פרשת חנן אברמוביץ': חייב 38 מיליון דולר ליהלומן עמוס פוזילוב

ביהמ"ש קבע כי מתחזק החשד כי אברמוביץ' הונה יהלומנים רבים, אך הורתה למשטרה לבדוק את גרסתו, לפיה לא מדובר בהונאה אלא בהסתבכות עסקית שהובילה לחדלות פירעון

חנן אברמוביץ/ צילום:אבי כהן, וואלה NEWS
חנן אברמוביץ/ צילום:אבי כהן, וואלה NEWS

מתחזקים החשדות נגד היהלומן חנן אברמוביץ', החשוד בעבירות של זיוף ומירמה בהיקף של 60 מיליון דולר - כך ציינה היום (א') שופטת השלום בתל-אביב, רונית פוזננסקי-כץ, בהחלטה להאריך את מעצרו של היהלומן בפעם החמישית, הפעם ב-4 ימים נוספים. 

"ממכלול המסמכים שהוגשו לבית המשפט, כמו גם מדוח סודי שהגישה המשטרה, עולה תמונה לפיה החשד הסביר בכל הנוגע לעבירות המיוחסות לחשוד - אשר כוללת היום עבירות נוספות מלבד קבלת דבר במירמה (בהן נחשד בתחילה; בין היתר - עבירות זיוף והלבנת הון, ג'מ') - התחזק".

עם זאת, השופטת נקטה לשון זהירה בהחלטתה, וציינה כי גם היום "טענתו של אברמוביץ' בדבר הסתבכות עסקית שהובילה לאי-עמידה בהתחייבויות כספיות - אף היא צריכה להיבחן, ולא ניתן לומר כי היא משוללת יסוד".

בין שמדובר בעוקץ מתוכנן או בכשל עסקי (שאולי לווה אף הוא במעשים פליליים לכאורה - ג'מ'), הדיון היום חשף לראשונה את שמו של אחד מגדולי הקורבנות של פרשת אברמוביץ' - היהלומן עמוס פוזילוב. מדובר ביהלומן מוכר, בן למשפחת יהלומנים מהגדולות והמוכרות בישראל, ממנו הבריח אברמוביץ', לדברי נציג המשטרה בדיון, כ-38 מיליון דולר - כלומר מרבית הסחורה שאברמוביץ' נטל בקונסיגנציה ושהוא חשוד בהברחתה.

אברמוביץ' טען מצדו כי באוקטובר האחרון הוא החזיר חלק מחובותיו לנושיו בסכום כולל של 17 מיליון דולר - מתוכם כ-918 אלף דולר לפוזילוב. המשטרה טוענת כי לא ראתה ראיות לטענה הזה לפי שעה.

 

"בוודאי שהיה כעס"

כמו בנוגע למרבית הנושים-המתלוננים נגד אברמוביץ', המשטרה ערכה בימים האחרונים עימות בין פוליזוב לבין אברמוביץ'. בדיון היום חקר נגדית סנגורו של אברמוביץ', עו"ד עדי כרמלי, את נציג המשטרה ושאל אותו: "תאשר שבמהלך העימות פוזילוב כעס על אברמוביץ' על זה שמתוך 17.5 מיליון דולר שהוא חילק לנושים בבורסה, לפוזילוב הוא נתן רק 918 אלף דולר"; נציג המשטרה השיב: "לא היה דבר כזה. הוא בוודאי כעס עליו, כי כשעוקצים בן אדם ב-38 מיליון דולר, אז בוודאי שיש כעס".

בסיכום הדיון ציין נציג המדינה, עו"ד עופר קליין, כי בימים הקרובים צפויה החקירה לצבור תאוצה, וכי החקירה כבר הפריכה את גרסתו של אברמוביץ', לפיה מדובר במקרה פשוט של חדלות פירעון.

עוד ציינה המדינה כי נוצר בסיס ראייתי לעבירות נוספות שביצע אברמוביץ', בהן זיוף והלבנת הון. "טרם קיבלנו את מלוא הפרטים מהבנקים, שלא עבדו במהלך החג", ציין הנציג. "אנחנו כן יודעים על על-פי המסמכים שבאוקטובר 2015 נכנסו לחשבון הבנק של החשוד 17 מיליון דולר". המשטרה, לפיכך, טרם נחשפה לפרטי הנעשה בסכום.

בעניין המיליונים שנכנסו לחשבונו של אברמוביץ' באוקטובר אשתקד, פסקה השופטת כי הדבר מחליש את טענתו, לפיה באוקטובר האחרון כבר היה מצוי בחדלות פירעון. ואולם, השופטת הורתה למשטרה לבדוק את טענת אברמוביץ, לפיה הסכום שימש לתשלום חובות לנושיו (נושים שלא הגישו תלונות בעניינו), והוסיפה כי "לטענה זו יש משקל בתמונה הכוללת של התיק שלפניי".

השופטת החליטה להאריך פעם נוספת את מעצרו של אברמוביץ' על בסיס החשד הסביר לביצוע המעשים המיוחסים לו. היא הוסיפה כי אם הוא ישוחרר, קיים חשש לשיבוש פעולות חקירה שמבקשת המשטרה לבצע.

"המשטרה אכן פועלת במרץ לביצוע פעולות החקירה הרבות, וזאת חרף העובדה שמעצרו של החשוד נמשך זה 12 ימים. ואולם, הארכות המעצר ניתנו במשורה ובפיקוח הדוק של בית המשפט", ציין בית המשפט.