גם לפיליפינים יש דונלד טראמפ משלהם

תכירו את טראמפ של המזרח: המועמד המוביל במרוץ לנשיאות הפיליפינים חובט בממסד ומדבר בגסות

רודריגו דוטרטה ודגל הפיליפינים. המסרים הקיצוניים נופלים על אוזניים כרויות בציבור / צילום: רויטרס
רודריגו דוטרטה ודגל הפיליפינים. המסרים הקיצוניים נופלים על אוזניים כרויות בציבור / צילום: רויטרס

נכון להיום (ה') נראה כמעט בלתי-נמנע שהנשיא הבא של הפיליפינים יהיה אדם שאומר שיהרוג את ילדיו אם יתברר שהשתמשו בסמים, שיגיע בגלשן רוח לאי שסין טוענת לבעלות עליו כדי להניף בו את דגל הפיליפינים, ושהודה שהיה חבר ב"פלוגת מוות" שרצחה עבריינים מכל הסוגים.

רודריגו דוטרטה מוביל בבטחה בסקרים לקראת הבחירות שיתקיימו ביום ב' בשבוע הבא, למורת רוחם של אנשי עסקים, משקיעים ודיפלומטים שרואים בו ליצן בלי מצע כלכלי ברור. הוא לועג בגלוי לממסד הפוליטי במדינה, ולכן הוא מכונה "דונלד טראמפ הפיליפיני". תומכיו טוענים שהרקורד שלו מוכיח שהוא לא יהיה האסון שהבמקרים טוענים שיהיה.

ההבטחה הגדולה ביותר של דוטרטה היא למחוץ את הפשיעה בפיליפינים, שבה דווחו 352,321 מקרים של שוד, אונס ורצח בששת החודשים הראשונים של 2015. דוטרטה, שכינויו השני הוא "המעניש", הודה בגלוי שהוא חבר ב"פלוגת מוות". "הם אומרים שאני חבר בפלוגת מוות? ובכן, זה נכון", הוא אמר בשידור פומבי.

לפי ערוץ CNBC, דוטרטה אומר שהוא "ישתמש בצבא ובמשטרה כדי לעצור את כל הפושעים, לצוד אותם, ובמקרה של התנגדות אלימה מצדם אני פשוט אומר 'חסלו אותם, כדי שנחסל את הבעיה הזו' ". הוא הבטיח לחסל חמישה פושעים בשבוע, עד שכולם ייעלמו.

המסר הקיצוני הזה מהדהד בציבור שמחפש שינוי דרמטי בפיליפינים, ומאמין שהאסטרטגיה האנטי-ממסדית של דוטרטה עשויה לעבוד. כראש עיריית העיר דבאו בדרום המדינה, דוטרטה (71) תובע לשעבר, ניהל מלחמת חורמה בסמים, הוריד את שיעורי הפשיעה, הגדיל את רמות ההשקעה ושיפר את מערכות החינוך והבריאות, כשהוא מעניק סמכויות נרחבות לטכנוקרטים.

"התקשורת שלו קשוחה מאוד, אבל יש לו קבוצת עבודה. הוא מתייעץ ומקשיב. יש רגיעה אחרי הנאומים שלו", אמר ג'זוס דורזה, חבר קונגרס לשעבר שלמד בבית הספר עם דוטרטה וכעת הוא מעורב בקמפיין שלו.

תדהמה וסימני שאלה

קבוצת הייעוץ לסיכונים גלובליים אירואסיה מסרה בסקירה שלה השבוע שהפיליפינים צפויה להמשיך למדיניות הצמיחה והרפורמות שקבע הנשיא היוצא בנינו אקינו, ללא קשר למי שיזכה בבחירות. לפי הסקירה, גרייס פו, המועמדת היריבה מהסנאט שהובילה בשלב מסוים בסקרים, נראית ידענית ומעורבת יותר בסוגיות כלכליות, אך דוטרטה מעסיק יועצים כישרוניים והוא צפוי לקדם מזמים בתשתיות, ייעול אדמיניסטרטיבי ופיתוח להשקעות זרות.

בשבוע שעבר, חברים במועדון העסקים המוביל במדינה נדהמו כאשר דוטרטה הופיע בפניהם בסגנונו הרגיל, איים להרוג עבריינים והשמיע הערות פיקנטיות על ויאגרה וחיי המין שלו, אבל סיפק מעט מאוד פרטים על המדיניות הכלכלית שלו כנשיא. "בדרך כלל אנחנו מקווים שהמועמדים יעשו את מה שהם מבטיחים", אמר ראמון דל רוסריו, יו"ר מועדון העסקים מקאטי, אחרי ההופעה של דוטרטה. "הפעם אני מקווה שהמועמד המסוים הזה לא יעשה את מה שהוא מבטיח".

יועציו של דוטרטה אומרים שמאז 1988, השנה שבה החל לכהן כראש העיר דבאו בת 1.5 מיליון תושבים, הוא יצר בעיר את התנאים להשקעות וצמיחה. הנרטיב שלהם הוא שדוטרטה יוכל לחזור על ההצלחה הזו גם בכל הפיליפינים, מדינה של 100 מיליון תושבים.

נתונים ממשלתיים מראים שמחוז דבאו רשם צמיחה כלכלית של 6.6% בממוצע בשנים 2010-2014 מול צמיחה של 6.3% בכל המדינה. לפי סקר של הבנק העולמי מ-2011, בדבאו נדרשו 27 ימים לפתיחת עסק חדש לעומת 38 ימים במנילה הבירה, ועלות פתיחת העסק הייתה נמוכה הרבה. דבאו היא אחת מערי "הגל הבא" בפיליפינים, לפי דוח של מכון לי קואן יו למדיניות ציבורית. ב-2013 היו בעיר זו יותר מ-20 אלף מועסקים במגזר מיקור החוץ לעסקים, כמו מוקדי שירות טלפוני, והמגזר צמח בקצב של 20% בשנה.

"בסוף שנות ה-70 ניהלתי מפעל בדבאו", כתב יועץ העסקים האוסטרלי פיטר וולאס בטור דעה בעיתון פיליפיני. "כיום זו עיר שונה לחלוטין, והיא עובדת - ובטוחה". אבל דוח מ-2016 על מצב הפשיעה במדינה של המשטרה הלאומית ציין שבשנים 2010-2015 דבאו הייתה בין 15 הערים המובילות בפיליפינים בשיעור מקרי הרצח, מספר 2 במדינה במקרי אונס ומספר 3 במקרי השוד. שיעור העוני במחוז דבאו עמד על 25% מהאוכלוסייה בשנת 2012, גבוה מהממוצע הארצי של 19.7%, לפי לשכת הסטטיסטיקה הלאומית.

יועצו הכלכלי של דוטרטה, ארנסטו פרניה, אמר לרויטרס שחוק וסדר יהיו נקודת הפתיחה של המדיניות שלו. "זהו הבסיס להשקעות שיגיעו ולצמיחה כלכלית מהירה יותר", אמר פרניה, מרצה וכלכלן לשעבר בבנק הפיתוח האסיאני.

"אם הוא יבחר טכנוקרטים בעלי ניסיון, רקורד טוב וקשרים ענפים, זה לא יהיה גרוע כמו הרטוריקה של הקמפיין שלו", אמר ארני באואר, יועץ בכיר לדרום-מזרח אסיה במכון למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון. "החשש שלנו נובע מכך שאנחנו פשוט לא יודעים - ממש כמו דוטרטה וטראמפ - את מי הם יכללו בקבינט שיקימו".