בחיפוש אחר סטארט-אפ משנה חיים: האקסלרטורים שמגייסים יזמים

אחד התחומים החמים בהשקעות אימפקט הוא עידוד סטארט-אפים שלצד רעיון טכנולוגי או פתרון לבעיה, יכולים לייצר השפעה חיובית על הסביבה - כמו פתרונות חכמים לגיל השלישי, מניעת זיהומים או שיפור איכות המזון שלנו

 

העניין בהשקעות אימפקט ברחבי העולם גדל מאוד בשנים האחרונות, ולא רק מכיוונם של מיליארדרים או מוסדות לפיתוח פיננסי, אלא גם מצדם של תאגידים וחברות מסחריות. על פי סקר שנערך בתחילת השנה על-ידי ארגון GIIN והבנק האמריקאי ג'יי.פי מורגן, בשנת 2014 הסתכמו השקעות האימפקט הגלובליות ב-10.6 מיליארד דולר, וההערכות הן כי עד סוף שנת 2015 יעלה היקף ההשקעות בתחום זה ל-12.2 מיליארד דולר - צמיחה של 15%.

אחד התחומים החמים בהשקעות האימפקט הוא עידוד סטארט-אפים שיכולים להשפיע לטובה על העולם שבו אנו חיים. יותר ויותר תוכניות האצה קמות על הבסיס הזה, גם בישראל, או נותנות העדפה למיזמים שלצד רעיון טכנולוגי או פתרון לבעיה, יכולים לייצר אימפקט חיובי לסביבה. או במילים אחרות - במקום שהמוחות המבריקים ביותר ישקיעו את האנרגיה והידע בעוד אפליקציית גיימינג לחנות האפליקציות, מעודדים אותם לפתח פתרונות חכמים לגיל השלישי, למניעת זיהומים, לשיפור איכות המזון שלנו ועוד.

אימפקט חברתי חיובי בתל אביב ובסינגפור

מי שמובילים את התחום בישראל הם ניר שמעוני ועומרי בורל, שעומדים בראש TechForGood שבימים אלה פותחת את ההרשמה למחזור השלישי של תוכנית ההאצה הייחודית שלה.

כמו כן, השנה יתקיים שיתוף פעולה הדוק בין המיזמים בישראל לבין עמיתיהם והמנטורים של TechForGood Singapore - חברה אחות שהקימה TechForGood בסינגפור, אשר פועלת לפתח את תחום הסושיאל-טק באסיה. השוק האסייתי מהווה הזדמנות גדולה עבור סטארטאפים ישראלים בשל הקרבה לשווקים גדולים ומגוונים, ובעיקר - סכומי כסף גדולים של קרנות אימפקט המחפשות פתרונות חדשניים לבעיות חברתיות.

בחודשים האחרונים גייסה TechForGood כסף שאותו תשקיע במיזמי סושיאל-טק ובכך תוכל לתת דחיפה נוספת משמעותית הן לסטארטאפים עצמם והן לתחום בארץ.

החברה מפעילה בתל אביב אקסלרטור ליזמים טכנולוגיים, המבקשים לייצר לצד הערך הכלכלי גם אימפקט חברתי חיובי. התוכנית מעניקה מעטפת ליווי מקצועי של מומחים בתחום הטכנולוגי, חברתי, עסקי-פיננסי, משפטי ועוד, וכן חושפת את הבוגרים למשקיעים ודמויות מפתח בתעשייה בארץ ובעולם.

התכנית פונה ליזמים מתחומי הסושיאל-טק ואף מציעה מספר מסלולים נושאיים, בשיתוף פעולה עם גופים מהגדולים בישראל, בין היתר, בנק לאומי וחברת HPE. כמו כן, תנובה תפתח השנה תוכנית ייחודית מורחבת לטכנולוגיות מזון וחברת מוצרי הצריכה סנו תפתח לראשונה מסלול לסטארט-אפים מתחומי ההיגיינה ומניעת הזיהומים.

לדברי ניר שמעוני, מנכ"ל TechForGood, "התפתחות תחום הסושיאל-טק היא מגמה עולמית שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. כמי שתרמו רבות ליצירת האקו-סיסטם הזה בישראל אנו שמחים לראות יותר ויותר גופים גדולים חוברים אלינו ורואים בנו צינור לחשיפה למיזמים טובים מצד אחד, ולפעילות של אחריות חברתית מהצד השני. אנו מגיעים למחזור הנוכחי מחוזקים בקרן השקעות ייחודית שמחזקת את סיכוייהם של הסטארט-אפים שלנו לגייס מימון ראשוני ולהצליח, וכן חשיפה לשווקים בינלאומיים דרך האקסלרטור התאום שהקמנו בסינגפור".

תנובה מרחיבה את התוכנית ליזמים מתחום הפוד-טק

נגה שוורץ-משולם, מנהלת תחום בריאות בתנובה, מספרת על ההחלטה להרחיב את הפעילות המשותפת. לדבריה, "בעקבות ההצלחה של שני המחזורים האחרונים החלטנו להרחיב את התוכנית לצד האקסלטור, ובנינו תוכנית פעילות שנתית ליזמים בתחום הפוד-טק, שבמסגרתה תנובה תיתן להם מעטפת של שעות ייעוץ, שיתוף פעולה עם מרכז המו"פ וגישה ישירה לאנשי המקצוע וטכנולוגים בכירים בחברה.

"כמובילת שוק החלב בארץ, ובדומה לחברות מזון מובילות בעולם, תנובה כבר למעלה משלוש שנים פועלת לשיפור מתמיד של מוצריה למען תזונה בריאה יותר לכל בית בישראל. בשנים האחרונות מתפתח בארץ אקו-סיסטם יזמי בתחום התזונה שאנו לוקחים חלק מרכזי בפיתוחו. אנו מאמינים שלישראל יש פוטנציאל להפוך למרכז עולמי של טכנולוגיות פוד-טק כבר בשנים הקרובות".

השקעה של 100 אלף שקל מהמדגרה ברביבים

מי שעוד החליטו לתת השנה עדיפות לסטארט-אפים שמבקשים להשפיע לטובה על החיים של כולנו הם האנשים שמאחורי "המדגרה", תוכנית האצה מותאמת אישית ליזמים בקיבוץ רביבים שבנגב.

החברות שיעברו את המיונים ויצטרפו ל"מדגרה" יקבלו תמיכה רחבה ומעמיקה, ובכלל זה השקעה בשווי של עד 100 אלף שקל, בכפוף לעמידה באבני דרך. 30 אלף שקל יינתנו כמענק למימון להוצאות כלליות של החברה ועוד כ-70 אלף שקל בדמות כיסוי הוצאות המגורים והמחיה, חבילות שירות, שעות ייעוץ ועוד.

מאחורי המדגרה עומד אחד הקיבוצים הוותיקים והמבוססים בארץ, והיא פונה לסטארט-אפים עם צוות בעל אוריינטציה טכנולוגית, שלצד רעיון עסקי טוב גם מבקשים להשפיע לטובה על העולם שבו אנו חיים, עם דגש על מיזמים בתחומי הווב והמובייל והכלכלה השיתופית.