גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שבע חברות הביטוח הגדולות הפסידו 776 מיליון שקל ברבעון

הגורמים העיקריים לחולשה: המלצות ועדה בינמשרדית ממשלתית, השפעות הריבית האפסית, שהמשיכה לרדת, והתוצאות החלשות בשוקי ההון

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

הרבעון הראשון של 2016 היה רע עבור קבוצות הביטוח, שהציגו תוצאות חלשות מאוד. שבע הגדולות שבהן הציגו הפסד רבעוני מצרפי של כ-776 מיליון שקל, לעומת רווח מצרפי של כ-317 מיליון שקל שהציגו אותן שבע ברבעון הראשון ב-2015. תוצאות אלה מספקות הסבר נוסף לתמחורים הדי נמוכים של רוב חברות הביטוח הגדולות בבורסה המקומית - במיוחד בימים אלה, כששתיים מהגדולות שבהן נמצאות רשמית - זה זמן רב - על המדף, ורוכש אין (לפחות לא רוכש שנמצא בהליכים מתקדמים ורציניים).

למרות שתוצאות של רבעון אחד לא אומרות הרבה לגבי מצב החברות בענף הביטוח, ששונה מהותית מענפים תעשייתיים "רגילים" - ובמיוחד כשישנן תזוזות לא שקופות של מיליארדי שקלים בעתודות - הרבעון הראשון ב-2016 סיפק חיזוק מסוים להבנה שהתמחור של חברות הביטוח הפך בעייתי הרבה יותר בשנים האחרונות. באופן קבוע, תוצאות החברות מושפעות מהותית ממה שקורה בשוקי ההון ומשינויים דרמטיים בסביבת הריבית. זה קרה גם ברבעון הראשון השנה, וביתר שאת. ואולם, לצד השפעות אלה, הרבעון הראשון הדגים לנו עד כמה החלטה של גורם ממשלתי יכולה להשפיע על דוחות ענף הביטוח.

ברבעון הראשון ב-2016 דיווחו חברות הביטוח על היערכותן ליישום המלצות הוועדה הבינמשרדית בראשות השופט בדימוס אליהו וינוגרד, שהוקמה לבחינה ועדכון של הנתונים המשמשים את ביטוח לאומי בחישוב גובה הערך המהוון של הקצבאות שישולמו לנפגעי תאונות עבודה, ואת אופן היוונן של אותן קצבאות.

זאת, בעוד שישנן כמה רפורמות כבדות משקל שהאוצר מקדם, ושהשפעתן על ענף הביטוח לא ברורה, ועלולה (בעיני בעלי המניות) להתבטא בהוצאות ובהפסדים בהיקף אדיר. המלצות וינוגרד הובילו להפרשות לרזרבות של חברות הביטוח בביטוחי הרכב חובה ובביטוחי החבויות האחרים, בהיקפים מצטברים של יותר מ-894 מיליון שקל לפני מס בכלל הענף (יותר מ-580 מיליון שקל לאחר מס).

גם "המצליחות" לא הצליחו

ברקע, נזכיר, ישנה רפורמה נוספת של האוצר, והפעם בתחום ביטוחי הרכב חובה, במטרה להפחית את מחירי הביטוח באמצעות ה"פול". אם וכאשר הרפורמה תצליח, עשוי הדבר לחתוך עוד מהכנסות חברות הביטוח בתחום, שעד הרבעון הראשון השנה היה תחום רווחי במיוחד עבורן, וזאת נוסף על רפורמות משנות סדרי עולם בתחומי ביטוחי הבריאות והחיסכון הפנסיוני.

הדבר כנראה לא נעלם מעיני המשקיעים במניות חברות הביטוח - הפוטנציאליים (שאינם רוכשים עדיין גרעיני שליטה שמוצעים למכירה בכלל ביטוח ובהפניקס), וגם הקיימים (שממשיכים לתת להן שווי הנמוך במידה רבה מההון העצמי שלהן) - וזה כנראה תורם לניתוק המוחלט (והמוצדק) בין שווי החברות בשוק ובמגעים שהתקיימו למכירת חלקן, לבין נתוני הערך הגלום (ה-EV) שמפרסמות החברות האלה יחד עם דוחות הרבעון הראשון בכל שנה, ושבעולם משמשים כאמת מידה לבחינת שווי חברות הביטוח.

כך או אחרת, מבחינת "גלובס" את תוצאות שבע קבוצות הביטוח הגדולות בשוק, עולה כי ה"מצליחות" שבהן ברבעון החולף: איי.די.איי ביטוח, שמוכרת לציבור כביטוח ישיר, הפניקס והראל - הציגו בשלושת החודשים הראשונים של השנה "רק" ירידה משמעותית של 53%, 80% ו-91% ברווח הרבעוני שלהן, בהתאמה, ביחס לרבעון הראשון ב-2015.

יתר ארבע החברות הציגו ברבעון הראשון השנה הפסד, שנע מסכום לא זניח של כ-29 מיליון שקל אצל החברה הקטנה איילון, עבור בהפסד של כ-30 מיליון שקל מנורה מבטחים, שנהנתה מרווח חד-פעמי משערוך נדל"ן בגובה 95 מיליון שקל, ועד להפסדים משמעותיים בהרבה, של 250 מיליון שקל ו-495 מיליון שקל, לשתי החברות הגדולות כלל ביטוח ומגדל, בהתאמה.

כאמור, הרבעון הראשון ב-2016 היה חלש מאוד עבור חברות הביטוח, עקב הגדלת ההתחייבויות הביטוחיות בביטוחי הרכב חובה והחבויות בעקבות פרסום המלצות ועדת וינוגרד, וגם בגלל הסיבות ה"רגילות" בשנים האחרונות: ההשפעה השלילית של סביבת הריביות האפסית על ההתחייבויות הביטוחיות, והתשואות בשוק ההון, שהיו נמוכות יותר בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

לגבי הסיבה ה"רגילה" הראשונה, נציין שהיא הכתה ברבעון הראשון את חברות הביטוח אף יותר מהמלצות וינוגרד. מבדיקתנו, אצל חמש קבוצות הביטוח הגדולות בשוק: מגדל, כלל ביטוח, הפניקס, הראל ומנורה מבטחים - נרשמה בשלושת החודשים הראשונים של 2016 הגדלת עתודות מצרפית של כ-1.35 מיליארד שקל (לא כולל השפעות וינוגרד כאמור).

אמנם מדובר בקיטון של כ-49% לעומת היקף הגידול בעתודות - בגין הריבית האפסית והערכות אחרות לגבי מימוש קצבאות ועוד - שרשמו חברות הביטוח ברבעון הראשון ב-2015 (אז דובר על הגדלת עתודות מצרפית של יותר מ-2.6 מיליארד שקל), אבל עדיין מדובר במשקולת שמכבידה על תוצאותיהן.

נוסף על כך, התוצאות החלשות בשוקי ההון הובילו את החברות להציג ירידה מצרפית אדירה בהכנסות מהשקעות, ובשורה התחתונה החברות הציגו הפסדים מהשקעות בהיקף של יותר מ-1.3 מיליארד שקל. ברבעון המקביל אשתקד, דובר על רווחים מהשקעות מצרפיים של כ-10.4 מיליארד שקל באותן שבע חברות.

סימני שאלה לרבעון השני

התוצאות החלשות בהרבה בניהול ההשקעות, שאפיינו את כל החברות, השפיעו גם על ההכנסות מדמי הניהול, שירדו בכ-50% בממוצע ביחס לרבעון הראשון ב-2015. זה קרה בעיקר בשל אובדן דמי הניהול המשתנים בפוליסות המשתתפות ברווחים.

ולסיום, מה הלאה בהיבט החשוב ביותר של שוק ההון והריביות? בהראל מסבירים ש"הרבעון הראשון של 2016 לווה בתנודתיות חדה מאוד בשווקים הפיננסיים בעולם". בהפניקס מציינים ש"לאחר תאריך המאזן חלה ההתאוששות בשוק המניות הישראלי, אשר החלה באמצע פברואר והגיעה לשיאה לקראת סוף אפריל. מנקודה זו התהפכה המגמה והחל מהלך של ירידות", בעוד ש"שוקי המניות בעולם נסחרו עד אמצע פברואר בירידות שערים, אז המגמה התהפכה, ולמעט באירופה, הם החלו לעלות".

מה זה אומר לעתיד? המשך התנודתיות וסימני השאלה לגבי תוצאות קבוצות הביטוח הגדולות, שנסחרות מתחת להון העצמי שלהן.

עוד צוין בדוחות כלל ביטוח, ש"לאחר תאריך הדיווח חלה ירידה נוספת בעקום הריבית חסרת הסיכון... ירידה בשיעורי הריבית עשויה לגרום גידול בהתחייבויות הביטוח".

פתיחת שנה חלשה לענף הביטוח

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם