הצדק יצא אל האור? 5 שנים אחרי מחאת קיץ 2011, שזכתה ולא במקרה לשם "מחאת הקוטג'", אושרה הגשת בקשה לתביעה ייצוגית נגד תנובה בטענה לגביית מחיר מופרז על הקוטג' בין השנים 2008-2011. את מה שצרכנים ניסו לזעוק בכיכר העיר, אחרי שמחיר הקוטג' טיפס לכמעט 7 שקלים - ינסה אולי בית המשפט לתקן.

נזכיר כי אחרי המחאה ירד מחיר הקוטג', וכעת הוא עומד על כ-6 שקלים בממוצע, עוד נציין כי עד ליולי 2006 היה קוטג' נתון תחת פיקוח מחירים ממשלתי - מרגע שיצא ממטריית הפיקוח, מחירו של הקוטג' עלה, ולפי הטענות המובאות בתביעה - גם כאשר מחיר המטרה של החלב ירד. טענת התובעים היא כי תנובה ניצלה את כוחה המונופוליסטי בשוק מוצרי החלב בכלל ובקטגוריית גבינת קוטג' בפרט. 

השופטת אסתר שטמר התרשמה כי יש בסיס להכרה בבקשה, וקבעה בהחלטתה כי "קיימת אפשרות סבירה שהשאלה אם תנובה ניצלה לרעה את כוחה המונופוליסטי בכך שגבתה בתקופה שבין מארס 2008 לבין יולי 2011 מחיר גבוה מ-6 שקלים לגביע קוטג', שהוא מחיר בלתי הוגן, תוכרע בתובענה לטובת הקבוצה".

את קבוצת הצרכנים הגדירה כ"כלי מי שרכש קוטג' בתקופה האמורה".

המבקש, אופיר נאור, שיוצג בידי עורכי הדין שחר בן-מאיר ודוד דנינו, דורש כי תנובה תשיב לקבוצה המוגדרת בתביעה עודפי גבייה הנאמדים ביותר מ-125 מיליון שקל, או לחילופין שתנובה תמכור גביע קוטג' במחיר שלא יעלה על 5 שקלים בתקופה של 39 חודשים.

בפסיקתה מזכירה השופטת שטמר את עמדת הרשות ההגבלים העסקיים, שפרסם באמצעות גילוי דעת בשנת 2014 הממונה דאז, פרופ' דיויד גילה, לפיה "יש לפעול נגד בעל מונופולין שגובה מחיר מופרז, והקושי ביישום האיסור אינו מצדיק להימנע מאכיפתו בכלל. גם אם אופן הבחינה קשה ומורכב, עדיין אין לבטל את עצם הקביעה העקרונית".

בתוך כך ציינה השופטת כי "ראוי לזכור כי קביעת ניצול מעמד לרעה של בעל מונופולין בתביעה אזרחית לפי חוק ההגבלים העסקיים אינה דרך הפעולה היחידה נגד התופעה: חוק ההגבלים העסקיים נותן בידי הממונה כוח רב גם ללא אכיפה פרטית כזו".

ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), מראשי המחאה, בירך על החלטת בית המשפט. "ההחלטה מוצדקת וראויה. בית המשפט היטיב להבין את מה שמיליוני ישראלים הכירו כבר בשנת 2011 - תנובה היא כבר מזמן לא החברה העממית עם האוטו הגדול והירוק, אלא חברה שלא הסתפקה בשנים האחרונות רק בלהרוויח אלא שאפה לחלוב בחזירות חסרת גבולות את הצרכנים. יש צורך בפיצוי משמעותי לצרכנים". 

השופטת פסקה כי תנובה תשלם 50,000 שקל לבא-כוחו של המבקש, וכי הדיון הבא בתביעה יתקיים בחודש ספטמבר הקרוב.  

מתנובה נמסר בתגובה: "תנובה לומדת את החלטת בית המשפט ותשקול את צעדיה בקשר אליה. יש לזכור כי מדובר בשלב מקדמי בלבד, ומעתה ינוהל ההליך כתביעה רגילה בבית המשפט, שצפויה לעבור עוד כברת דרך ארוכה. תנובה סבורה כי יש לה טענות חזקות לגוף התביעה, וכי היא צפויה להידחות".