בתי ההשקעות לקראת פרסום המדד: האינפלציה בקצב של 0.7%

לידר שוקי הון: עקום התשואות בארה"ב השתטח, והמשמעות היא שהמשקיעים לא צופים פוטנציאל גדול למהלך מוניטרי מרסן ■ אקסלנס: סביבת האינפלציה לטווח של שנה קדימה מתכנסת לאזור ה-1%

בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס
בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יתפרסם היום (א'), והאנליסטים בבתי ההשקעות מעריכים כי מדד המחירים לצרכן עלה בשיעור של עד 0.7%. בלידר מצפים לעליית מחירים של 0.5%, בעוד באקסלנס מעריכים כי המחירים עלו ב-0.6%.

הכלכלן יונתן כץ מלידר מעריך כי בחודש אפריל נרשמה עלייה מתונה (יחסית) בשיעור של 0.3%, במחירי הדיור כשמחירי ההלבשה רשמו התייקרות עונתית של 4.7%. באקסלנס מסכימים עם הערכה זו של כץ ומציינים כי קצב האינפלציה לטווח של 12 חודשים קדימה עולה ועומד (כיום) על 0.7%.

עוד מעריך הכלכלן ינתן כץ, כי באג"ח הארוכות צפויה להימשך מגמת ירידת התשואות בעיקר על רקע ירידת התשואות בארה"ב כששוק האג"ח יגיב לנתוני מדד המחירים לצרכן. "אנו ממשיכים לצפות לפרמיית סיכון שלילית על האג"ח הישראלי בשיעור של מינוס 0.1% עד מינוס 0.2%". 

כץ מעריך כי הצמיחה ברבעון הראשון של השנה הסתכמה ב-1.5% (ואפשר אף פחות) כשחשבון סחר החוץ של ישראל שסובל מירידה, צפוי לגרוע כ-2.5% מהצמיחה. יש לציין כי בחודשים פברואר עד אפריל ירד היצוא התעשייתי בחישוב שנתי בשיעור של 19% כשהגידול ביבוא מוצרי צריכה נמשך, מה שלהערכת כץ מצביע עלייה בצריכה הפרטית.

הצמיחה בארה"ב ברבעון השני של השנה צפויה להגיע לקצב שנתי של 3% בעיקר על רקע הצריכה הפרטית. כץ מציין שעלייה החדה במסחר הקמעונאי בארה"ב לא הצליחה לגרום לעליית התשואות בשוק האג"ח שהושפע יותר מהתמתנות בקצב האינפלציה. להערכת לידר נתוני המאקרו האמריקאים תומכים כעת בשתי העלאות ריבית השנה, מה שמביא להשטחת עקום התשואות בשוק האג"ח האמריקאי - יש לציין כי שתי העלאות הריבית הצפויות לא אמורות להיות בשיעורים גבוהים כדי להיחשב לפעילות מוניטרית אגרסיבית אלא כאיתות לשווקים.