אלוף במיל' תיבון על נתניהו: לאן נעלם המפקד מסיירת מטכ"ל?

נעם תיבון, לשעבר מפקד הגייס הצפוני, יוצא בטור למגזין "ליברל" נגד ראש הממשלה  שתחת פיקודו שירת בסיירת מטכ"ל: "אני עדיין מקווה שיום אחד, מתוך הפוליטיקאי בחליפה, יגיח פתאום הסרן הצעיר"

נעם תיבון / צילום:דובר צהל
נעם תיבון / צילום:דובר צהל

אלוף במיל' נעם תיבון, לשעבר מפקד הגייס הצפוני, מתבטא לראשונה פוליטית ויוצא נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, שתחת פיקודו שירת בסיירת מטכ"ל. בטור לגיליון המיוחד של המגזין "ליברל", המציין 20 שנה לעליית נתניהו לשלטון, כותב תיבון: "את בנימין נתניהו פגשתי לראשונה בגיל 19... מפה לאוזן עברה השמועה שהמפקד שלנו, סרן עם בלורית, הוא האח של יוני. ביבי ניהל את הגיבוש למופת. הוא הוציא מאיתנו את המקסימום, ובחר את הטובים ביותר לשרת ביחידה...

"בתוך היחידה יש מחלוקת לא פשוטה לגבי המורשת של משפחת נתניהו. רוב חברי השבט המצומצם הזה מעריכים יותר דמויות אחרות, כמו אהוד ברק ועמירם לוין. אבל גם אלה לא מכחישים את העובדה שלביבי נתניהו, בשנותיו כמפקד צוות, היה מוניטין של מפקד רציני, נחוש ואמיץ.

"השאלה שאני שואל את עצמי שוב ושוב, מאז שנתניהו הפך לראש ממשלה, היא לאן נעלם אותו מפקד מימי הסיירת. הרי בתקופת הגיבוש, הוא זה שלימד אותנו את ערכי היחידה. לצערי, הערכים האלה לא קיבלו עד היום ביטוי בקריירה הפוליטית והמדינית שלו.

"זה מתחיל מהערך הבסיסי של עבודת צוות. ביבי לימד אותנו שביחידה אף אחד לא פועל לבדו... מי שאחראי ללכד ולהוביל את הלוחמים, הוא מפקד הצוות - התפקיד הכי חשוב ביחידה. בממשלות של נתניהו, זה נראה כאילו מפקד הצוות לא ממש מתפקד. הן מתאפיינות במריבות אין-סופיות, חוסר פירגון קיצוני וחשדנות תמידית. אז נכון, זו טבעה של הפוליטיקה, אבל כאשר האיש שאמור להוביל, ללכד ולהרגיע, נוקט בשיטות של הפרד ומשול כדרך חיים, הממשלה הופכת לגוף שאינו יכול לעשות דבר.

ערך חשוב נוסף ביחידה הוא מצוינות. בגיבוש של ביבי, היה ברור שרק המצטיינים יגיעו ליחידה. (...) לעומת זאת, אצל נתניהו ראש הממשלה (...) הוא לא רוצה לצידו אף אחד שיכול לאתגר אותו.

"ולבסוף, איך אפשר בלי המוטו של היחידה, שאותו קבע אברהם ארנן ז"ל: 'המעז מנצח'... נתניהו כראש ממשלה כמעט ואינו לוקח סיכונים, אינו פורץ גבולות ועסוק בעיקר בשימור שלטונו... אני עדיין מקווה שיום אחד, מתוך הפוליטיקאי בחליפה, יגיח פתאום הסרן הצעיר שחבריי ואני פגשנו בנובמבר 81'".