שבועות ספורים לאחר התפוצצות פרשת "אדמה", שבה כינה השבוע שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב איתן אורנשטיין את החברה "עסק שכולו מירמה", החליטה עיריית הרצליה, בצעד נדיר, לפרסם מחר (ו') מודעות תחת הכותרת "אזהרה לציבור". זאת, על רקע פרסומים של חברות רבות המשווקות קרקעות חקלאיות - בין היתר בהרצליה - תוך הצגת נתונים שגויים.

מדובר במתחם הידוע כ"חוף התכלת", בדרום-מערב הרצליה, סמוך להרצליה פיתוח ולחוף הים, הכולל 2,000 דונם שייעודם חקלאי. במשך שנים ארוכות מנסים בעלי הקרקע לקדם עליה תוכנית לבנייה, אך כזאת עדיין רחוקה מלהיות מאושרת. מי שמשווקות לציבור נתחים מהקרקע תחת המונח "זכות לדירה" הן חברות העוסקות בשיווק קרקעות חקלאיות, בהן חברת "אדמה".

כמה מהחברות מציגות נתונים לגבי התוכנית המתוכננת במקום, ככזאת שאושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה, למרות שהתוכנית מעולם לא אושרה סופית, ובאחרונה אף חזרה לתכנון מחדש. באתר האינטרנט של חברת "אדמה" מציינת החברה: "על-פי תוכנית שאושרה, ייבנו במקום 9,000 יחידות דיור" - מידע שהוא כאמור אינו נכון (ראו צילום מסך).

חברה אחרת, "מלכה השקעות", הציבה באחרונה שילוט לאורך נתיבי איילון (ראו צילום) ובו היא מציעה לרכוש קרקע חקלאית במקום תוך ציון כי "התוכנית אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה".

 

ראש העירייה: "כאב לב"

"לאור פרסומים אליהם נחשף הציבור לאחרונה ועל-מנת למנוע בילבול, טעות, עוגמת-נפש או הפסד, מבקשות עיריית הרצליה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה להציב דברים על דיוקם: תוכנית חוף התכלת הר/2200 אינה מאושרת", מציינת העירייה במודעה (ראו צילום).

"התוכנית מצויה בשלבי הכנה בלבד ועדיין לא הופקדה. בימים אלה נבחנת חלופה מעודכנת שתתבסס על ממצאי תסקיר השפעה על הסביבה. צפויים עוד הליכי תכנון רבים עד לאישור התוכנית במתכונתה הסופית ועד לאפשרות להוציא היתרי בנייה מכוחה. עד לאישורה הסופי של התוכנית, אין ולא ניתן להסתמך על נתונים כלשהם, לרבות נתונים כמותיים של מספר יחידות דיור, גובה מיקומם של מגרשי הבנייה ועוד. עיריית הרצליה או הוועדה המקומית עוסקות בהכנת וקידום התוכנית ואינן קשורות באופן כלשהו לגורם זה או אחר שמוכר זכויות במקום. כל רוכש זכויות עתידיות במתחם עושה זאת על אחריותו בלבד".

ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, מסר ל"גלובס": "נכנסתי לאתרי האינטרנט של חברות הנדל"ן שמשווקות קרקעות חקלאיות, ונדהמתי לדעת שהן משתמשות בשם של עיריית הרצליה ומציינות גם בשלטי החוצות וברדיו, שהתוכנית אושרה והופקדה. זה לא נכון. התוכנית מצויה בשלבי הכנה ראשוניים. עדיין צריך תסקיר השפעה על הסביבה, ותסקיר תחבורה, וגם לאחר מכן צפויים שלבים ארוכים של תכנון שיקחו עשרות שנים כדי להבין מה בכלל ניתן לתכנן שם".

לדברי פדלון, במסגרת התוכנית שתאושר בעתיד, העירייה תפקיע מהקרקעות חלקים ניכרים לטובת שטחי ציבור. "אם למישהו מכרו 100 מ"ר קרקע, הוא צריך לדעת שהעירייה תיקח לו 50 מ"ר מהם, ועל מה שנותר נגבה היטל השבחה עצום" אמר ראש עיריית הרצליה. "המשווקים האלה מוכרים אוויר חם, ומוליכים שולל משפחות רבות, בשמי ובשם מהנדס העיר. אנשים צריכים לדעת שכשיש מאות שותפים על הקרקע, עושים גם הליך איחוד וחלוקה מחדש, ולכן מי שרכש במקום מסוים לא בהכרח יקבל זכויות באותו מקום. אנשים נופלים בפח וזה כאב לב לראות משפחות שחסכו שקל לשקל שמתרסקות. אסור שאנשים יפלו כאן כפי שנפלו בפרשת ענבל אור ובפרשת אורן קובי".

במסגרת שיווק הקרקעות נוהגים אנשי השיווק להסביר כי מספר יחידות הדיור ידוע על-פי מפתח של מספר יחידות דיור לדונם. פדלון מפריך את השיטה: "מדובר בנתונים שגויים. אנחנו עוד רחוקים מלדעת נתונים מספריים, בטח לא מספר דירות, קומות, או מה יהיו היקפי שטחי התעסוקה ובתי המלון, וגם שטחי הציבור, שרק מהם ניתן יהייה לדעת מה יהיו היקפי המגורים" על כן, מציין ראש העירייה, כשמשווקים על כל דונם מספר מסוים של דירות, אותם רוכשים עלולים להישאר ללא דירה.

צילום מסך מאתר האינטרנט של חברת "אדמה"

מודעת האזהרה של עיריית הרצליה שתפורסם מחר (ו')