משרד החקלאות לא מאשר לחוקרים ממכון וולקני לנסוע לחו"ל

לטענת בכירים במכון, סירובו של מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו לאשר את הנסיעות המתוכננות הוא הפרה של הסכמים חתומים בין המשרד לבין קרנות מחקר בינלאומיות

שלמה בן אליהו ואורי אריאל / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו ואורי אריאל / צילום: תמר מצפי

נמשכת המתיחות בין ראשי המינהל למחקר חקלאי (מכון וולקני) לבין צמרת משרד החקלאות, כשברקע התוכנית של שר החקלאות אורי אריאל להעתיק את פעילות המכון מבית דגן לצפון הארץ: נסיעות עבודה של חמישה חוקרים מהמכון, שמתוכננות לשבועות הקרובים ליעדים שונים באירופה, לא אושרו בידי מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו, דבר שמעורר תמיהה בקרב בכירים במכון וולקני.

לטענת הבכירים, סירובו של בן אליהו לאשר את הנסיעות המתוכננות הוא הפרה של הסכמים חתומים בין משרד החקלאות לבין קרנות מחקר בינלאומיות, שפועלות למימון שיתופי פעולה בין חוקרים ישראליים למקביליהם במדינות אחרות. "נסיעות של חוקרים לחו"ל הן שירות אדיר שעושה מכון וולקני למדינה, ועצירתן פוגעת בטובת המדינה וביחסי החוץ שלה", אמר נציג החוקרים במכון, משה ראובני. "מכון וולקני משמש שגריר של רצון טוב עבור המדינה מזה עשרות שנים והמדינה נהנית מכך. אפילו שר החקלאות, שביקר באחרונה בהודו, התבשם שם מהישגיו של המכון ובאחרונה התקבלו אצל חוקריו מכתבי תמיכה מכל קצוות תבל נוכח יוזמת שר החקלאות להעתיק את מקומו".

בסוף השבוע דיווח "גלובס" על מסמך שהפיץ מנכ"ל משרד החקלאות המסכם את רשמיו מתערוכה חקלאית בינלאומית שנערכה בברלין. במסמך כתב בן אליהו כי לדעת יצואנים וקניינים שאיתם שוחח "נראה כי מקומו של מכון וולקני והמו"פ שלו אינו נתפס 'פורץ דרך' כפי שהיה בעבר ויש לפעול לשינוי המדיניות המחקרית". רבים מעובדי מכון וולקני נעלבו קשות מדבריו אלה.

"להימנע מהעתקת המכון"

בתוך כך, יו"ר ההסתדרות הכללית אבי ניסנקורן ושר החקלאות אריאל נפגשו ביום חמישי על רקע המשבר במכון וולקני. בפגישה השתתפו גם יו"ר הסתדרות עובדי המדינה, אריאל יעקובי, מנכ"ל המשרד בן אליהו ונציגי עובדי המכון.

לפני שבועות אחדים הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה במשרד החקלאות, בעקבות התנגדות עובדי מכון וולקני לתוכנית להעתקתו לצפון. בפגישה עם אריאל הביע ניסנקורן את התנגדותו למהלך, הציע להימנע מהעתקת המכון מבית דגן ולהסתפק בהרחבת פעילות השלוחה שמחזיק המכון בצפון.

בתום הפגישה מסר ניסנקורן כי "אני נגד סגירת המכון וחשוב שכל החלטה שתתקבל בנושא תהיה בהסכמת כל הצדדים".

ממשרד החקלאות לא נמסרה היום תגובה עד לכה.