אורנשטיין: "מינוי בעל תפקיד בתיק חדלות פירעון זו אומנות"

שעות אחדות לאחר שהורה על פירוק חברת אור סיטי של ענבל אור ומינה את עו"ד איתן ארז למפרק, טס השופט איתן אורנשטיין לכנס לשכת עוה"ד באילת ■ לדבריו, "ביהמ"ש לא מושפע מהתקשורת במינוי בעלי תפקיד"

 איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

שעות אחדות לאחר שהורה היום (ג') על פירוק חברת הנדל"ן של ענבל אור, אור סיטי נדל"ן, ומינה את עו"ד איתן ארז למפרק החברה, טס השופט איתן אורנשטיין מבית המשפט המחוזי בתל-אביב לכנס לשכת עורכי הדין באילת ודיבר על מינוי בעלי תפקידים בהליכי חדלות פירעון, דוגמת מינויו של ארז.

"מינוי בעל תפקיד זו אומנות", פתח ואמר אורנשטיין. "מדובר בקצין בית המשפט שהשופט סומך עליו. לעתים הוא ילווה את ההליך רווי האינטרסים שנים ארוכות. בעל התפקיד הוא יד-ימין של בית המשפט, והוא צריך להיות אדם שבית המשפט יוכל לסמוך עליו".

אורנשטיין ציין בנוסף כי המינוי של בעל תפקיד צריך להתאים לתיק הספציפי, "ואנחנו משקיעים הרבה מחשבה בזהות בעל התפקיד שימונה בכל תיק. במהלך תקופת תיק חדלות הפירעון אנחנו בודקים את בעל התפקיד, ויש חשיבות מאוד רבה, בייחוד כשהמינוי ניתן בתחילת הדרך. בית המשפט צריך לתפור את החליפה ולמצוא את בעל התפקיד המתאים. יש תיק עם בעיות משפטיות, ויש תיק עם בעיות כלכליות למשל, וצריך להתאים את המינוי". 

כדוגמה למצב שבו הוא נדרש לאתר בעל תפקיד בזמן קצר, הביא השופט תיק שבו מתבקש במעמד צד אחד פירוק זמני של חברה ומינוי בעל תפקיד שינהל אותה במקום בעליה. "השופט צריך למצוא בעל תפקיד שינווט את הספינה ולא יהיה עם אינטרס זה או אחר, לא יכיר את המעורבים ולא יהיה מושפע - וזו משימה לא פשוטה", אמר.

לדברי אורנשטיין, המשימה קשה אך אפשרית. "תודה לאל, יש בעלי תפקיד שעומדים ללא מורא בלחצים עליהם", אמר. 

 

עוד אמר השופט כי "בית המשפט לא מושפע מהתקשורת במינוי בעלי תפקיד. אני מקווה שבית המשפט לא ממנה פלוני או אלמוני לתפקיד בגלל מה שנכתב עליו בעיתון".

כונס הנכסים הרשמי, פרופ' דוד האן, אמר כי לכונס הנכסים הרשמי אין השפעה מכרעת על זהות בעל התפקיד הממונה על-ידי בית המשפט. "הסיבה היא פשוטה: הנקודה הקריטית במינוי בעל תפקיד זה לא מי מציע את המועמד", אמר האן. "ברגע שמונה כבר מישהו אפילו על תקן זמני, קשה להחליף אותו. ברוב המקרים, רגע שמישהו הכניס רגל בדלת, הוא כבר שם".

עוד אמר האן כי בעיית הבעיות של החברות בישראל היא הנציג של בעל השליטה. "חלק מהפתרונות זה מינוי דח"צים לא תלויים בחברות ציבוריות", ציין הכנ"ר.