מתקפה כל-כך קשה, בוטה ואישית על שופט בישראל מצד סביבתו של ראש ממשלה ורעייתו - כמו שקורה מאז שנשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, השופטת דיתה פרוז'ינין, פרסמה השבוע (ג') את פסק דינה בתביעתו של גיא אליהו נגד מעון ראש הממשלה בו עבד - טרם נראתה במחוזותינו.

מיד לאחר פרסום פסק הדין, שבו נקבע כי שרה נתניהו התנהגה כ"מעסיקה פוגענית" כלפי אליהו שסבל מצעקות והשפלות, הגיב להחלטה פרקליטה של משפחת נתניהו, עו"ד יוסי כהן, באומרו כי "היחס הפוגעני האמיתי הוא של השופטת פרוז'ינין, שכצפוי התעלמה שוב באופן בוטה ומוטה מעדותה של הגברת נתניהו".

לדברי עו"ד כהן, "המשפט נוהל באופן חד-צדדי, ולא התאפשר לגברת נתניהו להביא עדים שיפריכו את טענותיו השקריות והמרושעות של גיא אליהו. בכוונתנו לערער על פסק דין שגוי ומוטה זה".

בראיונות לכלי התקשורת חזר עו"ד כהן על טענותיו הקשות נגד השופטת. כהן כינה את רעיית ראש הממשלה "מלאך" וטען כי "השופטת לא הייתה בסדר... היא לא אפשרה לחקור עדים, והיא לא ניהלה את המשפט בצורה הוגנת... כשיש מסע רדיפה של שנים וניסיון להכפיש את הגברת נתניהו בטענות כוזבות, יום-יום - בסופו של דבר זה מחלחל".

לדבריו, "מי שמכיר את הגברת נתניהו, פשוט עומד ומשתגע: אולי זו גברת נתניהו אחרת".

 

"משפט נעול"

שלשום (ד'), לאחר שכהן הותקף על-ידי לשכת עורכי הדין ושרת המשפטים איילת שקד, ולאחר שהנהלת בתי המשפט הגישה נגדו תלונה משמעתית לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין - מסר עו"ד כהן הודעה מתוקנת, לפיה "אני מעריך ומכבד את כל הערכאות השיפוטיות והשופטים ונוהג בהם בכבוד. הביקורת שלי על בית הדין האזורי התמקדה בהליך משפטי מסוים שפגע בזכויותיה של הגברת נתניהו להביא עדים. אין ולא הייתה לי כל כוונה לפגוע אישית בשופטת. אני מצטער אם הדברים הובנו אחרת".

גם ניר חפץ, יועץ התקשורת של משפחת נתניהו, לא טמן ידו בצלחת, ובראיון לגלי צה"ל אמר: "המשפט היה נעול, ידוע, אפילו מכור מראש. כבר בפסק דין של מני נפתלי היא (השופטת פרוז'ינין) הביעה את דעתה, אז זה המצב. העלו את שרה נתניהו לתת עדות, אבל לא אפשרו לה להביא עדים, יש איזה 20 עובדים במעון ראש הממשלה שהיו יכולים לספר הפוך לחלוטין מזה שסיפר גיא אליהו... זה כאילו שהעלו את שרה נתניהו על מגרש כדורגל, אבל לא נתנו לה הגנה - ואחר-כך מתפלאים שהתוצאה היא 10-0".

הלכה למעשה המתקפה האישית על השופטת התחילה כבר בעיצומו של המשפט ומצדה של שרה נתניהו עצמה, שבסיועם של עורכי דינה עשתה מאמצים כבירים להביא לפסילתה של פרוז'ינין מלשבת בדין. נתניהו דרשה מהשופטת לפסול את עצמה מלפרסם פסק דין בתיק אליהו, בטענה כי היא כבר גיבשה עמדה נגדה כ"מעסיקה פוגענית", בעת שקיבלה את תביעתו של מני נפתלי נגד מעון ראש הממשלה. השופטת פרוז'ינין דחתה את הבקשה, ובהמשך דחה נשיא בית הדין הארצי לעבודה, יגאל פליטמן, את ערעורה של נתניהו בנושא.

מחינוך לכס השיפוט

פרוז'ינין נמצאת בעין הסערה בשל פסקי דינה בתביעות עובדי מעון ראש הממשלה, אליהו ונפתלי, אבל לציבור הרחב היא כמעט ואינה מוכרת. היא נולדה בישראל וגדלה בירושלים. פרוז'ינין לא עשתה את המסלול הרגיל של שופטים, שעל-פי רוב עוסקים במשפטים מתחילת הקריירה שלהם. לאחר השירות הצבאי היא פנתה ללימודי לשון עברית וצרפתית באוניברסיטה העברית בירושלים וקיבלה תעודת הוראה ולשון וספרות עברית. מאוחר יותר היא סיימה גם לימודי תואר שני בחינוך.

מי שמכיר אותה אומר שהתארים הגבוהים שרכשה בחינוך ובלשון משמשים אותה בניהול הדיונים בבית הדין לעבודה ובכתיבת ההחלטות, ופסקי הדין שניכר עליהם שהם כתובים בעברית משובחת במיוחד.

במהלך שנות ה-80 פנתה פרוז'ינין לדרך חדשה והחלה ללמוד משפטים באוניברסיטה העברית בירושלים. היא סיימה את הלימודים ב-1987. במקביל היא התמחתה בבית הדין הארצי לעבודה ובמשרד עורכי דין. בהמשך עבדה כעורכת דין שכירה וכעורכת פסקי הדין של בית הדין הארצי לעבודה.

במארס 1997 מונתה פרוז'ינין לכהונת שופטת של בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, לאחר שקודם לכן שימשה כרשמת בבית הדין. באוקטובר 2008 היא מונתה לנשיאת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים.

פרויז'ינין פורשת בימים אלה לגמלאות בהגיעה לגיל 70.

נשיא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה בדימוס, השופט רמי כהן, מכנה את פרוז'ינין בחיבה "ירושלמית קלאסית". לדבריו," דיתה היא ירושלמית קלאסית, במובן הזה שהיא צנועה ושקטה ועניינית. היא לא אחת שעושה רעש וצלצולים. היא לא עובדת לא עם יחצנים, לא עם עיתונאים ולא שום דבר כזה. אני מכיר אותה הרבה שנים, והיא האיש האחרון שמחפש כותרות, שמתלהם או שהולך עם אג'נדה מוקדמת - זה דבר שלא יכול לקרות לדיתה פרוז'נין".

השופט בדימוס כהן אינו מוכן להתייחס לפסיקותיה של פרוז'ינין בתביעות עובדי מעון ראש הממשלה, אך הוא מציין כי "כל תוצאה שהייתה נפסקת על-ידי השופטת הייתה זוכה לביקורת. כנשיאת בית הדין היא יכולה הייתה להימנע מלדון בתיקים הללו, אך בחרה לנהוג אחרת". 

"מזג שיפוטי נעים"

עו"ד דפנה שמואלביץ' ממשרד רובין-שמואלביץ' הופיעה פעמים רבות מאוד באולמה של פרוז'ינין, והיא מתארת אותה כ"אחת השופטות בעלות המזג השיפוטי הנעים ביותר". לדבריה, "היא שופטת מאוד נעימה, גם כאשר משווים אותה לשופטים אחרים. אין אצלה אף פעם צעקות באולם, והדיונים מתנהלים באווירה רגועה".

שמואלביץ' מספרת: "אני ניהלתי אצל השופטת פרוז'ינין סכסוכים קיבוציים מלאי אמוציות וממש 'עקובים מדם', וגם בהם היא שמרה על נינוחות ועל אווירה טובה. בכלל, מדובר בשופטת מאוד ותיקה ומנוסה שמשמשת כנשיאת בית הדין לעבודה בירושלים, שזה התפקיד החשוב ביותר בבית הדין. היא גם ישבה במינוי בפועל בבית הדין הארצי לעבודה, שאליו מתמנים השופטים המוערכים ביותר".

עו"ד נחום פינברג, העומד בראש משרד עורכי הדין הגדול בארץ העוסק בדיני עבודה, אומר כי השופטת פרוז'ינין היא נטולת אגו לחלוטין ועניינית. "הדיונים אצלה הם תמיד על מי מנוחות. גם את התיקים הכי קשים שהיו היא מנהלת על מי מנוחות, והיא גם שופטת יעילה", הוא אומר.

- מה אתם חושבים על טענת שרה נתניהו, לפיה פרוז'ינין הייתה צריכה לפסול עצמה מלדון בתביעת עובד מעון ראש הממשלה, גיא אליהו, מכיוון שפסקה קודם לכן לטובת עובד אחד, מני נפתלי, תוך שקבעה כי נתניהו התנהגה כ"מעסיקה פוגענית" - ולכן גיבשה דעה מוקדמת?

עו"ד שמואלביץ': "בעיניי זה עובד בדיוק הפוך - העובדה שהשופטת ישבה ודנה בשני תיקים שנגעו למסכת עובדתית מאוד דומה, נותנת בסיס יותר רחב וחזק לפסקי הדין שלה. ברגע שיש שני עובדים של אותו מקום עבודה, שכל אחד מביא עדים משלו, אז המטען הראייתי שהצטבר מהתיק הראשון מתחזק בתיק השני ונותן לה מספיק כלים לפסוק. התשתית הראייתית שלה הייתה הרבה יותר חזקה, ולכן מי שתוקף עכשיו את ההחלטות שלה צריך לזכור כי יש להחלטות בסיס רחב יותר מאשר במקרה רגיל".

לדברי עו"ד פינברג, לא מדובר במקרה חריג. "זה דבר נהוג שכששופט מתמחה בנושא מסוים - נניח בנמל אשדוד או בחברת החשמל - אז דווקא אליו מנתבים את כל התיקים שקשורים לאותו מקום, ואומרים שזה דווקא יתרון, כי הוא מכיר את הנושא ויכול לדון בו באופן יותר מעמיק. העיקרון הוא אותו עיקרון לגבי תביעות של עובדים נגד מעסיקים".

עו"ד שמואלביץ' מציינת כי לאור העובדה שלשרה נתניהו כבר היה את פסק הדין בעניין מני נפתלי כשנדונה תביעתו של אליהו - היא ידעה מה הולכים לטעון נגד ויכולה הייתה לבקש להצטרף כמשיבה להליך. "גברת נתניהו בחרה שלא לעשות זאת והעדיפה לא להיות צד להליך - ויש לזה מחיר". 

"שופטת מוטה לטובת עובדים"

למול התשבחות הרבות על פרוז'ינין, יש גם מי שחושב שלפחות מבחינת המעסיקים היא שופטת בעייתית, שכן היא מאוד פרו-עובדים. עורך דין המצוי בענף מציין כי "ניהלתי אצלה כמה וכמה תיקים, ובכולם היא הייתה מוטה לטובת העובדים. זו שופטת שאם אתה מייצג מעסיק, אסור לך ליפול עליה. מאוד עדיף לך להגיע לאולם אחר".

עם זאת, אותו עורך דין מציין כי פרוז'ינין אינה השופטת היחידה שלטעמו היא מוטה לטובת העובדים. "יש שופטים נוספים שהם פרו-עובדים בבית הדין בירושלים. היא לא חריגה".

דעה אחרת משמיע עו"ד פינברג: "כמי שמייצג מעסיקים, מעולם לא הרגשתי נחות אצלה, ומעולם לא הרגשתי שהיא מעדיפה עובדים. כמו כל שופט היא יכולה לטעות, אבל אתה תמיד יודע שהתיקים מתנהלים לגופו של התיק ולא לטובת אף אחד מהצדדים".

נשיאת בית הדין הארצי לעבודה בדימוס, נילי ארד, הודפת את הביקורת על פרויז'ינין ואומרת כי ביקורת כזו לא תשפיע על עבודתה או על עבודת שופטים אחרים. "כל הדיבורים האלה אינם מרתיעים את השופטים ולא מטילים מורא בלבם. השופט והשופטת יושבים על כס המשפט ועושים מלאכתם נאמנה לפי הדין והראיות שהובאו בפניהם", היא מבהירה. "כל הרוחות המנשבות מחוץ לבית המשפט לא נוגעות לשופט היושב וכותב את פסק הדין".

לדברי הנשיאה בדימוס ארד, "ככלל, אין אדם נתפס בשעת צערו. אבל עורך הדין המייצג ואנחנו כחברה מחויבים בכבוד בית המשפט ובכבוד השופטים, כחלק מהנורמה המוסרית והחברתית במדינת ישראל. רק כך נוכל לשמור על סדר חברתי נכון. התבטאויות כאלה פוגעות באמון הציבור בבתי המשפט. השופטים אינם מעל ביקורת, אבל הביקורת צריכה להיות עניינית".

ארד מציינת כי עו"ד יוסי כהן, כמו כל עורך דין, אמור להיות "קצין בית המשפט", ויש עליו חובה עצמאית לכבד את בית המשפט ולסייע בעשיית הדין והצדק. "בית הדין לעבודה הוא חלק אינטגרלי ממערכת בתי המשפט בישראל, ועורכי הדין והציבור חייבים לשמור על כבוד בית המשפט, כי הוא הסמן הימני של מערכת שלטון החוק. תמיד יוצא שאחד הצדדים איננו מרוצה".

ארד מציינת כי פסק הדין של פרו'ז'ינין בעניין אליהו מקדם את הצורך בקידום הצעת החוק למניעת התעמרות בעבודה, המציעה לקבוע פיצוי של עד 120 אלף שקל ללא הוכחת נזק במקרים שבהם מעסיק מתעמר ומשפיל עובד. "יכול להיות שאם החוק כבר היה עובר, הפיצוי שהיה נפסק לאליהו היה גבוה יותר", מציינת ארד.

פסק הדין שעורר את הסערה: "במעון ראש הממשלה שררה אווירה של פחד"

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, בראשות השופטת דיתה פרוז'ינין, קיבל השבוע ברובה את תביעתו של עובד מעון ראש הממשלה לשעבר, גיא אליהו, ופסק כי הוא יקבל פיצוי בסך 120 אלף שקל מהמדינה ומחברת כוח-האדם "קלינור אחזקה" שבאמצעותה הועסק.

מתוך הסכום הכולל יקבל אליהו מהמדינה 65 אלף שקל כפיצוי בגין עוגמת-הנפש שנגרמה לו בעת עבודתו במעון ראש הממשלה, בשל אופן העסקתו בידי שרה נתניהו. יתרת הפיצוי היא, בין היתר, בגין אי-מתן הודעה מוקדמת, אי-הפרשה לקרן פנסיה והפרה של חוק שעות עבודה ומנוחה.

הנתבעות, המדינה ו"קלינור", חויבו גם לשאת בהוצאות המשפט של אליהו בסך כולל של 12,500 שקל.

שרה נתניהו לא נתבעה בעצמה בהליך, אך העידה בו, ובמהלכו היא כאמור ניסתה וכשלה מלהביא לפסילתה של השופטת פרוז'ינין מלדון בו, בטענה כי פרוז'ינין גיבשה דעה מוקדמת נגדה בעת שקיבלה את התביעה שהגיש מני נפתלי, עובד לשעבר נוסף במעון ראש הממשלה, תוך שקבעה כי נפתלי סבל מ"העסקה פוגענית" מצד נתניהו.

השופטת פרוז'ינין פסקה כי נתניהו התנהלה כ"מעסיקה פוגענית" גם כלפי אליהו. "יש לקבל במלואה את טענת התובע כי היה חשוף להעסקה פוגענית במעון, אשר באה לידי ביטוי בצעקות, נזיפות, השפלות, דרישות מוגזמות ואף בלתי סבירות; כי שררה במעון אווירה של פחד; וכי הוא נדרש לעבוד במשך כל תקופת עבודתו במשך שעות רבות שאינן מתיישבות עם הוראות החוק", כתבה השופטת.

השופטת ציינה כי מקובלת עליה טענת המדינה כי מעון ראש הממשלה הוא "סביבת עובדה ייחודית", השונה מסביבת העבודה המקובלת במגזר הציבורי. זאת, לאור העובדה שהמעון משמש הן כסביבת עבודה של ראש הממשלה, שהינו נבחר ציבור, והן כמעונם הפרטי של רעייתו וילדיו, שאינם עובדי מדינה ואינם כפופים לכללים החלים על העובדים.

ואולם, סיכמה פרוזינין, "היותו של המעון סביבת עבודה ייחודית אינה מצדיקה העסקה פוגענית, שבה עובדים חסרי אונים נאלצים לעבוד שעות רבות מאוד, תוך שהם חשופים לדרישות מוגזמות, להעלבות ולהתפרצויות זעם. דווקא מעון ראש הממשלה, על כל המורכבות שבו, אמור לשמש מופת ודגל לשמירה קפדנית על זכויותיהם של העובדים בו ועל קיומה של סביבת עבודה ששוררים בה יחסים של כבוד והערכה לעובדים, או לפחות יחסי עבודה המתאפיינים באדיבות ובענייניות. לדאבוננו הרב, לא זו התמונה המצטיירת לעינינו בתיק זה".