קצב הצמיחה ברבעון הראשון של השנה עמד על 0.8% מה שמשקף צמיחה שלילית לנפש ובמקרה הטוב צמיחה אפסית לנפש. הנתונים אמורים היו להדאיג אבל הכלכלנים מסרבים להתרגש. "אם אנחנו מדברים על הצריכה הפרטית לנפש, הרי שאנחנו מדברים על קצב של 2.1% לנפש - זה מרשים וזה אומר שהכלכלה הישראלית עשויה למצות את פוטנציאל הצמיחה שלה בהתחשב במצבה של הכלכלה העולמית והסחר העולמי".

האמירה הזו היא רבת משמעות בעיקר משום שהיא באה מפיו של מיקלה כרמה, אנליסט מאקרו ואג"ח של UBS שאחראי על ה-Buy Side בUBS ומדווח על מצב הכלכלה הישראלית לחטיבת ההשקעות של הענקית בציריך.

"צריך לזכור שהתלות של ישראל ביצוא של 4 חברות היא גדולה ו-3 מהחברות האלה נמצאות בסוג של בעיה ביצוא, אלה טבע, כי"ל ואינטל ואם מנטרלים את היצוא של שלוש החברות הללו הרי שמצבה של הכלכלה הישראלית אפילו מפתיע לטובה".

מיקלה אינו מאוכזב מביצועיה של הכלכלה ברבעון החולף וחוזר ומדגיש לכל אורך השיחה כי לא מדובר בחולשה של הכלכלה הישראלית' אלא בחולשה של שלוש חברות בלבד. 

באשר לצעדים מאקרו כלכלים שצריך לנקוט בהם או שלא, אומר מיקלה כי אין לבנק ישראל תכניות להדפיס כסף בצורה ששבדיה עושה כשגם הריבית השלילית שם אינה מוכיחה את עצמה בכל הנוגע לשוק המט"ח. "אנחנו לא מצפים לדרמה מכיוונו של בנק ישראל ונראה לי סביר יותר שבנק ישראל יותיר את הריבית ללא שינוי עוד תקופה ארוכה ולהוציא התערבות במסחר במט"ח מפעם לפעם, לא נראה משהו מיוחד".

להערכה זו של מיקלה מצטרף גיא יהודה, כלכלן בכיר בפסגות. יהודה מדגיש שצריך להסתכל על הנתונים לאורך זמן וקשה להקיש על מצבה של הכלכלה המקומית מרבעון אחד, לא טוב ככל שיהיה. "צריך לזכור שנתוני הרבעון הרביעי של שנה שעברה היו חזקים מאוד וזה משפיע על הרבעון הראשון של 2016".

גם יהודה מדגיש את הצריכה הפרטית הגבוהה כנקודה חיובית שמשקפת את רמת החיים בישראל שממשיכה לעלות והיא למעשה מקבלת דחיפה מהאבטלה הנמוכה ושיעור המשרות הפנויות הגבוה שמשמעותו שמעסיקים מתקשים לגייס עובדים, נתון שעוזר לדחוף את השכר הריאלי כלפי מעלה. "צריך לזכור שיש לנו עוד כמה פעימות לעליית שכר המינימום שידחפו עוד יותר את הצריכה הפרטית כלפי מעלה" אומר יהודה ומכוון לעליית השכר בשירות הציבורי ובשכר חיילי החובה.

 

הכלכלנים איתם שוחח "גלובס" אינם מוטרדים מהעלייה בהיקף האשראי הצרכני (רק היום פורסמו הדוחות הכספיים של לאומי קארד). "האשראי הצרכני עולה' אבל הכלכלה הישראלית לא ממונפת יותר מידי, לא השתנה הרבה בשנים האחרונות וזה עולה גם משיחות עם הבנקים" אומר יהודה ומוסיף "אין יותר מידי אשראי צרכני בעייתי בישראל ולכן אנחנו חוזרים לבעיית היצוא של 3 חברות בישראל ולא של כלל הכלכלה הישראלית" אומר יהודה.