תעשיית אבטחת הסייבר הישראלית יצרה כמה מיליונרים כבדים ודי הרבה אנשים שלא צריכים לדאוג לחיסכון הפנסיוני שלהם. "גלובס" בדק מיהם והרכיב רשימה של 18 יזמי חברות אבטחת מידע/סייבר שצברו כל אחד עשרות מיליוני שקלים לפחות, הן משווי מניות "על הנייר" והן משווי מניות שנמכרו (מכירת כל החברה או מכירת מניות במסחר השוטף, בחברה ציבורית).

היזמים הם אלו שגוזרים את הקופון הגדול ביותר, אך מעגל המתעשרים, כמו בכל תעשייה, הוא רחב יותר: החברות מעסיקות עשרות מנהלים שכירים בכירים ומאות עד אלפי עובדים, ואלו מתעשרים בעיקר באמצעות המרכיב ההוני בחבילות השכר, כלומר מניות חסומות ו/או אופציות למניות. לכן, סביר שתעשיית אבטחת הסייבר הישראלית יצרה עשרות רבות של אנשים שיש להם לפחות 1 מיליון דולר בחשבון העו"ש.

בשלישייה המובילה נמצאים שלושת מייסדי צ'ק פוינט, חלוצת אבטחת הסייבר הישראלית, שהונם נאמד במיליארדים. גיל שויד, מריוס נכט ושלמה קרמר הקימו את צ'ק פוינט לפני 23 שנה, ומאז כל אחד מהם בחר במסלול מעט שונה: שויד לא חתך אפילו לרגע את חבל הטבור בינו לבין החברה, והוא עדיין מכהן כמנכ"ל ומקדיש לה את עיקר זמנו. נכט בחר להישאר בצ'ק פוינט אך מאחורי הקלעים, וקיבל על עצמו תפקיד ביצועי פחות, יו"ר החברה. קרמר, לעומתם, פרש מצ'ק פוינט חמש שנים לאחר הקמתה והפך ליזם סדרתי של חברות אבטחת מידע/סייבר. כיום הוא מחלק את זמנו בין לא מעט חברות - חלקן הונפקו, חלקן נמכרו וחלקן עדיין מחכות לפריצה הגדולה שלהן.

 

השלישייה השנייה, לא במפתיע, קשורה באופן כזה או אחר לשלושת מייסדי צ'ק פוינט: ניר צוק, מייסד פאלו אלטו, אחת המתחרות הגדולות של החברה, החל את דרכו בצ'ק פוינט והפך בחלוף הזמן ליריב של שויד; מיקי בודאי חבר לקרמר והקים עמו כמה חברות, שהבולטת ביניהן וזו שיצרה את עיקר הונו היא טראסטיר (Trusteer), שנמכרה ל-IBM בקיץ 2013 תמורת כ-700-800 מיליון דולר. אחריו ברשימה עמיחי שולמן, גם הוא שותף של קרמר בחלק מהחברות. שולמן צבר את עיקר הונו מחברת אימפרבה (Imperva) שנסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

אחרי צ'ק פוינט ואימפרבה, החברה הישראלית השלישית בגודלה בין החברות הציבוריות היא סייברארק (CyberArk) שהקימו אודי מוקדי ואלון כהן. מוקדי, כמו שויד, עדיין מכהן כמנכ"ל ואילו כהן פרש בשנותיה הראשונות לאחר שמכר את מניותיו לאחת מקרנות ההון סיכון הישראליות שהשקיעו בה. סייברארק נסחרת בשוק ההון האמריקאי לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

יתר הרשימה מורכבת מיזמים צעירים שמכרו את החברות שלהם לענקיות זרות, בעיקר בשנה-שנתיים האחרונות. כך, שלושת מייסדי Adallom, שנמכרה בקיץ האחרון למיקרוסופט תמורת 320 מיליון דולר, צברו כל אחד 98 מיליון שקל; שלושת מייסדי Towersec, שנמכרה בתחילת שנה זו ל-Harman האמריקאית תמורת 70 מיליון דולר, צברו כל אחד 27-76 מיליון שקל; שני מייסדי Secure Islands, שנמכרה בסתיו 2015 אף היא למיקרוסופט, תמורת 150 מיליון דולר, צברו כל אחד 57-70 מיליון שקל; ושני יזמי CyActive, שנמכרה השנה לפייפאל תמורת 60 מיליון דולר, |צברו כל אחד 68 מיליון שקל.

הרשימה הזאת, סביר להניח, עוד תתארך בעתיד. ישראל היא הרי סטארט-אפ ניישן, על אחת כמה וכמה כשמדובר בתעשיית אבטחת הסייבר. זו רק שאלה של זמן מתי יצטרף מיליונר חדש.

המיליונרים של תעשיית אבטחת הסייבר הישראלית

המיליונרים של תעשיית אבטחת הסייבר הישראלית

המיליונרים של תעשיית אבטחת הסייבר הישראלית