פצצת הפנסיה - הטיפ השבועי: איך קוראים את הדוח השנתי

מה כולל הדוח השנתי של החיסכון הפנסיוני, מה חשוב לבדוק, ואיך לא ללכת לאיבוד במספרים ■ למדריך פנסיה 

פנסיה / צילום: shutterstock
פנסיה / צילום: shutterstock

בימים אלה נשלחים אלינו הביתה הדוחות השנתיים המרכזים את כל המידע על החיסכון הפנסיוני שלנו, אחד החסכונות המשמעותיים שנצבור במהלך חיינו. את הדוח ניתן לקבל גם במייל או לצפות בו בחשבון האישי באתר האינטרנט של החברה המנהלת.

בדוח עצמו יש כמה חלקים:

- טבלה ראשונה: אומדן לקצבאות שאתם זכאים להן בכמה תרחישים

בעת פרישה: סכום הקצבה הצפוי מגיל פרישה. הסכום מחושב על בסיס החיסכון שנצבר עד כה.

אובדן כושר עבודה: סכום הקצבה שישולם במקרה של אובדן כושר עבודה.

פטירה: סכום הקצבה שישולם לבן הזוג או ליתומים במקרה של פטירה.

חשוב לבדוק שהקצבאות המפורטות בטבלה אכן יאפשרו לכם ולתא המשפחתי שלכם לשמור על רמת חיים נאותה בכל אחד מהתרחישים.

- טבלה שנייה: כמה כסף חסכתם עד כה?

בטבלה הזאת ניתן לעקוב אחרי התנועות שבוצעו בחיסכון בשנה החולפת: כמות הכסף שנצברה מתחילת השנה, סך החיסכון שהופקד, סכום הרווח או ההפסד מניהול הכסף, התשלום עבור הכיסויים הביטוחיים (שמצויים בטבלה הראשונה), דמי הניהול והחיסכון בסוף השנה.

- טבלה שלישית: כמה דמי ניהול שילמתם?

הטבלה הזאת מפרטת את שיעור דמי הניהול שנגבו בפועל בשנה החולפת. נזכיר שקיימים שני סוגי דמי ניהול: מהפקדה (דמי ניהול הנגבים כשיעור מההפקדה החודשית לחיסכון) ומחיסכון (דמי ניהול הנגבים כשיעור מסך החיסכון שלכם). בנוסף, לצד טבלה זו נכתבו שיעור דמי הניהול הממוצעים במוצר הפנסיוני שלכם. רצוי לבדוק אם יחס דמי הניהול המשולמים לממוצע. אם אתם משלמים דמי ניהול מעל הממוצע, כדאי לפעול להפחתתם.

- טבלה רביעית: מהי התשואה שהשיגה עבורכם החברה המנהלת?

בטבלה הזאת מוצגים כל מסלולי ההשקעה שבהם הכסף שלכם הושקע בפועל בשנה החולפת והתשואות שהשיג כל מסלול השקעה. ניתן לראות מהי התשואה של המסלול לאחר הפחתת הוצאות ניהול ההשקעות ולפני הפחתת דמי הניהול.

כמו דמי הניהול גם לתשואות של מסלול ההשקעה קיימת השפעה על החיסכון, ולכן כדאי לבחון את המסלול שאתם נמצאים בו לעומת המסלולים האחרים הקיימים.

- טבלה חמישית: כמה כסף הפקיד עבורכם המעסיק?

בטבלה החמישית מפורטות ההפקדות שאתם והמעסיק ביצעתם במהלך השנה. חשוב לבדוק שההפקדות המופיעות בטבלה תואמות את ההפקדות שאתם והמעסיק שלכם הפקדתם בפועל. לצורך כך עליכם להיעזר בתלושי המשכורת מאותה התקופה ולהשוות את סכום ההפקדה שמצוין בתלוש המשכורת לסכום שמצוין בדוח השנתי.

ולבסוף, טיפ מעניין: נוסף על הדוח השנתי קיים דוח מפורט יותר שניתן למצוא בחשבון המקוון באתר האינטרנט של החברה המנהלת. כדי להכיר מקרוב עוד סעיפים בדוח - היכנסו ל "איך קוראים את הדוח באתר "האוצר שלי".