מספר סניפי הבנקים בישראל צנח ב-58 בשנתיים

עיקר הצמצומים - בבנק הפועלים, בלאומי ובדיסקונט ■ חלק הארי של הסניפים שנסגרו - בערים הגדולות ■ במגזר הערבי המגמה הפוכה ■ בדיקת "גלובס"

סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף
סניף בנק לאומי שנסגר / צילום: שלומי יוסף

אחד הנושאים המרכזיים שבהם עוסקים מרבית הבנקים בימים אלה הוא ההתייעלות. המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הנחתה את הבנקים להציג לה תוכניות התייעלות מפורטות עד סוף השנה, ובתמורה הבטיחה לבנקים הקלות בהון בכל הקשור למימון אותן תוכניות.

בסוף השבוע האחרון הודיע בנק לאומי כי סיכם על תוכנית לפרישה מוקדמת של 700 עובדים בפיצויים של 270%, מה שיעלה לבנק 400 מיליון שקל. הבא בתור להציג תוכנית התייעלות שכזו הוא בנק דיסקונט, שלפי הערכות צפוי לסיים בשבועות הקרובים את גיבושה של תוכנית לפרישה מוקדמת של כמה מאות עובדים.

קיצוץ בכוח האדם הוא נדבך מרכזי בהתייעלות הבנקים, אך הוא אינו הנדבך היחיד. חלק מקביל וגם משלים הוא סגירת סניפים, צעד שאותו הבנקים החלו להוציא לפועל בשנים האחרונות, ונראה כי המגמה הזו צפויה להיות מואצת גם בשנים הקרובות.

מבדיקת "גלובס" עולה כי כמות סניפי הבנקים קטנה בשנים 2014-2015 ב-58, ל-1,098 סניפים - ירידה של 5% בקירוב. נדגיש כי מדובר במספר נטו - הכולל בתוכו גם פתיחת סניפים חדשים. זה אינו סוף פסוק, ולפי הערכות עוד עשרות סניפים צפויים להיסגר בשנים הבאות.

על-פי נתוני בנק ישראל שהוצגו בכנסת בסוף השנה שעברה, בשנים 2014-2015 נסגרו 77 סניפים. מגמת הסגירה והפתיחה של הסניפים ברוב הבנקים דומה למדי. מנתוני הבנק המרכזי עולה כי 85% מהסגירות היו בערים הגדולות, ואילו רוב הפתיחות, 77%, היו בפריפריה ובערים הבינוניות בגודלן.

קטנים וזולים

בעבר הבנקים ראו בפריסה הסניפית כלי חשוב לצמיחה בנתח השוק, ופתחו מדי שנה עוד-ועוד סניפים. בשנים האחרונות השתנתה התפיסה הזו, והבנקים עברו למגמת התכווצות, פועל יוצא של תוכניות התייעלות שהם מובילים והשינוי בטעמי הציבור, שמצמצם את הגעתו לסניפים ועובד יותר בערוצים הטכנולוגיים. סגירת הסניפים חוסכת שורה הוצאות, בהן נדל"ן, ארנונה וכוח האדם. בבנקים מציינים כי סגירה של כל סניף חוסכת לבנק לפחות כמה מיליוני שקלים בשנה.

גם במקרים שבהם הבנק פותח סניפים חדשים, מדובר בסניפים זולים יותר לתחזוקה לעומת הסניפים הוותיקים שנסגרים. הסניפים החדשים קטנים יותר ובהם פחות כוח אדם ממה שנהוג היה בעבר. כך לדוגמה, מדוחות דיסקונט עולה כי גודל סניף ממוצע עמד בסוף שנת 2015 על 540.2 מ"ר, לעומת 553.5 מ"ר בסוף שנת 2013. מגמת ההתייעלות בסניפים לא מסתכמת רק בסגירת סניפים; בחלק מהבנקים (במיוחד בבנק הפועלים ובבנק בלאומי), מתבצעת גם התייעלות במספר עמדות הטלרים והקופה, שנחתך לטובת מעבר לעבודה מול מכונות אוטומטיות. המגמה של סגירת הסניפים לא מתקבלת תמיד בשביעות רצון אצל הלקוחות. לקוחות מסוימים - במיוחד בפלח הגיל המבוגר יותר או באזורים שבהם אין הרבה סניפי בנקים - לא רואים בעין יפה את סגירת הסניף. תלונות של לקוחות אף הגיעו לכנסת, שקיימה ישיבה בעניין לפני חצי שנה בקירוב.

מגמה עולמית

אלא שההתייעלות וסגירת הסניפים אינה ייחודית רק לשוק המקומי. במקומות שונים בעולם ישנה מגמה של סגירת סניפים, ומעבר לעבודה בערוצים הדיגיטליים. מפרסומים שונים בתקשורת העולמית עולה כי בנק אוף אמריקה יצא בתוכנית לסגירת 20% מהסניפים, דויטשה בנק הודיע על תוכנית קיצוץ גדולה בסניפים וגם באוסטרליה הבנקים הגדולים נמצאים במגמה דומה.

את מגמת סגירת הסניפים בישראל מובילים שני הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי. מספר הסניפים בבנק לאומי ירד בשנים 2014-2015 ב-17, ל-222 סניפים. אשתקד מיזג הבנק 16 סניפים, והשנה הוא מתכנן להוציא לפועל מיזוג ב-16 סניפים נוספים. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, אמור להשיק השנה את "פפר", הבנק האינטרנטי שלו. בהנחה שהבנק יצליח ויעברו אליו גם לקוחות מלאומי עצמו, סביר שהדבר יאיץ את המגמה של סגירת הסניפים בלאומי עצמו.

בבנק הפועלים, בניהולו של ציון קינן, סוגרים וממזגים סניפים בקצב גבוה זה כמה שנים. בשנה שעברה הבנק הוציא לפועל מיזוג של 16 סניפים, ובסה"כ בשנים 2014-2015 ירד מספר סניפי הבנק ב-19 - ל-245 סניפים.

עם זאת, בד בבד עם סגירת הסניפים, בנק הפועלים גם פותח סניפים חדשים, בעיקר במגזר הערבי - פלח שוק שהבנק סימן לעצמו כמנוע צמיחה. אשתקד פתח הבנק שישה סניפים חדשים בארץ, מחציתם במגזר הערבי. כמו כן, בשנים האחרונות הבנק הכפיל את מספר הסניפים במגזר ל-26. בנק הפועלים צפוי להמשיך במגמת מיזוג הסניפים, אך קצב ירידת הסניפים של הבנק צפוי להתמתן לאור תוכניות הבנק לפתוח עוד סניפים דיגיטליים.

מי שעוד סימן את המגזר הערבי כיעד אסטרטגי הוא מזרחי טפחות. הבנק, בניהולו של אלדד פרשר, פתח אשתקד שני סניפים במגזר (מתוך פתיחה של שלושה סניפים חדשים בכל הארץ). מזרחי טפחות שונה משאר הבנקים הגדולים, שכן הוא היחיד שנמצא במגמה של צמיחה והתרחבות של סניפים, וזאת כאסטרטגיה של הבנק ששמה פחות דגש על הצד הטכנולוגי, ויותר על השירות האנושי. מספר הסניפים של הקבוצה עמד בסוף 2015 על 177. אמנם מדובר באותו מספר כמו בסוף 2013, אבל הסיבה לכך נעוצה בהתייעלות נקודתית שנעשתה בבנק בשנים האלה ובה מוזגו כמה סניפים קרובים זה לזה, בד בבד עם פתיחת סניפים חדשים. בהסתכלות קדימה, סביר שמספר סניפי הבנק יגדל בשנים הקרובות. כך לדוגמה, במשך שנת 2016 מתכנן הבנק לפתוח ארבעה סניפים חדשים.

בנק נוסף ששם דגש על סגירת סניפים הוא דיסקונט. לבנק, בניהולה של לילך אשר טופילסקי, יש כמות סניפים גדולה למדי - 212 (כולל החברה-הבת מרכנתיל). לשם השוואה, בנק לאומי שגדול משמעותית מדיסקונט כולל 222 סניפים. בדיסקונט החלו בתוכנית לסגירת סניפים זמן קצר לאחר כניסת אשר טופילסקי לתפקיד בשנת 2014. עד סוף 2015 ירד מספר הסניפים בבנק ב-13. השנה צפוי הבנק לבצע מיזוג בסדר גודל של עוד כ-10 סניפים. בימים אלה עמלים בבנק על תוכנית התייעלות חדשה שתכלול פרישה מוקדמת של עובדים וגם סגירת סניפים.

גם הבנק הבינלאומי הוציא לפועל סדרה של סגירות סניפים בחברות השונות של הקבוצה. בסה"כ קטן מספר סניפי הבנק בשנים 2014-2015 ב-9, ל-172 סניפים - ירידה של 5%. צעד זה מצטרף למהלך התייעלות נוסף שביצע הבנק אשתקד, שכלל איחוד של החברות-הבנות פאג"י ויובנק אל תוך הבינלאומי. בבינלאומי מתכוונים להמשיך ולבצע התייעלות במערך הסינוף, שיכלול גם סגירת סניפים וגם ירידה בשטחי הנדל"ן בסניפים עצמם, תוך ביטול כפילויות של סניפים מאותה קבוצה הנמצאים סמוך זה לזה.

הירידה במספר הסניפים בבנקים
 הירידה במספר הסניפים בבנקים