הלמ"ס: ערב יום העצמאות בישראל חיים כ-8.5 מיליון איש

כך עולה מהנתונים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ■ בשנת 2035 צפויה אוכלוסיית מדינת ישראל להגיע ל-11.3 מיליון נפש

דגל ישראל / צילום: טינקסטוק
דגל ישראל / צילום: טינקסטוק

ערב יום העצמאות תשע"ו חיים במדינת ישראל כ-8.522 מיליון נפש, פי 10.5 ממספר התושבים נמנו עם קום המדינה ב-1948 (806 אלף תושבים). בשנת 2035 צפויה אוכלוסיית מדינת ישראל להגיע ל- 11.3 מיליון נפש.

לפי נתונים שפרסמה היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מונה האוכלוסייה היהודית המדינה כ-6.377 מיליון תושבים (74.8% מכלל האוכלוסייה), האוכלוסייה הערבית כ-1.771 מיליון תושבים (20.8%) ואוכלוסיית האחרים (נוצרים לא-ערבים, בני דתות אחרות וחסרי סיווג דת לפי הרישום במרשם האוכלוסין) מונה כ-374 אלף תושבים (4.4%). מאז יום העצמאות שעבר גדלה אוכלוסיית ישראל בכ-182 אלף איש, גידול של כ-2.2%. הגידול הזה מורכב מריבוי טבעי - כ-195 אלף תינוקות נולדו במהלך השנה החולפת לעומת כ-47 אלף איש שמתו. מספר העולים שהגיע לארץ היה גבוה יחסית לשנים האחרונות ועמד על כ-36 אלף.

כ-75% מאוכלוסיית היהודים הם "צברים" - ילידי ישראל (יותר ממחציתם לפחות דור שני בארץ), לעומת 35% בלבד בשנת 1948. ב-1948 הייתה בישראל רק עיר אחת שבה יותר מ-100,000 תושבים - תל-אביב-יפו. כיום, 14 ערים מונות יותר מ-100,000 תושבים. מתוכן 8 ערים מונות יותר מ-200,000 תושבים: ירושלים, תל-אביב-יפו, חיפה, ראשון לציון, פתח תקווה, אשדוד, נתניה ובאר שבע.

במסגרת ההודעה היום פרסמה הלמ"ס גם השוואה מעניינת בפרמטרים כלכליים בין ראשית ימי המדינה והיום. מבחינת נתוני המקרו עולה כי התמ"ג של ישראל שעמד ב-1950 על 25 מיליארד שקל (במחירי 2015) גדל מאז פי 44 ליותר מ-1.1 טריליון שקל. גם התוצר לנפש גדל, במידה מתונה בהרבה - מכמעט 20 אלף שקל לנפש לשנה ל-134 אלף שקל כיום (פי 6.7). בתחום התחבורה בולטת הדומיננטיות של כלי הרכב הפרטיים, שמספרם מתקרב כיום ל-3 מיליון (גידול של כמעט פי 90 מאז 1951). מספר הנסיעות ברכבת גדל בצורה מתונה בהרבה במהלך אותה התקופה (פי 31) ויש לציין כי הגידול מורגש בעיקר בשנים האחרונות.

מבחינת רמת החיים ניכרת כמובן עלייה דרמטית בבעלות על מכשירי חשמל וטלפון. כתוצאה מכך קטן משקלה היחסי של ההוצאה על מזון בסל ההוצאות של משפחה ישראלית ממוצעת מ-42% ב-1965 ל-16.2% כיום. מנגד חלקה היחסי של ההוצאה לסעיפי התחבורה והתקשורת גדלו במהלך השנים מ-3% ל-20% כיום.