קניתם רהיט חדש והתחרטתם? כך תקבלו כסף בחזרה

מתי מותר לבטל עסקת רכישת רהיטים? ותוך כמה זמן ניתן לבטל את העסקה?

בואו של האביב מסמן תקופה של ריענון, פריחה והתחדשות. בין ימות החג והנופש (או במקומו) רבים מאיתנו מצאו עצמם בירידים ובחנויות, ברי-המזל אף התחדשו בפרטי ריהוט נאים שנרכשו במיטב כספם. רבים אינם יודעים כי במסגרת תקנות הגנת הצרכן, אשר נכנסו לתוקף עוד בשנת 2010, ניתן במקרים רבים לבטל גם עסקה של רכישת רהיטים בצד סוגי מוצרים נוספים. באילו מצבים תוכלו לבטל את העסקה ולקבל את כספכם בחזרה?

ניתן לבטל עסקה לרכישת ריהוט

בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (ביטול עסקה), תשע"א-2010, ככלל, צרכן רשאי לבטל עסקה לרכישת ריהוט בתוך 14 ימים מהיום שקיבלו, ובלבד שלא נעשה במוצר כל שימוש. חשוב לדעת שפתיחת האריזה המקורית כשלעצמה לא תיחשב לעשיית שימוש.

כדי לקבל החזר, על הצרכן להציג חשבונית, סרט קופה או פתק החלפה המעידים על עצם ביצוע העסקה, או כל הוכחה אחרת לביצוע העסקה. החזרת התמורה תהיה במועד ביטול העסקה ככל שניתן, ולא מאוחר מ-7 ימי עסקים. העוסק רשאי לגבות מהצרכן דמי ביטול בשיעור של 5% ממחיר הטובין, אך לא יותר מ-100 שקל. 

איזה רהיטים לא ניתן להחזיר?

זכות הביטול איננה תקפה לגבי ריהוט שהורכב בבית הצרכן או רהיטים שיוצרו במיוחד עבור הצרכן על-פי מידות או דרישות מיוחדות. חשוב לדעת שניתן להחזיר ריהוט קטלוגי סטנדרטי, גם אם יוצר עבור הצרכן מהסיבה שלא היה במלאי.

למרבה הצער, בתי עסק רבים אינם מאפשרים לצרכנים להחזיר מוצרים חרף זכויותיהם. ישנם בתי עסק אשר מוסרים לצרכנים מידע שגוי בנושא, או שדוחים בקשות להחזרת מוצרים בטענות-שווא שונות, לעיתים רבות בשיטת "מצליח" הידועה לשמצה.

באחד המקרים אשר הגיע לפתחו של בית המשפט, נרכשו זוג ספות מרשת מוכרת, והרוכשים ביקשו להחזירן. הרשת טענה, בין השאר, כי מאחר שהספות הורכבו בבית התובעים, היא מנועה מלמכור אותן כמוצר חדש, דבר הגורם לה נזק כספי. מעדויות הצדדים התברר כי הרכבת הספות נשוא התביעה ופירוקן היא פעולה פשוטה של השחלת גב הספות למושב, פעולה אשר חזרה עליה - היינו פירוק והרכבה מחדש - אינה גורמת לספות כל נזק. לפיכך קיבל בית המשפט את התביעה והורה על ביטול העסקה.

במקרה אחר, נדחתה תביעתו של צרכן שביקש להחזיר מערכת ישיבה של מותג ספות אירופי, אשר יוצרה עבורו לפי הזמנה מיוחדת. באותו מקרה התרשם בית המשפט כי נציגי הספק היו מוכנים לבצע את כל הדרוש על-מנת לרצות את הצרכן אשר פנייתו טופלה במסגרת האחריות, מה עוד שהביטול המבוקש בכתב התביעה היה כעבור זמן רב, כאשר התקנות מאפשרות ביטול תוך 14 ימים. 

מדיניות החזרת מוצרים מיטיבה

עוסקים אינם רשאים להחמיר את התנאים, כלשונם, בתקנות ביטול עסקה. מאידך, ישנם עוסקים הנוקטים במדיניות החזרת מוצרים מיטיבה ביחס לתקנות.

כך, למשל, במסגרת פרסום מדיניות החלפות והחזרות של רשת איקאה - אם התחרטתם, או מכל סיבה שהיא, תוכלו להחזיר את המוצר שרכשתם תוך 90 יום באריזה המקורית שטרם נפתחה ובצירוף קבלה מקורית (מדיניות החלפות והחזרות למזרנים - תוך 14 יום). 

עילות ביטול נוספות

בנוסף לתקנות ביטול עסקה, יכולות לקום עילות ביטול נוספות כגון הטעיה, כשל תמורה, פגם במוצר או אי-התאמה של המוצר, בהתאם לנסיבותיו של כל מקרה. במקרים כאלה עשויה לקום זכות לביטול העסקה גם לאחר 14 יום ובלי קשר לתקנות ביטול עסקה בהן עסקינן. חשוב לציין בהקשר זה כי חוק המכר מטיל על הקונה אחריות לבדוק את הממכר מיד לאחר קבלתו.

מידע נוסף ניתן למצוא באתר של המועצה הישראלית לצרכנות, הפועלת לשמירה על זכויות הצרכנים באמצעות פרסום מידע והסברה, טיפול בתלונות וקידום פתרונות לתופעות של עוולות צרכניות ואף מסייעת בהגשת תביעות משפטיות של צרכנים.

בנוסף, ניתן להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, המהווה רשות אכיפה רגולטורית בעלת סמכויות אכיפה פליליות ומינהליות. חשוב לציין כי הרשות מטפלת בתלונות נגד עוסקים באופן מערכתי ולא באופן פרטני, ואין בהכרח בפעילותה כדי להביא פתרון ישיר למתלונן.