קריירה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אתם מכירים את הסיפור הזה. אתם מנסים לקדם משהו יצירתי, חדשני, מחוץ לקופסה, אבל המנהל או החונך שלכם יודעים רק לומר מדוע זה לא יעבוד ועוד שלל אמירות מרפות ידיים. זו דילמה מוכרת: מצד אחד, אנחנו רוצים להיות חשובים לארגון, להתקדם, להצליח. ומצד אחר, נדמה שאנחנו מוגבלים על ידי האנשים שסביבנו, הציפיות שלהם, אופן הניהול שלהם. אז איך יוזמים בלי להסתבך בפוליטיקה הארגונית?

בספר The Linchpin, סט גודין משווה את תפקידינו בארגון לחלקי מכונה ושואל איזה חלק אנחנו רוצים להיות - גלגל השיניים הנע בכוח הגלגלים האחרים, תלוי בהם ואינו יכול לעמוד בפני עצמו או דווקא הסיכה המחזיקה את מערכת הגלגלים, שבלעדיה יתפרק הכול. למעשה, גודין מסמן לנו שמדובר בבחירה שלנו. פעמים רבות מדי אנחנו נותנים לעניין חיצוני בעולם העבודה שלנו להכתיב אם יהיה לנו טוב, משמעותי, מאתגר. אנחנו חושבים שמישהו צריך לתת לנו תפקיד, משימה, עמדה, השפעה. אז לא, בכל תפקיד, גם בדרגה הנמוכה ביותר, יש לנו שליטה על האופן שבו אנחנו ניגשים אליו.

ניהלתי השבוע שיחה מרתקת עם אקדמאית צעירה בתחילת דרכה בארגון, שמשדר לה שהיא חסרת ניסיון ובתחתית ההיררכייה. אז דיברנו על האופן שבו מתמודדים עם הרצון לקדם רעיונות בלי להסתבך. ראשית, ברור שיש לבצע את העבודה שנותנים לך הכי טוב שאפשר ועוד קצת. לא משנה עד כמה היא נדמית שולית, צריך לראות בכל משימה הזדמנות להצטיין. הזכרנו זאת בטור קודם, "המדריך לטירון בעבודה", אבל היום אנחנו מדברים על הזדמנות לעשות עוד משהו: אנחנו יכולים לבנות את המותג שלנו בכך שנציג עבודה שאף אחד לא ביקש מאיתנו לעשות או לעזור גם אם זה לא תפקידנו, או לשאול שאלות חדשות.

סיפרתי לבת שיחי על עצה שנתן לי המנהל הראשון שלי בתחילת הדרך. כאשר הגיעו מנהלים לבקש דוחות, הוא לימד אותי שעליי תמיד לשאול "בשביל מה?", לברר מה הם מנסים לעשות, ואז לתת לא רק דוח אלא את הניתוח כולו, ואולי, אם הבנתי את המטרה, לתת גם ניתוחים שלא חשבו לבקש. עם הזמן, במקום לבקש דוחות התחילו לבקש ניתוחים ומכאן קצרה הדרך אל שולחן הדיונים הרלוונטי. למדתי שיעור: מי שמחכה שיזמינו אותו לדיונים שבהם יוכל לתרום יישאר מתוסכל. אבל מי שיראה את יכולותיו, לאט לאט ימצא את עצמו יושב אל השולחן, כי מי שעורך אותו יזמין אליו את מי שיכול לעזור לו.

וכאן אנחנו מגיעים לפוליטיקה הארגונית, זו שעשויה לחסום את דרככם. בת שיחי שאלה אותי מה עושים אם המנהל שלה לא נותן לה גישה, לא מאפשר לה לעסוק בנושאים שהיא יודעת שהיא יכולה לתרום בהם אבל אינם במסגרת תפקידה וחוסם אותה באמירה "אי אפשר, ניסינו". דוגמה יפה היא תגובתו של אילון מאסק, יזם ומייסד חברות כמו פייפאל, חברת הרכב החשמלי טסלה וספייס איקס, למפקפקים במיזם Hyperloop - מערכת היסעים בתוך קפסולה תת-קרקעית שתאפשר לעבור כ-500 ק"מ בחצי שעה. סלים אסמעיל, דירקטור בכיר באוניברסיטת סינגולריטי, סיפר בהרצאה שלו שכאשר מאסק נשאל איך מערכת היפרלופ יכולה לעבוד, שהרי לפי חוקי הפיזיקה אי אפשר להאיץ אדם ל-1,000 קמ"ש ואז להאט בבטחה, הוא השיב, "כן, זה נושא שנצטרך לטפל בו". אסמעיל סיפר שלא שכח את התגובה הזאת שבעצם אומרת שבעוד שמבחינת רובנו העניין הוא מגבלה פיזיקלית, מבחינת מאסק זו רק עוד בעיה שצריך לפתור.

יזמים מבינים שיש ערך לניסוי וטעייה וגם אם רעיון אינו מוביל לבסוף למקום כלשהו הוא יוביל ללמידה ויניע רעיונות חדשים. אבל אם איננו עובדים אצל אילון מאסק או אדם כמותו, איך נתגבר על המגבלות שהארגון מזמן לנו?

ראשית, חשוב להבין מדוע מנהל מעמיד קשיים. לפי דוח של חברת הייעוץ Accenture על תרבות יזמות בחברות, כשליש מהעובדים נמנעים מלדחוף רעיון בתוך החברה בגלל חשש מהשלכות שליליות ו-80% מהעובדים אינם סבורים שיש גיבוי מההנהלה לרעיונות חדשים. מחקר מעניין אחר, שנעשה באוניברסיטת קורנל, שואל מדוע מנהלים מצד אחד אומרים שהם מעוניים לקדם רעיונות חדשים ומצד אחר דוחים אותם. לפי המחקר, מנהלים פעמים רבות דוחים רעיונות יצירתיים משום שאינם מסוגלים להתמודד עם החרדות, חוסר הוודאות והחשיפה שנלווים להובלת רעיון חדשני, שמטבעו יש בו גם סיכון. יותר מכך, מנהלים לא רק דוחים רעיונות טובים על בסיס קבוע, הם כלל אינם מודעים לכך שהם עושים זאת.

ובכל זאת, יש מה לעשות אם רוצים לקדם רעיונות, וכדי לעשות זאת כדאי לשאול את השאלות הבאות:

- מה מרוויחים המנהלים מקידום הרעיון?

אתם ודאי מכירים את האמרה "להצלחה אבות רבים, הכישלון יתום". דאגו שהקרדיט יתפזר. ככל שיותר אנשים יבינו שהם מרוויחים מהפעילות שלכם, כך יגבר הסיכוי שלכם לשיתוף פעולה. בהצגת הרעיון למנהל, הראו כיצד הוא משתלב במטרות הארגון שלו. אם הוא יציג את הרעיון שלכם כרעיון שלו, סימן שהצלחתם. ואם אתם מתרגזים עכשיו, כי מה פתאום שמישהו אחר יקבל קרדיט על רעיון שלכם, דעו שהארגון יודע בדרך כלל להעריך אנשים טובים. אם לקחו רעיון שלכם פעם אחת, יקשיבו לכם גם בהמשך, וביום שבו הארגון יחפש מישהו מתאים למשימה או לתפקיד חשובים, הוא ימשוך אתכם למעלה.

- ממה המנהלים חוששים?

אם המנהל שלכם לא משתף פעולה, חבשו את הכובע שלו ונסו להבין מה מפריע לו או איך זה יפגע בו, במטרות שלו. אם הרעיון שלכם יצליח, של מי הקרדיט? ואם הוא ייכשל, של מי הכישלון? כל רעיון שתעלו, אסור שלבסוף "יוציא לא טוב" את המנהלים שלכם או את הארגון. זכרו, הם בכירים ומנוסים, ואתם מנסים לשנות משהו בתחום שלהם. מה זה אומר עליהם? שהם לא ראו את זה, שהם לא חשבו על זה? חשבו איך אתם מסירים את האיום הזה, חפשו דרך לקשור את הרעיון שלכם לנושא גדול יותר שהארגון עוסק בו, פרויקט שעליו אפשר "להלביש" את מה שאתם רוצים לעשות.

- מי עוד יכול לעזור?

חפשו בארגון מודלים לחיקוי, אנשים שמצליחים לדחוף רעיונות יצירתיים. אל תחששו לבוא אל מי שהצליח ולבקש ללמוד ממנו. לרוב, אנשים אינם מסרבים לבקשה כזו. וגם אם לא ייצא מזה כלום, לפחות יצרתם חיבור נוסף בארגון שקשור בהצלחה. חפשו שיתופי פעולה, מי יוכל לחלוק איתכם ביישום, בסיכוי וגם בסיכון. לפעמים אנשים עם נקודת מבט אחרת על הרעיון שלכם יוכלו לעזור להגדיר אותו מחדש, באופן שיתקבל בקלות רבה יותר, או ליצור קואליציות, או להשפיע היכן שאפשר.

- האם אתם חייבים לקבל רשות?

בדקו אם יש דברים שאתם יכולים לעשות פשוט מפני שלקחתם לעצמכם את הרשות. באנגלית יש אמרה שקל יותר לבקש מחילה בדיעבד מאשר רשות מראש. וכמובן ודאו שאתם 100% בסדר בעבודה שהתבקשתם לעשות.

אל תתייאשו. בכל משימה שתמלאו בלי שהתבקשתם אתם בונים את המותג שיזמין אתכם אל השולחן. הטיפ הכי משמעותי שקיבלתי בעניין זה היה לא לקבל את ה"לא" של מי שאין בסמכותו לומר את ה"כן". יום אחד תגלו שה"כן" הזה כבר בסמכותכם, ואז תבדקו את עצמכם היטב בכל פעם שמישהו בא אליכם כדי לקדם רעיון חדש.

הכותבת היא דירקטור משאבי אנוש באינטל מרחב אירופה ובעלת הבלוג "על עבודה וקריירה באמצע החיים", www.niritcohen.com

מחצית מהעובדים-רוח יזמית

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%