גרמניה תקדם תוכנית להקמת צבא אירופי מאוחד

טיוטת נייר עמדה של משרד ההגנה הגרמני מגדירה צעדים לתיאום הדרגתי בין המוני הצבאות הלאומיים באירופה ■ התוכנית החדשה עשויה להשפיע על הקמפיין להישארות בריטניה באיחוד האירופי

אנגלה מרקל / צלם: רויטרס
אנגלה מרקל / צלם: רויטרס

גרמניה מתכוונת לדחוף להקמת צבא אירופי מאוחד על-ידי המלצה על מפקדה מאוחדת ונכסים צבאיים משותפים, לפי תוכנית חדשה של משרד ההגנה הגרמני, שעשויה גם להשפיע על הקמפיין להישארות בריטניה באיחוד האירופי או פרישה ממנו.

ברלין שילמה במשך זמן רב מס שפתיים לרעיון של יצירת "איחוד ביטחוני אירופי", אך תוכנית משרד ההגנה הגרמני היא המשמעותית ביותר בתחום זה בשנים האחרונות, והיא עלולה לשחק לידיהם של תומכי הברקזיט - פרישת בריטניה מהאיחוד האירופי - במשאל העם ב-23 ביוני.

טיוטת נייר העמדה הגרמני, שפרסומו הרשמי יידחה כנראה עד יולי בגלל המשאל הבריטי, מגדירה צעדים לתיאום הדרגתי בין המוני הצבאות הלאומיים באירופה, ושיתוף פעולה קבוע במסגרת משותפת. בתחום הזה ובתחומים נוספים הנייר משקף את הביטחון העצמי וההשפעה הגוברים של גרמניה בחתירה למדיניות חוץ שמתבססת על יסודות של כוח מסורתי. היוזמות הגרמניות נעות בין חיזוק יכולות הסייבר של אירופה עד הצעות רגישות להקל את המגבלות של אחרי מלחמת העולם השנייה על פעילות צבאית בשטח גרמניה.

ההתנגדות לשילוב צבאי רציני באירופה עמוקה מאוד במדינות רבות, והיא בלמה את המאמצים להתקדם ברצינות לקראת הגנה משותפת. תיאום הכוח הצבאי האירופי נשאר במידה רבה המונופול של ברית נאט"ו.

אך מאז 2003 השיקה אירופה 37 משימות ביטחון משותפות, כולל במאלי לאחרונה ונגד הפיראטים בסומליה. אם גרמניה תפעל בנחישות בבריסל, קריאתה להקמת מפקדה צבאית-אזרחית משותפת תהיה צעד חשוב בקידום יכולותיו הצבאיות של האיחוד האירופי.

"עדיין רחוקה הדרך להקמת צבא אירופי, אבל יש צורך אסטרטגי ליישם צעדים חשובים לסלול את הדרך כבר כעת", כתב רודריך קיזווטר, חבר ועדת החוץ בבונדסטאג, בנייר עמדה שלו מהתקופה האחרונה.

ברלין מודעת היטב לכך שתיאום ביטחוני אירופי - תרחיש שנחשב לסיוט בעיני אירוסקפטים בריטים - עלול לחזק את תומכי הפרישה מהאיחוד האירופי בבריטניה. לכן, לפי מקורות יודעי דבר, פרסום נייר העמדה הגרמני נדחה ליולי, אחרי משאל העם על הברקזיט.