לאחר כשלון השיחות אתמול בדוחא, בירת קטאר, בניסיון של היצואניות הגדולות להסכים על הקפאת תפוקת הנפט, "גלובס" מרכז שאלות ותשובות בוערות בתחום.

* עד כמה מחירי הנפט צפויים לרדת?

ממחצית פברואר עלה מחיר הנפט הגולמי בכ-40%, מאז שסעודיה, רוסיה, ונצואלה וקטאר הכריזו על תוכנית להקפאת התפוקה ברמה של ינואר. היו גורמים נוספים שמילאו תפקיד בעלייה שלו מעל מחיר של 40 דולר לחבית, אך ברור שהסיכוי לעסקת נפט עולמית ראשונה ב-15 שנים היה הגורם החשוב ביותר.

מכאן נובעת תגובת השוק השלילית במסחר היום (ב'). אבל חשוב גם לזכור שההסכם שהיה אמור להיחתם בדוחא לא היה מצמצם את תפוקת הנפט העולמית, אלא רק מקפיא אותה, בכמה מקרים ברמת שיא.

"הקפאת רמות התפוקה לא הייתה עושה הבדל אמיתי שהיה מאזן את השוק, מפני שמלבד סעודיה, רוסיה ואיראן הן המדינות המפיקות היחידות שמסוגלות להעלות את תפוקתן השנה", אמרו אנליסטים באנרג'י אספקטס, חברת ייעוץ מלונדון.

לכן, האפקט של קריסת השיחות לא צפוי להיות דרמטי. השוק יוכל גם למצוא תמיכה בכוויית, שבה החלו עובדי תעשיית הנפט לשבות אתמול. השביתה הזו תגביר את שיבושי היצע הנפט העולמי, שכבר כעת גורעים מהשוק כמעט 2.8 מיליון חביות ביום, שיא של שנתיים, לפי נתוני אנרג'י אספקטס.

* מדוע שינתה סעודיה את גישתה?

זו כנראה השאלה החשובה ביותר שזקוקה למענה. למרות שהיו מסרים סותרים לפני הכינוס בדוחא, מקורות בכירים באופ"ק היו בטוחים שסעודיה תתמוך בעסקה גם ללא מעורבות איראנית. משרד הנפט והמינרלים הסעודי בראשות השר עלי אל-נעימי, היה מעורב בניסוח הטיוטה הראשונה של ההסכם שחולקה בין נציגי המדינות בדוחא.

אבל משהו גרם לסעודיה להקשיח את עמדתה ולדרוש שכל מדינות אופ"ק, כולל איראן, יתמכו בעסקת ההקפאה. רמז לכך נמצא אולי בדברים שהשמיע סגן יורש העצר הסעודי רב-העוצמה, הנסיך מוחמד בן סלמן. הוא אמר לבלומברג בשבוע שעבר שהממלכה לא תחתום על הסכם ללא איראן. המשמעות היא שהוא, האיש החזק בסעודיה כיום, החליט שלא לתת לאיראנים פטור מחובת הקפאת התפוקה שלהם.

"הכישלון בהשגת הסכם בדוחא מהווה תזכורת לכך שסעודיה איננה במצב רוח של נדיבות והענקת טובות ליריבתה האזורית איראן, ושהעימות הגיאופוליטי בין שתי המדינות הללו עולה בחשיבותו על מדיניות הנפט של סעודיה", אמר ג'ייסון בורדוף מהמרכז למדיניות אנרגיה עולמית באוניברסיטת קולומביה בניו יורק.

זו יכולה להיות המסקנה העיקרית משיחות דוחא - ההשפעה והכוח המוגברים של הנסיך בן סלמן בן ה-30 בקביעת מדיניות הנפט הסעודית.

* מה כל זה אומר על מדיניות אופ"ק?

הכינוס בדוחא אמנם לא היה של אופ"ק, אבל הוא שיקף את חילוקי הדעות העמוקים בקרטל המדינות המפיקות הזה - בייחוד את האיבה בין סעודיה לאיראן, שאחרי שנים של עיצומים בינלאומיים מעוניינת להחזיר לעצמה נתחי שוק שהיא איבדה למפיקות אחרות.

בעקבות מה שהתרחש אמש, אופ"ק יתקשה לשכנע את השווקים שהוא יכול לעבוד בצוותא כדי לווסת את היצע הנפט. יתכן שזה לא יהיה חשוב במיוחד, מפני שאנליסטים וסוחרים רבים מאמינים ששוק הנפט מתחיל להתאזן בכוחות עצמו, כאשר המחירים הנמוכים גורמים לחברות נפט שמפיקות בעלויות גבוהות להיפלט מהשוק. אבל עולות כאן שאלות על מידת עוצמתו והשפעתו של הקרטל.

* איך תתייחס איראן לתוצאות השיחות?

איראן לא טרחה אפילו לשגר נציג לדיונים אתמול, והיא שמרה על עמדה עקבית לקראת השיחות, שהיא אינה מוכנה להקפיא את תפוקתה מפני שהיא רק נחלצת משנים ארוכות של עיצומים שפגעו בתפוקת הנפט שלה וביצוא שלו. רק כאשר היא תחזור לרמת התפוקה מלפני העיצומים ותחזיר לעצמה את נתחי השוק שאיבדה, איראן תהיה מוכנה לדבר על הקפאת תפוקה.

לא סביר שהעמדה הזו השתנתה בעקבות אי השגת ההסכם בדוחא אמש. איראן אמנם העלתה את התפוקה והיצוא שלה, אך עדיין לא חזרה לרמות שלפני העיצומים. סוכנות האנרגיה הבינלאומית מעריכה שיצוא הנפט הגולמי האיראני עלה במארס ל-1.6 מיליון חביות ביום, עלייה של 100,000 חביות ביום מפברואר. לפני שהעיצומים הודקו במחצית 2012, איראן ייצאה 2.2 מיליון חביות נפט ביום.

 

* מה יקרה כעת?

מוחמד בן סאלח א-סעדה, שר האנרגיה הקטארי, אמר אמש לכתבים שיש כעת פחות לחץ להגיע להסכם הקפאה מיידי מפני שהנפט "נמצא בכיוון הנכון". "כולנו זקוקים לעוד זמן להתייעצויות... עד כינוס אופ"ק הבא ביוני", הוא הוסיף.

מדינות הנפט ינסו אולי לארגן עוד מפגש ביניהן בהמשך השנה, אבל הסיכוי להסכם נראה קלוש. כמה מהמפיקות שהשתתפו בדיוני דוחא מאוכזבות בעליל מהכישלון להשיג הסכם, בהתחשב בדיונים המוקדמים המפורטים שהיו לפני דוחא.

האם מפיקות גדולות כמו רוסיה יהיו מוכנות להסתכן בשיחות חוזרות על רקע המתיחות בין איראן לסעודיה?

נצטרך כנראה להמתין עד לכנס שרי אופ"ק הבא ביוני כדי לראות היכן אנחנו עומדים.

"בהתחשב בסבירות שמחירי הנפט ינועו כלפי מטה, שרים רבים ימצאו את עצמם מתחרטים על שהגיעו לדוחא", אמר ג'יימי וובסטר, אנליסט נפט עצמאי. "המאמץ הזה היה תמיד גשר אחד רחוק מדי, אבל היו כאלו שקיוו לכל הפחות להתקדמות מסוימת. כעת התקווה הזו נראית כמו שגיאה".