מורה נבוכים: מהי חברת אוף-שור - והאם מדובר בעבירה פלילית?

על רקע הדלפת "מסמכי פנמה", עו"ד-ד"ר איל שנהב, מומחה למיסוי בינלאומי, עונה על השאלות הבוערות בנושא

 שוחד / צילום אילוסטרציה:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום אילוסטרציה: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אמש (א'), בשעת לילה מאוחרת, דלפו מיליוני מסמכים סודיים שהיו שמורים בשרתי משרד עורכי הדין הפנמי "מואסק פונסקה" (Mossack Ponseca). מדובר באחת מהדלפות המסמכים הגדולות אי-פעם, שבמסגרתה דלפו יותר מסמכים מאשר בפרשת ויקיליקס הידועה ופרשת אדוארד סנודן. המסמכים כוללים שמות של אנשים מפורסמים רבים, ביניהם ראשי מדינות, ספורטאים, פוליטקאים ועוד אשר הקימו חברות במקומות שונים בעולם תוך ניסיון להעלים הכנסות ו/או להלבין כספים.

 

מיהו משרד מוסאק פונסקה?

מדובר במשרד עורכי הדין שבסיסו בפנמה, אבל פעילותו גלובלית, והוא מתמחה בהקמת חברות ונאמנויות. המשרד מונה למעלה מ-600 עובדים. אתר האינטרנט של המשרד כולל פרטי קשר בלמעלה מ-40 מדינות, ביניהן במרכזים פיננסיים כמו לונדון, הונג-קונג וסינגפור; משרדים בסין (שנחאי, שנזן); ומשרדים ברבות מהמדינות המהוות מקלטי מס ידועים (איי הבתולה הבריטיים, גיברלטר, ג'רסי, לוקסמבורג, סיישל ועוד). לפי פרסומים שונים, המשרד הוא הרביעי בגודלו בעולם בתחום של מתן שירותים בתחום של מקלטי מס (Off Shore).

מהי חברת אוף-שור?

המונח אוף-שור הינו שם כללי לחברות שמקום התאגדותן במדינה שבה שיעורי המס הם נמוכים ואפילו אפס. המונח אוף-שור רומז לכך שמרבית המדינות האמורות הן איים (בחלקם אקזוטיים) שקבעו משטר מס נמוך או אפסי מתוך שיקול כלכלי ומניסיון לקבל דמי רישום מחברות המתאגדות במדינה, וכן הכנסות ממתן שירותים (עריכת דין, ראיית חשבון, מזכירות חברה, דירקטורים) לחברות אלה. עם זאת, חלק ממקלטי המס אינם איים, למשל גיברלטר, ליכטנשטיין ואפילו פנמה עצמה.

האם הקמת חברה במדינת אוף-שור נחשבת לעבירה פלילית?

התשובה היא לא! לתושבי ישראל מותר להחזיק מניות בחברת אוף-שור, לנהל עסקים באמצעות חברת אוף-שור ואף להיות דירקטורים בחברות אוף-שור.

למה להקים חברת אוף-שור?

הקמת חברת אוף-שור היא לעתים קרובות הדרך היחידה לבצע פעילות עסקית. כך למשל, כאשר מדובר על פעילות עסקית במדינות שאין להן קשרי מסחר ישירים עם ישראל, או כאלה שמעדיפות שקשר המסחר עם ישראל לא יהיה גלוי. השימוש במדינת אוף-שור נפוץ בפעילות שדורשת רגולציה מיוחדת בישראל או במדינות אחרות (כגון אתרי פורקס), אבל היא חוקית במדינת האוף-שור. בניגוד למה שניתן לחשוב, העלות של אחזקת החברה אינה גבוה באופן יוצא דופן והוא צפוי להסתכם בכמה אלפי דולרים בשנה.

האם הכנסות של חברת אוף-שור פטורות ממס בישראל?

לא, הכנסות של חברת אוף-שור יכולות להתחייב במס בישראל. לפי פקודת מס הכנסה, חברה שהשליטה על עסקיה וניהולה מופעלת מישראל נחשבת לתושבת ישראל ומחויבת במס כמו חברה שהתאגדה בישראל. רשות המסים פרסמה חוזר מפורט המסביר מתי היא רואה את השליטה והניהול של חברה זרה כנעשית מישראל.

הרשות מבהירה כי יש לבחון נסיבות רבות הקשורות בפעילותה של החברה, תוך ניסיון להבין את המהות ולא את הצורה הפורמלית. במיוחד יש לבחון היכן מופעלים השליטה והניהול, היכן נקבעת המדיניות העסקית של החברה והיכן מתקבלות ההחלטות האסטרטגיות. לשם כך בוחנים היכן ממומשת בפועל היכולת לכוון ולקבוע את המדיניות העסקית, ומהיכן מתקבלות ההחלטות המאפשרות את התנהלות העסק.

כמו כן כוללת פקודת מס הכנסה מספר משטרי מס אשר מבצעים מעין הרמת מסך של מסך ההתאגדות של החברה הזרה, כגון משטר מס של חברת משלח יד זרה (חברה זרה שעיקר הכנסתה ממתן שירותים ונשלטת בידי תושבי ישראל), ומשטר המס של חברה נשלטת זרה (חברה זרה בשליטת תושבי ישראל שהכנסתה ממקורות פאסיביים כגון ריבית, דיבידינד, תמלוגים, רווחי הון ועוד).

בכל מקרה, דיבידנדים שמשולמים מחברת אוף-שור לתושב ישראל חייבים במס בישראל.

מה דינו של תושב ישראל שהקים חברת אוף-שור ולא דיווח על ההכנסה?

רשות המסים דורשת מכל תושב ישראל שמחזיק החזקה מהותית במניות של חברה זרה לדווח עליה באמצעות דוח שנתי וטופס 150 ("הצהרה על החזקה בחבר בני אדם תושב חוץ"). אי-הגשת הדיווח האמור יכול להוות עבירה פלילית. כמו כן, אי-דיווח על הכנסות חייבות של החברה הינו עבירה פלילית. עם זאת, ייתכן בהחלט, כאמור לעיל, שהכנסות החברה הזרה אינן חייבות מס בישראל בשל כך שהשליטה והניהול של עסקי החברה נעשה מחוץ לישראל.

האם ניתן "לרפא" את הפגם של אי-דיווח על חברת אוף-שור?

התשובה היא חיובית. רשות המסים מאפשרת הליך של גילוי מרצון (עד לתאריך ה-30 ביוני 2016, אלא אם כן המועד יוארך). במסגרת הליך זה יכול תושב ישראל להצהיר על כספים והכנסות בחו"ל שלא דווחו לרשות המסים. דיווח זה מאפשר חסינות מפני הליך פלילי תוך תשלום המס.

עד היום פנו לרשות המסים למעלה מ-4,400 נישומים והצהירו על הון של למעלה מ-16 מיליארד שקל. יודגש כי מרבית הפונים הינם יחידים שהיו להם חשבונות בנק בחו"ל, ורק מיעוט הפניות עניינה חברות אוף-שור זרות. כמובן שמי שיפנה לרשות המסים לאחר ששמו נכלל במסמכי מואסק פונסקה לא יזכה לחסינות.

■ הכותב הוא מומחה למיסוי בינלאומי.