"אי-אפשר לפרש את זה אחרת, אלא כאיום על חוקרי רשות המסים, לבל יעיזו לחשוב על חשיפת שחיתות או ביקורת על המנהלים שלהם, כפי שעשו החוקרים ואנשי הביקורת של 'קבוצת ה-15', שניסו לחשוף את השחיתות בצמרת רשות המסים בתקופה שבראשה עמד איתן רוב ובראש יחידת החקירות עמד רפי עמיאל. מה שחמור בעיקר הוא שזהו רמז ברור לעובדים שאמורים להעיד במשפט נגד רפי רותם".

כך אמר בכיר ברשות המסים על אירוע שמסעיר את הרוחות ברשות המסים בימים האחרונים: על קיר המסדרון במחלקת החקירות הארצית של רשות המסים בראשון-לציון, נתלה אתמול (ג') עמוד מתוך פרוטוקול דיון שנערך לפני כשבוע במשפט המתנהל נגד רפי רותם, חושף השחיתות ברשות המסים. בעמוד מופיעים שמות של חברים ב"קבוצת ה-15", שעד כה לא נחשפו שמותיהם.

עו"ד איתן ענבר, שייצג בעבר את רותם בהליכים משפטיים שונים כולל בבג"ץ, העיד בתיק המתנהל בבימ"ש השלום בת"א נגד רותם, בפני השופט דניאל בארי, באישומים של העלבת עובדי ציבור, בכירים במערכות אכיפת החוק. רותם שלח ושולח פקסים והודעות טקסט, בהם הוא מאשים אותם בשחיתות, בטיוח עבירות, סגירת תיקים למקורבים ונטישת "קבוצת ה-15".

בחקירתו של עו"ד ענבר על ידי התובעת המשטרתית שירלי אקרמן, הוא סיפר כי בעת שייצג את רותם היו לו מגעים עם אנשי חקירות וביקורת ברשות המסים, ונקב במספר שמות, חלקם חברים ב"קבוצת ה-15".

עמוד הפרוטוקול שכולל את עדותו של עו"ד ענבר, נתלה על לוח המודעות ביחידת החקירות של רשות המסים, כאשר מישהו הדגיש במרקר צהוב את שמות החוקרים ואנשי הביקורת שהוזכרו בעדות.

מרשות המסים נמסר בתגובה כי "המודעה האמורה נתלתה על ידי אחד העובדים על לוח מודעות ציבורי המשמש את העובדים. ועם היוודע העניין להנהלת המשרד, היא הורתה להסירה באופן מיידי".

"בטח שאני מפחד"

באותו דיון שהתקיים בעניינו של רותם העיד רו"ח אריה אלעזר, איש ביקורת בכיר ברשות המסים. אלעזר סיפר על אחת הפרשיות עליהן התלוננה "קבוצת ה-15" - פרשת השומה שהופחתה לטובת אצטדיון יד אליהו. אלעזר סיפר בעדותו, כי מנהל האצטדיון ניר פרצלינה אמר לו, כי בכוונתו לפנות לאיתן רוב כדי להפחית את השומה שקבע אלעזר, וכי איתן רוב, שהיה אז פעיל במוסדות ארגוני הכדורסל, "התקשר למנהל התחנה וביקש להפחית את השומה של היכלי הספורט". השומה אכן הופחתה מכ-500 אלף שקל ל-60 אלף שקל.

אלעזר סיפר עוד, כי סנ"צ אריה אידלמן ממפלג הונאה בת"א, אשר התחיל לחקור את תלונות קבוצת ה-15, סיפר בבית הדין לעבודה שמתנכלים לו, ושאם הוא יפתח את הפה "המדינה תזדעזע".

כשנשאל על ידי רותם אם נגרם לו נזק בגלל פעילותו נגד השחיתות והאם היה ממשיך בפעילותו אלמלא ראה מה קרה לרותם, אמר אלעזר: "היו מכרזים לא מעטים, אפילו זוטרים, שניגשתי ומנעו את זה ממני.. אנו לא יכולים לחיות טוב עם כל מה שהתרחש באותה תקופה, אבל לאחר שראינו מה עשו לרותם, כולם קיבלו רגליים קרות ואף אחד לא המשיך עם זה, כולל היום".

בחקירה הנגדית שאלה התובעת המשטרתית את אלעזר, "כעובד מדינה שרואה עבירות, למה אתה לא מגיש תלונות במשטרה?". על כך ענה אלעזר: "אחרי מה שאני רואה - לא. ראיתי מה רותם עבר, איך התנכלו לו".

התובעת אקרמן: "אז מה אתה עושה פה היום? אתה לא מפחד שיתנכלו לך היום?"

אלעזר: "בטח שאני מפחד".

בסיום עדותו של אלעזר פנה רותם לשופט בארי, וביקש ממנו לתת הגנה לעובדים מפני התנכלויות.

מי שהיה מנהל מע"מ ת"א, שוקי משעול, סיפר כי אחד הסעיפים בתלונת "קבוצת ה-15" נגע לעיסקת רכישת סלקום על ידי נוחי דנקנר במסגרת אי.די.בי. לדברי משעול, המאכער רו"ח קובי בן גור, ממורשעי פרשת המינויים הפסולים ברשות המסים, פעל להשיג לדנקנר שומה נוחה במסגרת העסקה, של 3% מס במקום 35% מס. "מי שהשיג לדנקנר את העסקה היה בן גור, על ידי פרה-רולינג שניתן על ידי איתן רוב, שהוא חתום עליו, ולמעשה נוחי שילם 40 מיליון שקל במקום מיליארד ומשהו שקל על העיסקה".

משעול הציג בביהמ"ש את העדות שדנקנר מסר במשטרה בפרשה זו ושאותה הדליף לו קצין משטרה, כדי להראות שהחוקרים התעלמו מהפרשה. התובעת התנגדה להצגת העדות, אולם השופט בארי התיר אותה, ואחרי שקרא את העדות אמר: "העדות שלא באזהרה מתייחסת לקשריו של דנקנר עם ג'קי מצא, טרם מינויו כראש רשות המסים וכן לאחר מינויו כראש רשות המסים. אכן, דנקנר בחקירה הזו לא נשאל שאלה לגבי הפרשה עליה העיד משעול. למסמך אין רלוונטיות לתיק שבפניי".

 

"רעידת אדמה"

במהלך הדיון התעוררה השאלה, מה עשה מבקר המדינה עם החומרים אותם העבירו אליו חברי "קבוצת ה-15", על החשדות לשחיתות עליהם התלוננו. זאת, לאור טענותיה של רותם וחברים בקבוצת ה-15, כי המבקר הקודם מיכה לינדנשטראוס והנוכחי יוסף שפירא, נמנעו מלחקור כראוי ונמנעו מחלפרסם את תוצאות הבדיקות שכן בוצעו במשרד המבקר. זאת, למעט תלונה אחת של רותם שנבדקה, אומתה ואף פורסמה בדו"ח מבקר המדינה, על טובות הנאה שקיבל איתן רוב בצורת כרטיסים למשחקי הכדורסל ביד אליהו, כשהיה במצב של ניגוד עניינים בגלל מעורבותו באיגוד הכדורסל.

אהרון הלינגר, מנהל בכיר במשרד מבקר המדינה, העיד כי החומר שמסר רותם בשם "קבוצת ה-15" הועבר למי שהיה יועץ המבקר לענייני שחיתות, הניצב בדימוס עוד יעקב בורובסקי, וכי במשרד המבקר הוקם צוות בדיקה מיוחד לחקירת התלונות. הלינגר אמר כי אינו יודע מה היו תוצאות פעילות אותו צוות מיוחד.

בעדותו אמר משעול: "בורובסקי קרא לי לשיחה באוגוסט 2006 אליו למשרד והחזיק בידו את דוח מבקר המדינה שעמד להתפרסם, בנושא חקירת השחיתות ברשות המסים, כאשר במרכז רפי עמיאל מנהל יחידת החקירות, המוות בנסיבות מסתוריות (של מקור מודיעיני - מ.ל) וכל התיקים שחשפנו עד אז, אחר כך היו תיקים אחרים, אבל בורובסקי החזיק את הדוח ואמר שזה יגרום לרעידת אדמה במדינת ישראל. איתן רוב היה המרכז".

השופט בארי הוציא החלטה שאותה הפנה למשרד מבקר המדינה, "על מנת שיוציא תשובה מוסמכת לגבי מה שנעשה בעניין תלונתו של מר רותם שהועברה לדברי הלינגר לצוות המיוחד".

רוב: "לא נמצא שום רבב"

רוני רימון, יועץ התקשורת של איתן רוב, מסר בתגובה: "הטענות המועלות הן בבחינת סרט מדע בדיוני, שכן מדובר בטענות מומצאות שאין בהן גרם של אמת. חייבים להדגיש כי הנושאים בכתבה הקשורים לאיתן רוב נחקרו על ידי גורמי אכיפת החוק במדינה - והתיק נסגר כמובן, ולא נמצא שום רבב בהתנהלותו של איתן רוב. עוד ראוי לציין כי, מאחורי הנסיון רב השנים הבלתי ראוי לשרבב את שמו של מר רוב לעניינים שלא היתה לו כל נגיעה אליהם עומדים אותם עדים המנהלים מזה שנים מסע הכפשות לא מבוסס כנגד מר רוב במסגרת 'חיסול חשבונות', עם מי שכל חטאו היה שפעל למילוי תפקידו כהלכה.

"לעניין היכלי הספורט: מעולם לא היתה פנייה של איתן רוב לגורם כלשהו ברשות המיסים להתערב בשומה של היכלי הספורט בתל אביב . זו האמת היחידה ואין בלתה. פשוט, חד וחלק. כל אמירה אחרת בנושא - אינה עולה בקנה אחד עם המציאות.

"לעניין אי.די.בי - רכישת סלקום: שוב מדובר בטענות הזויות ומומצאות מבית מדרשו של שוקי משעול, שהורשע בשורה של עבירות בהן הפרת סודיות, קבלת דבר במרמה והפרת אמונים. השופט עמית יריב אמר על משעול: 'לטעמי, מדובר בעבירה מן החמורות שיכול עובד ציבור לעבור במסגרת תפקידו,.. אני סבור... כי יש לומר כי מדובר בעבירות שיש עמן קלון...'. ועל אדם כזה מבססים כתבה? כדי להסיר ספק ברצוננו להדגיש כי כל קביעת השומה גובשה בידי הגורמים המקצועיים הבכירים ביותר ברשות המסים דאז, ללא מעורבות כלשהי של איתן רוב".

עמוד הפרוטוקול