המשק הישראלי פותח את שנת 2016 ברגל שמאל: קצב הצמיחה של המשק ירד ל-0.8%, כך עולה מסיכום ראשוני של נתוני הרבעון הראשון של השנה שמפרסמת היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הנתונים המאכזבים, שהושפעו במידה ניכרת מהירידה החדה (12.9%) בייצוא הסחורות והשירותים, מגדילים את הלחץ על האוצר ובנק ישראל להוריד את תחזיות הצמיחה למשק ל-2016 שעומדות על 2.8-2.9%. בתחזיות הצמיחה הניחו בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר כי המשק יגדל בשנה בשיעור של כ-3% לעומת 2015.

לאחר פרסום הנתון, הדולר מזנק בכ-1% מול השקל ונסחר סביב 3.8 שקלים לדולר בעוד האג"ח הממשלתיות עולות עד כ-0.3%.

הנתון מבוסס על סיכום האומדנים הראשונים של החשבונות הלאומיים המתבסס על נתונים חלקיים. הנתונים מצביעים על ירידה של 0.4% בתוצר העסקי, ירידה של 12.9% בייצוא הסחורות והשירותים וירידה של 1.7% בהוצאה לצריכה ציבורית. הצריכה הפרטית, גדלה ברבעון הראשון ב-4% בהמשך לקצב גידול של 5% שנרשם בשנתיים האחרונות. נקודת האור בנתונים היא גידול של 7.5% בהשקעות בנכסים קבועים שבא לאחר ירידה של 1.4% ב-2015.

צמיחה ברבעון הראשון / מקור: למ"ס

בפסגות הגיבו לנתוני הצמיחה, וכתבו כי "הצמיחה הנמוכה יחסית ברבעון הראשון הייתה צפויה ולכן אינה מהווה הפתעה. להיפך, ישנן נקודות רבות שדווקא מעידות על כך שהצמיחה החלשה היא זמנית, וכי ברבעונים הבאים המשק צפוי לחזור לקצב הצמיחה אשר אפיין אותו בשנים האחרונות".

בבית ההשקעות סבורים, כי "הצמיחה החלשה היא תוצאה בעיקר של נתוני היצוא החלשים (נתונים חלקיים לרבעון השני מעידים כי המגמה עדיין נמשכת). שאר הנתונים דווקא מעודדים ומצביעים על כך שהביקוש המקומי במשק הישראלי ממשיך להיות חזק וכי הצמיחה החלשה היא זמנית ולא מעבר לכך. מה כל זה אומר לגבי המדיניות המוניטרית? למרות נתוני הצמיחה החלשים ולמרות המדד הנמוך שפורסם אמש, אנו לא מעריכים שנראה שינוי במדיניות בנק ישראל.

"להערכתנו, בנק ישראל יותיר את הריבית ברמתה עוד חודשים ארוכים תוך כדי המשך התערבות בשוק המט"ח על מנת למתן את הלחצים על השקל ולתמוך ביצואנים. אנו לא מצפים כי בבנק ישראל ייעשה שימוש בכלים בלתי קונבנציונליים והפחתות ריבית נוספות כל עוד לא נראה הרעה משמעותית ומתמשכת בפעילות הכלכלית. נתוני הצמיחה האחרונים הן עדות לכך שאנו ממש לא שם", לדבריהם. 

בבית ההשקעות אפסילון מסרו, כי "נתוני התוצר צריכים לשמש כקריאת השכמה לממשלה. מאחר ואזלו הכלים של בנק ישראל, הגיע העת שהממשלה תבצע שינוי משמעותי במדיניותה הפיסקלית, תתעלם מהקולות הפופוליסטיים ותחל ליישם מדיניות שתתמוך במגזר העסקי ובהשקעות על מנת להשיב את המשק לפסי צמיחה".