סולברג, שופט המיעוט בבג"ץ מתווה הגז: "כשיש ספק, אין ספק"

שופט העליון נעם סולברג בכנס לשכת עוה"ד: "כשיש ספק משפטי, קל ונוח יותר לברוח אל מחוזות האיסור מאשר להתיר את פעולת הרשות" ■ ח"כ מוטי יוגב בפנייה לנשיאת העליון: "אולי ההתערבות של בג"ץ בנושאים שונים היא שלא מכבדת את המדינה היהודית והדמוקרטית?"

נעם סולברג / צלם: אריאל ירוזלימסקי
נעם סולברג / צלם: אריאל ירוזלימסקי

אחרי הסערה הגדולה שהביא עמו העימות אתמול (ב') בין שרת המשפטים, איילת שקד, ונשיאת בית המשפט העליון, מרים נאור, סביב הלגיטימיות של החלטת בג"ץ לפסול את מתווה הגז של הממשלה, הגיע היום (ג') תורו של שופט המיעוט בהרכב העליון שפסל את מתווה הגז, נעם סולברג, להגיב לדברים בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

סולברג, בדרכו המרוסנת, לא התייחס באופן ישיר לעימות המתוקשר, אבל ברמז ברור אמר כי לדעתו, "כאשר יש ספק משפטי, קל ונוח יותר לברוח אל המחוזות של האיסור מאשר להתיר את המשך פעולת הרשות". לדבריו, כמו בביטוי הצבאי, "כאשר יש ספק, אין ספק".

"לא המשפטיזציה היא העיקר אלא הטמעת הערכים אצל פקידי הציבור", אמר סולברג. "עלינו להזכיר ולזכור למען האמת כי על אף שיש מושחתים, רוב-רובם של פקידי הציבור הם ישרים והגונים. אנו זקוקים לאימת הדין ולסדרי המשפט - אך לא פחות מכך לאהבת הערכים שבבסיסם, לקידום העשייה הציבורית".

סולברג הוסיף ואמר כי "משפטיזציה אינה בהכרח מדכאת ולעומתית". לדבריו, "במצבים רבים של עמימות משפטי עלול היועמ"ש, עורך הדין או השופט להכריע לחומרה. במצבי ספק הנתונים לעמימות הכול יכולים להחמיר, ואילו על-מנת להתיר לרשות לפעול כרצונה, על אדם להיות בטוח כי התזה המשפטית שלו מבוססת".

סולברג אמר בנוסף כי "זו טעות אופטית לחשוב שהאחריות לפעול כדין מוטלת רק על עורכי דין ואנשי משפט. החובה לפעול כדין מוטלת על כל אחד בחברה. דילוג על הרשות מינהלית הרלבנטית באמצעות המשפט פוגע בעיקרון הפרדת הרשויות. הכדור עובר לשדה המשפטי במקום לשדה המקצועי ושלא לטובת העניין. עלינו לזכור כי המשפטן הוא שחקן המשנה. אין צורך שכל העיר תהיה מלאה בתי דין. אל לו לפקיד להיעלם דום, ואל לו לעורך הדין לבוא בנעליו. הפקיד אינו צריך להתיירא מהיועץ המשפטי. היועמ"ש או הפרקליט לא צריכים להטיל אימה על הרשות אלא לסייע במלאכתה לפעול כחוק". 

 

פרידמן: לא תמיד בג"ץ צריך להתערב

שר המשפטים לשעבר, פרופ' דניאל פרידמן, מגדולי המתנגדים לאקטיביזם המשפטי, חזר על עמדתו כי בית המשפט לא יכול לדון בכל נושא. "האם בית המשפט שדן בעבר בבג"ץ בעניין פינוי רצועת עזה רשאי להחליט שלא יפנו את הרצועה? בשביל מה לדון? זה לא בתחום דיונם. כאשר בית המשפט כותב 300 עמודים בהרכב של 11 שופטים על נושא שהוא לא צריך לדון בו, הוא מתקשה לדון בענייני יום-יום של האזרח שהוא כן צריך לדון בהם".

פרידמן הוסיף כי כשנתניהו מינה בעבר 39 שרים וסגני שרים, הוא חשב שזו החלטה לא נכונה, ועלתה השאלה האם בג"ץ צריך להתערב בה. "ואני חושב חד-משמעית שלא! זהו נושא פוליטי ולא לבית המשפט", סיכם פרידמן את עמדתו.

נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, דבורה ברלינר, הביעה מטבע הדברים עמדה המנוגדת לזו של פרידמן. ברלינר אמרה כי היא מאוד מאמינה בעיקרון הפרדת הרשויות, אבל "לא ייתכן שלא יהיה לנו את כלי הביקורת של בית המשפט". לדברי הנשיאה, "ההתערבות השיפוטית היא לא ממקום יצרי. לא ממקום של להראות שאנחנו יותר חכמים".

ח"כ מיכל רוזין ממפלגת מרצ תקפה נחרצות את דבריה של השרה שקד אתמול. על רקע פסיקת בג"ץ בנוגע למתווה הגז, אמרה שקד כי "בג"ץ מתערב בעניינים שלא קשורים אליו", וכי "אנחנו עלולים להפוך בעיני העולם לארץ אוכלת משקיעיה".

רוזין אמרה כי מדובר בהשתלחות של שרת המשפטים בשופטי העליון. "הדיבורים של שקד הם מעשים. הביקורת של שקד היא עלייה עם דחפור D9 על בית המשפט העליון. כשהשרה אומרת תנו לנו למשול, היא בעצם רוצה לנהל את המדינה ללא ביקורת שיפוטית", אמרה ח"כ רוזין והשתמשה בכך במטאפורה שבה השתמש בעבר מהעבר השני של המתרס, ח"כ מוטי יוגב מהבית היהודי בעת שתקף את שופטי בג"ץ.

ח"כ נורית קורן מהליכוד היא חברת הוועדה למינוי שופטים, שלפי השאיפה של איילת שקד, תסייע לה במינוי שופטים יותר שמרנים לבית המשפט העליון. "יש נושאים שמראש בית המשפט צריך להימנע מלדון בהם. לדעתי האופוזיציה היום עושה שימוש נרחב מדי בבג"ץ. בכל עניין פונים לבג"ץ. יש חברי כנסת שעשו קריירה מנושא מתווה הגז", אמרה קורן. 

ח"כ יוסף ג'בארין מהרשימה המשותפת אמר שהוא סבור כי בג"ץ דווקא מפגין ריסון יתר בעיקר בנושאים הקשורים לציבור הערבי ולשטחים. "לראיה, בכל הנושאים שהגיעו לפתחו הוא החליט לא להתערב. הוא תמיד נותן אישור אוטומטי להריסת בתים ולצווים מינהליים". 

יוגב מגיב לביניש

ח"כ מוטי יוגב הודה כי לא צריך היה להשתמש במטאפורה של עלייה עם דחפור על בית המשפט העליון. עם זאת, יוגב אמר כי ישנו אקטיביזם שיפוטי. "כאשר בית המשפט מתערב בהחלטות כמו הרס מחבלים שמציל חיים, הוא חוצה את הגבולות במשטר דמוקרטי", אמר חבר הכנסת מהימין.

לנשיאה מרים נאור, שאמרה כי חלק מהפוליטיקאים שביקרו את בית המשפט העליון אחרי הפסיקה בעניין מתווה הגז לא מתאימים למדינה יהודית ודמוקרטית, אמר יוגב: "תלי קורה מבין עינייך, אולי ההתערבות של בית המשפט העליון בנושאים שונים היא שלא מכבדת את המדינה היהודית והדמוקרטית".