גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביהמ"ש מנע העברה של כחצי מיליון שקל מחברת "ישקול מחסני ערובה"

(עדכון) - ביהמ"ש מנע את ההעברה כאמור, זאת לטובת פירעון דמי השכירות של חברת ישרס מבני תעשייה, שממנה שכרה ישקול מחסן ששימש אותה להברחת אלכוהול ולמעשים פליליים לכאורה

נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר
נמל אשדוד/ צילום: איל יצהר

בית המשפט המחוזי בבאר-שבע מנע העברה של כחצי מיליון שקל מחברת "ישקול מחסני ערובה", שהיא ובעליה נאשמים בהברחת אלכוהול לישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים דרך נמל אשדוד, לטובת פירעון דמי השכירות של חברת "ישרס מבני תעשייה", שממנה שכרה ישקול מחסן ששימש אותה להברחות האסורות ולמעשים הפליליים לכאורה. 

המנהלת המיוחדת של "ישקול" שבפירוק, עו"ד דורית לוי-טילר, ביקשה מבית המשפט שיאשר הסכם פשרה שבמסגרתו יתאפשר לישרס לממש ערבות בנקאית של "ישקול", שאותה חילטה ישרס כשבועיים אחרי שנודע דבר החקירה הפלילית נגד "ישקול", אך השופטת שרה דברת קבעה כי הפשרה מנוגדת לזכות החילוט של המדינה בשל אישומה של "ישקול" בפלילים.

השופטת כתבה כי התנהלות ישרס מלמדת כי אלמלא היה ברור בעת חילוט הערבות כי מצבה של החברה קשה, לא הייתה ישרס ממהרת לחלט את הערבות אלא ממתינה ובודקת האם דמי השכירות ישולמו. "אוסיף כי התנהלות ישרס הייתה בחוסר תום-לב. לא רק בעצם ההחלטה לחלט את הבטוחות, אלא גם בכך שהבטוחות חולטו ללא אזהרה מוקדמת כלשהי - אף שהתקיימה יומיים קודם לחילוט שיחה בין בא-כוח החברה לבא-כוח ישרס ועל אף היחסים החוזיים הארוכים ביניהן", ציינה השופטת.

במארס 2015 הגישו פרקליטות מחוז דרום ורשות המסים לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע כתב אישום חמור נגד 8 תושבי אשדוד ונגד 7 חברות שהיו בבעלותם, בגין הברחת משקאות אלכוהול לישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לפי כתב האישום, הנאשמים יוסי מלול, יצחק אבוחצירא, חיים כהן, שרון ענקי, יצחק אייל מרצ'י וילדיו, טל, עדי, נטע מרצ'י, והחברות - התחמקו מתשלום מס למדינה בסכום עתק של למעלה מ-36 מיליון שקל.

כתב האישום ייחס לנאשמים ביצוע עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, זיוף בנסיבות מחמירות, עבירות על חוקי מכס ומע"מ, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

"בין השנים 2009-2014, ביחד ולחוד, פעלו הנאשמים בקנונייה חסרת תקדים בהיקפה ובתחכומה, להנמיך מחירי משקאות אלכוהול ולהבריחם מחוץ לנמל אשדוד, תוך שהם פועלים להונות את שלטונות המכס הן ביחס לסוג האלכוהול שיובא, ובעיקר ביחס לגובה העלות של רכישת האלכוהול בחו"ל", נכתב בכתב האישום. "המדובר בנאשמים שפעלו באופן שיטתי ומתוחכם ליצירת מעגל יבוא סגור שאינו מפוקח, אשר פעל במשך מספר שנים והסב נזקי מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים", נטען.

לדברי הפרקליטות, "כדי לאפשר, להקל ולהסתיר את ביצוע עבירות המכס, פעלו הנאשמים לקבל במירמה משלטונות המכס רישיון הפעלה למחסן ערובה עצום-ממדים, במסגרת חברת 'ישקול (מחסני ערובה)', ובהמשך הפעילו את מחסן הערובה, תוך הפרת החובות הנובעות מהחזקת רישיון ובאופן שהבטיח ביצוע עבירות המכס באין מפריע". 

חברת ישקול ובעליה נחקרו גם בחשד כי קיבלו רישיון לניהול מחסן הרישוי במירמה תוך הסתרת אחד מבעלי החברה, וכי עשו במחסן, כאמור, שימוש לצורך הברחת משקאות חריפים לתחומי המדינה, ללא תשלום מיסי הקנייה כדין, ובכך ביצעו עבירות על פקודת המכס.

במהלך ניהול תיק הפירוק, הגישה המפרקת בקשה לאישור הסדר פשרה עם חברת ישרס, משכירת המקרקעין ל"ישקול" ונושה בהליך הפירוק, מחד גיסא, ובמעמד של טוענת לזכות בהליך הפלילי, מאידך גיסא. על-פי הסדר הפשרה שהוצע, מעבר לדמי השכירות בגין החודשים שבהם פעלה המפרקת במקרקעין וכן בגין החודש הנוסף שבו המדינה תפסה את החברה והחזיקה בפועל בקרקע, ישולמו למשכירה חצי מיליון שקל מקופת הפירוק והחילוט, כפיצוי בגין נזקים למבנה.

המדינה - באמצעות עו"ד דנה נאמן, מנהלת יחידת החילוט של כונס הנכסים הרשמי, ועו"ד טל שטיין, מנהלת מחלקה בפרקליטות מחוז דרום (אזרחי) - התנגדה להסדר הפשרה.

המדינה טענה כי יום לאחר הגשת כתב האישום נגד "ישקול", חילטה ישרס ערבות בנקאית אוטונומית שהייתה ברשותה להבטחת הסכם השכירות בסך 1.2 מיליון שקל. המדינה טענה כי חילוט הערבויות נעשה שלא כדין, שכן במועד חילוט הבטוחות על-ידי ישרס לא הייתה כל הפרה יסודית של הסכם השכירות על-ידי "ישקול", ובהיעדר הפרת ההסכם, המשכירה לא הייתה זכאית לפיצויים מוסכמים ולנזקים שטרם באו לעולם.

כן נטען כי חילוט הערבויות נעשה בחוסר תום-לב ומתוך ניצול מצוקתה של "ישקול" ומנהליה, שבאותה עת בה היו נתונים תחת חקירה פלילית ומנועים מלנהל בפועל את עסקיהם.

השופטת דברת קיבלה את עמדת המדינה וקבעה כי ישרס פעלה בחוסר תום-לב ומבלי שהייתה הצדקה כלשהי למעשיה על-פי החוזה בין הצדדים. כמו כן חויבה ישרס לשאת בהוצאות המדינה בהליך בסך 20 אלף שקל.

עו"ד דנה נאמן, מנהלת יחידת החילוט בכונס הנכסים הרשמי (הכנ"ר), מסרה בתגובה להחלטה כי "שילוב הכוחות בין יחידת החילוט לבין פרקליטות דרום האזרחית יצר סינתזה בין תחומי הידע המקצועי של כל יחידה. לולא הצגנו את עמדתנו בסוגיית החילוט, ייתכן כי בית המשפט היה נעתר לבקשת המנהלת המיוחדת ומאשר את הסדר הפשרה, לא משום התעלמותו מהעובדות, אלא בשל כך שעובדות חיוניות לצורך הכרעה לא היו מוצגות בפניו על-ידי הצדדים 'הטבעיים' של הליך הפירוק".

יתר על כן, לדברי עו"ד נאמן, "פסיקת ההוצאות לישרס יכולה לשמש כלי הרתעתי אפקטיבי מפני הגשת תביעות-סרק של בעלי עניין ביחס לרכוש התפוס בהליך הפלילי - כאשר זכות שכזו לא קיימת להם, או כאשר התביעה מוגשת שלא בתום-לב".

 

עו"ד אביעד אמיתי ממשרד אביעד, איטח ושות', המייצג את ישרס, מסר בתגובה: "צר לנו על ההתבטאויות חסרות האחריות של הפרקליטות, המנותקות מההחלטה. החלטת בית המשפט נגעה לעניין אחד, והוא אישור או דחייה של הסכם פשרה שנחתם למול המפרקת, עו"ד דורית לוי-טילר, לאחר משא-ומתן ארוך ושקילת מכלול השיקולים הנדרשים, והכול באופן שקוף, וזאת לאחר שנגרמו לישרס נזקים כבדים, שבגינם היא טרם נפרעה.

"בכוונת החברה להגיש ערעור לבית המשפט העליון על החלטת בית המשפט המחוזי. יודגש כי השופטת עצמה, במסגרת ההחלטה, לא שללה את עמדת ישרס, לפיה נגרמו לה נזקים כבדים בתקופת הפירוק, ובהתאם התירה לישרס להגיש בקשה לגבי נזקים אלה, ובקשה זו תוגש בימים הקרובים".

בתאריך 10.5.2016 מסר משרד המשפטים ל"גלובס" הבהרה בזו הלשון: 

"הרינו להבהיר מעל לכל ספק, כי חברת ישרס לא פעלה 'כדי להבריח רכוש מהנושים ומהמדינה', לא ביצעה כל עבירה פלילית, הדבר לא יוחס לה על ידי פרקליטות המדינה ובית המשפט המחוזי ממילא לא קבע כך.

"בית המשפט קבע בהחלטתו כי 'התנהלות המשיבה (ישרס), ביחס לחילוט הערבות הייתה בחוסר תום לב' וכי הדבר נעשה מתוך ניסיון להשיג יתרון שלא כדין על פני נושיה האחרים של ישקול (ראו לדוגמה: ע"מ 16, שורה 12; ע"מ 20, שורות 16-22). עם זאת, כאמור, לא יוחסה לישרס עבירה פלילית".

עוד כתבות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות