הפסד ענק למגדל ביטוח: כחצי מיליארד שקל ברבעון הראשון

ברבעון המקביל אשתקד ההפסד הסתכם ב-85 מיליון שקל ■ בחברה מסבירים כי הגידול החד בהפסד נבע בעיקר מהריביות האפסיות וצמצום המרווחים בשוק האג"ח, הפרשה של כ-837 מיליון שקל בתחום ביטוחי החיים ובביטוח כללי והפסד של כ-826 מיליון שקל בפעילות ההשקעות

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

ממש בדקה התשעים, רגע לפני תום תקופת פרסום הדוחות לרבעון הראשון השנה, הציגו קבוצות הביטוח מגדל , שבשליטת שלמה אליהו, ואיילון, שבשליטת לוי רחמני ובראשות יונל כהן, דוחות חלשים, שסיכמו רבעון ראשון חלש ומאיים במיוחד עבור הענף. למעשה, מגדל סגרה את הרבעון עם ההפסד הגבוה בענף - 495 מיליון שקל.

אליהו, שאוחז ב-69.2% ממניות מגדל, ששוויין בבורסה מסתכם בכ-1.84 מיליארד שקל, ספג מאז שרכש את מניותיו במגדל בסוף אוקטובר 2012, ירידה של כ-43% בערך השקעתו, שנרשמה כולה בשנה האחרונה. כך, בשקלול דיבידנדים שחולקו מאז רכש אליהו את מניותיו במגדל, ושחלקו בהם הסתכם בכ-550 מיליון שקל, הוא מופסד כיום "על הנייר" כ-1.1 מיליארד שקל.

בכל אופן, ברבעון הראשון של 2016 רשמה מגדל ירידה קלה של כ-0.5% בסך הפרמיות שגבתה, והחברה רשמה הפסדי השקעה בהיקף של כ-792 מיליון שקל. הפסדי השקעה אלה הובילו לכך שהחברה לא נהנתה מדמי הניהול המשתנים, וסך כל דמי הניהול שגבתה בכל פעילויותיה הסתכמו ברבעון בכ-306 מיליון שקל (קיטון של כ-60% ביחס לרבעון המקביל).

נוסף על כך דיווחה החברה, כי המלצות ועדת וינוגרד הביאו אותה להגדיל עתודות בביטוחי החבויות, בהיקף שהפחית מרווחיה כ-103 מיליון שקל לפני מס, וכמו כן היא רשמה הוצאות בגין הגדלות עתודות אחרות בהיקף של כ-734 מיליון שקל נוספים.

בעקבות כל זאת, מגדל, בניהולו של עופר אליהו, רשמה ברבעון הראשון השנה הפסד של כ-495 מיליון שקל, לעומת הפסד כולל נמוך בהרבה של כ-86 מיליון שקל שרשמה ברבעון המקביל אשתקד. במקביל, החברה דיווחה כי הערך הגלום בביטוחי החיים והבריאות ובעסקי הפנסיה שלה גדל ב-2015 בכ-8% לכ-14.6 מיליארד שקל, בעוד שערך העסקים החדשים שמכרה ב-2015 הסתכם בכ-519 מיליון שקל - כ-21% פחות מערך המכירות החדשות שרשמה הקבוצה ב-2014.

רחמני סגר בור בהון

לגבי תחום השירותים הפיננסיים, שמנוהל על-ידי בית ההשקעות מגדל שוקי הון, דיווחה מגדל על קיטון של 38% בהכנסות, שהוביל להפסד רבעוני של 1.2 מיליון שקל (לעומת רווח של כ-0.8 מיליון שקל שנרשם ברבעון המקביל אשתקד).

גם קבוצת איילון, הקטנה בהרבה מהחברות הגדולות בתחום, חיכתה לסוף עונת הדוחות, כהרגלה. לצד גירעון ביחס לדרישות ההון של האוצר (שאותו סגרה), איילון הציגה ברבעון הראשון השנה הפסד של כ-29 מיליון שקל, למרות גידול של כ-14% בפרמיות שגבתה. ואולם, בגלל השפעות המלצות וינוגרד איילון הגדילה את העתודות בביטוחי החבויות בכ-52 מיליון שקל לאחר מס. לולא הגדלת עתודות זו, איילון הייתה מציגה רווח רבעוני.

ברבעון הראשון ב-2015 הציגה איילון, שמנוהלת על-ידי אריק יוגב ויונל כהן - שבעבר הובילו יחדיו את קבוצת הביטוח מגדל - רווח כולל רבעוני של כ-20 מיליון שקל.

מהדוחות עלה עוד היבט מעניין ובעייתי עבור איילון: לתאריך הדוח קיים לאיילון ביטוח גירעון בהון כמוגדר בתקנות הפיקוח, בסך של כ-89.7 מיליון שקל. בשל כך, איילון לקחה הלוואה של 55 מיליון שקל מבעל השליטה לוי רחמני, שהוזרמה כהון לאיילון ביטוח, לצורך עמידה בדרישות ההון. בעקבות ההלוואה קיים עתה לאיילון ביטוח עודף הון של כ-15.9 מיליון שקל.

"ההלוואות יישאו ריבית בשיעור שנתי של פריים פלוס 1.9%, פירעון הקרן יתבצע שלוש שנים ממועד העמדת ההלוואה, והריבית תשולם אחת לרבעון, החל מיום 1 בספטמבר 2016", ציינו באיילון, תוך שהסבירו כי "תנאי ההלוואות האמורות עדיפים ביחס לתנאים שבהם יכולה החברה לקבל מימון מצד בלתי קשור", והוסיפו ש"ההלוואות לא תובטחנה בכל שעבוד על נכס כלשהו".