בקשה להכרה בתביעה כייצוגית הוגשה נגד 5 יבואניות אסוס בישראל בטענה כי אינו מספקות מערך שירות למוצרים שהן מייבאות ומשווקות בישראל ובכך מותירות מאות צרכנים חסרי אונים עם מוצרים חדשים (בעיקר טאבלטים ומחשבים) - תקולים. היקף התביעה מוערך ב-3.5 מיליון שקל כשלפי ההערכות היקף הצרכנים שנפגעו מהשירות הלקוי לכאורה עומד על 2,500 - בחלוקה לפי היבואניות השונות של מוצרי אסוס שנגדן הוגשה התביעה ולפי אופן ההתמודדות עם התקלות בהן נתקלו הרוכשים.

עורך הדין המייצג את 5 התובעים (שנפגע כל אחד מיבואן אחר), עו"ד אייל ירקוני, יחד עם עו"ד ערן דוידוב - נתקל בעצמו בסאגה שירותית למחשב נייד מדגם אסוס אשר רכש. אחרי שגילה שקיימים מאות לקוחות עם סיפורים דומים - הבשיל הסיפור הפרטי שלו לבקשה לתביעה ייצוגית. היבואנים הנתבעים: רונלייט דיגיטל, ויז'ואל ד.ג, קומפיוטר סי דאטה, באג מולטיסיסטם ו-פי.אס.די.אס יזמות.

בבקשה מתארים התובעים את התסריט בו נתקלים, לפי הטענות, לקוחות אשר מתעוררת תקלה במחשב/טאבלט שרכשו: עם התעוררות התקלה, טוענים הצרכנים כי "אין אפשרות, ומצער קיים קושי ממשי, ליצור קשר טלפוני עם אף גורם, למעט, ובקושי, על ידי מוקד תמיכה טכני אשר איננו מוסר כל מספר טלפוני של שירות לקוחות, אלא מפנה את הצרכנים לאתר האינטרנט של אסוס לשם ביצוע הודעה על תקלה".

בשלב הבא נאסף המחשב על ידי שליח של מעבדות שירות של קבלני משנה, אולם "הטיפול והתיקון במוצרי הצרכנים נעשה, אם בכלל, באופן איטי, בניגוד לדין, ומסורבל מאד כאשר לעיתים אף נדרש תשלום בניגוד לחוק עבור ניסיון תיקון המוצרים של הצרכנים", כך נטען. לבסוף, "המוצרים מוחזרים מהמעבדות הנ"ל לרוב כשהם אינם מתוקנים, או לעיתים כאשר הם בעלי תקלות נוספות על זו שהביאה למסירת המחשב למעבדות התיקון מלכתחילה. המעבדות פועלות בשיטת ההלוך ושוב, עד שלעיתים מודות כי הבעיה היא בחומרה אשר היצרן (לענייננו, המשיבות) צריך להחליף, אולם הרכיב איננו מוחלף...הצרכנים אינם מצליחים לאתר את בעל הדין לשם קבלת הסברים, שירות ו/או החלפה ולעיתים מוותרים לאור העלות של המשך המאמצים אל מול האפשרות לקנות מכשיר אחר/לתקן באופן פרטי את המוצר".

עוד מצוין כי אמנם חברת אסוס העולמית הקימה בישראל חברת בת בשם אסוס ישראל אלא ש"אסוס ישראל הינו תאגיד הנעדר כל פעילות כספית בישראל, למעט ניהול ושיווק מקומי (היינו משכורות בלבד לכל היותר, אם בכלל), והכולל בעל מניות 1 שמקום מושבו סינגפור ודירקטור אחד בלבד שמקום מגוריו טיוואן" - מה שלדברי עו"ד ירקוני מקשה על צרכנים המבקשים לתבוע פיצוי ישירות מאסוס ישראל, כשהוא מדגיש כי צרכנים רבים לא מודעים לעובדה שבמקרה כזה מי אמור לספק להם מענה הוא היבואנית דרכה רכשו את המחשב- זאת משום שהיבואניות המוזכרות בתביעה, רוכשות את המוצרים ישירות מאסוס העולמית, הן שמייבאות ומוכרות את המוצרים ועל כן אמורות לספק שירות שלאחר המכירה. נטען כי תעודת האחריות המצורפת למחשב מבהירה כי האחריות לתיקון תקלות במוצר היא של אסוס העולמית באמצעות פניה לאתר האינטרנט שלה כשהאחריות לא ניתנת דרך היבואניות.

 

אסוס העולמית כאמור מפנה את הפונים למעבדות שונות - שאינן מסוגלות לפי הטענות לספק את שירות התיקונים בין היתר בשל מחסור בחלקי חילוף. הטענה היא שהיבואניות הן שמחויבות למתן אחריות ושירות לאחר המכירה ולאספקה של תעודת אחריות - בלי קשר להסכם שהן מקיימות מול אסוס העולמית. "היבואן - אשר אחראי על פי הדין כלפי הצרכן, משתמש במיקור חוץ לצורך מתן שירות פגום, כך שהצרכן שמובל לגופים חסרי אחריות משפטית נאלץ לספוג את ליקוייהם ולעניין מענה בשל הנזק שנגרם לו, עומד בפני שוקת שבורה", צוין בבקשה. הטענות המפורטות בבקשה הן להפרת שורה של סעיפים בחוק הגנת הצרכן, להטעיה לרשלנות ולהפרת חוזה.