חברות אנרגיה טורקיות חוברות לטובת מו"מ מול "לוויתן"

שותפות "לוויתן" והחברות הטורקיות מעוניינות לחתום על עסקה במסגרתה ייצא מאגר "לוויתן" 8 BCM בשנה לטורקיה ■ ואולם, מחלוקות פוליטיות בין ישראל, טורקיה, מצרים וקפריסין מונעות מזה לקרות

מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס
מאגר לוויתן/ צילום:אלבטרוס

15 חברות אנרגיה טורקיות חוברות יחד לטובת קידום עסקת יבוא גז ישראלי לטורקיה - כך דווח היום (ה') בעיתונות הטורקית. לטענת מנכ"ל חברת הגז הטורקית טורקס, באטו אקסוי, טורקיה תהיה לקוח העוגן של "לוויתן" ותצרוך מחצית מכמות הגז במאגר. המנכ"ל מעריך כי הגז יתחיל לזרום כבר מ-2020, ומשם יגיע באמצעות צינור לאירופה.

"היתרון העיקרי ביצירת קונצורטיום חברות הוא בחלוקת הסיכונים שנובעים מעסקה כה משמעותית", טען המנכ"ל הטורקי, וציין כי טורקיה תייבא כל שנה 8 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז החל מעוד 5 שנים. הוא הוסיף כי החברות שייקחו חלק בעסקה הן חברות שעוסקות בשיווק גז לצרכנים בטורקיה. 

עוד סיפר אקסוי כי טורקיה, שצורכת כל שנה כ-50 BCM של גז, מעוניינת להקטין את התלות שלה בגז הרוסי. זה אחראי על אספקת 55%-60% מהגז למדינה. "ככל שמדינה מצליחה לגוון את מקורות האספקה שלה ולהקטין את התלות בספק יחיד - כך גם המחירים שהיא תקבל יהיו נמוכים יותר", טען וציין יתרון נוסף, והוא כי יבוא גז מישראל יפתח לטורקיה גם "חלון הזדמנויות לשמש כמדינת מעבר לאירופה".

אירופה, נסביר, מחפשת נואשות כיצד לגוון את מקורות האספקה שלה. בממוצע יותר מ-30% מהגז שהיא צורכת מגיע אליה מרוסיה, ואחוז גבוה מזה דרך אוקראינה. ואולם, בחודשים האחרונים פועלת רוסיה באופן אגרסיבי נגד אוקראינה ומפסיקה את זרימת הגז אליה, מה שמשפיע כמובן על אירופה כולה. לא רק זאת, אלא שלאחרונה החליטה רוסיה לבטל את פרויקט צינור הגז הדרומי (south stream pipeline) שאמור היה להגיע לאירופה דרך בולגריה.

היתכנות כלכלית יש, פוליטית זה עוד מסובך

לפני שעסקת יצוא גז בין ישראל לטורקיה תצא לפועל, צריכות קודם לכן המדינות לחתום ביניהן על הסכם שלום. נזכיר כי לאורך חודשים ניהלו בעלי הזכויות במאגר "לוויתן" מגעים עם חברות טורקיות בנוגע ליצוא גז ישראלי, אך מאז אירוע ה"מרמרה" הידרדרה מערכת היחסים בין המדינות, ונשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אסר על יבוא גז ישראלי. "המחלוקות הפוליטיות והעיכוב בחתימת ההסכמים הם אלה שלוקחים זמן" הודה המנכ"ל. "הליכי הבנייה עצמם הם מהירים יחסית".

ג'ורג' פפדופולוס, המשמש כיועץ מדיניות החוץ של המועמד הרפובליקאי המוביל לנשיאות ארה"ב, דונלד טראמפ, הצביע על מכשול נוסף בדרך לחתימה על העסקה, והוא מצרים. בכנס אנרג'יטק שהתקיים השבוע טען כי "כתנאי לחתימה על הסכם שלום בין ישראל לטורקיה, דורשת טורקיה גישה לעזה. מצרים לא תיתן לזה לקרות".

לטענתו, "לישראל עדיף לפיכך לשמור על מערכת היחסים שלה עם מצרים. היא זאת שנמצאת בעדיפות ראשונה, שנייה ושלישית עבור ישראל".

ואל נשכח את קפריסין: צינור הגז שייבנה בין ישראל לטורקיה עובר בשטח המים הכללים של קפריסין, מה שמצריך כמובן את אישורה. ואולם, היחסים המתוחים בין קפריסין לטורקיה, שכבשה את חלקו הצפוני של האי ב-1974, מעכבים מתן אישור זה. רק השבוע טען מיכליס פירילאס, סגן שגריר קפריסין בישראל, כי קפריסין לא תיתן את אישורה לבניית הצינור, וכי "אמנם מתקיימים משאים-ומתנים בין שני צידי האי, אך כדי לרשום פריצת דרך, טורקיה צריכה לשנות את הגישה שלה".