לב לבייב מבקש מהבנקים דחיית חוב של 180 מיליון שקל

מטרת הדחייה היא לפנות ללבייב כסף שישמש אותו מול מחזיקי האג"ח באפריקה ישראל ■ יציע עיבוי ביטחונות תמורת הדחייה; הבנקים לא פוסלים על הסף את ההצעה ■ סך החוב הפרטי של לבייב לבנקים - 1.1 מיליארד שקל

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

לב לבייב מבקש לדחות את פירעון החוב האישי שלו לבנקים. בשבוע האחרון, ביצע לבייב פנייה ראשונית לחלק מהבנקים בכדי לבחון אפשרות לדחות את הפירעון הקרוב של חברת ממורנד שבשליטתו, כאשר בתמורה אמור לבייב להגדיל את הביטחונות שלו מול הבנקים.

מדובר בסכום של 180 מיליון שקל שאמורים להיפרע בחודש נובמבר, מתוך סך חוב של 1.1 מיליארד שקל. מטרת הדחייה היא לפנות ללבייב כסף שישמש אותו מול מחזיקי האג"ח באפריקה ישראל, עימם הוא נמצא במו"מ להסדר חוב.

ההגעה להסדר מול הבנקים היא משימה לא פשוטה, שכן לבנקים אין נציגות מולה עובד לבייב, אלא יהיה עליו להגיע להסכמות עם כל אחד מחמשת הבנקים הגדולים.

לפני מספר שנים כבר הגיע לבייב להסדר מול הבנקים, שכלל פריסת החוב עד לשנת 2021, ותשלום מדי שנה של כ-180 מיליון שקל. עוד כלל ההסדר מנגנון לעיבוי ביטחונות, בהתאם לירידה בשווי המניות באפריקה ישראל . ככל הידוע מאז אותו הסדר עמד לבייב בתשלומיו לבנקים, והיו אף מקרים שבהם הוא הקדים את פירעון החוב.

הפנייה הנוכחית לא נעשתה עדיין לכל הבנקים, ובבנקים לא פוסלים אותה. "אם מסתכלים על העבר, לבייב הוכיח יכולת של עמידה בפירעון חוב, והביא מיליארדי שקלים מהבית. אנחנו לא קילרים כמו בעלי האג"ח, ומוכנים לשבת ולשמוע מה לבייב מוכן להציע בתמורה לדחייה", אומר גורם בכיר באחד הבנקים.

החוב המקורי של חברת ממורנד (באמצעותה מחזיק לבייב באפריקה ישראל) לחמשת הבנקים הגדולים עמד על 3.1 מיליארד שקל, ועיקרו נועד לממן את רכישת השליטה באפריקה ישראל. לאורך השנים פרע לבייב את רוב החוב, וכיום נותר חוב של כ-1.1 מיליארד שקל, כ-60% מהחוב, שהם כ-680 מיליון שקל הם חוב לבנק הפועלים, כ-110 מיליון שקל הם לכל אחד מבנק לאומי ודיסקונט, ועוד 80-100 מיליון שקל למזרחי טפחות ולבנק הבינלאומי (כל אחד).

אל מול החוב הועמדו מניות אפריקה ישראל, אלא שמניות אלה התרסקו בשנים האחרונות, ושווי השוק שלהן עומד כיום על כ-120 מיליון שקל - כ-10% מהחוב בלבד, כשבבנקים מעריכים כי גם זה שווי גבוה לעומת שוויין האמיתי.

כאמור, לפני מספר שנים גיבש לבייב עם הבנקים הסדר חוב, שכלל עיבוי של הביטחונות. בנק הפועלים קיבל פרויקט מגורים ברוסיה, ויתר הבנק קיבלו ביטחונות של נכסים אחרים של לבייב. אלא שהמצב ברוסיה שחק גם את הביטחונות האלה, וכיום שווי החוב של לבייב גבוה משמעותית לעומת שווי הביטחונות, ולכן אם לבייב יציע ביטחונות טובים, הם יהיו מוכנים לשקול ברצינות את דחיית החוב.

 

מצב הנזילות של לבייב לא ברור - מצד אחד, הוא נחשב לאדם מאד אמיד, שכבר הזרים לאפריקה ישראל ולבנקים כספים רבים. מצד שני ענף היהלומים והכלכלה ברוסיה - שני מוקדי פעילות מרכזיים שלו - נמצאים בחולשה. כמו כן העובדה שלבייב מבקש לדחות תשלום של 180 מיליון שקל, מעמידה סימן שאלה לגבי האיתנות הפיננסית שלו.

הבקשה לדחיית פירעון החוב מהבנקים מגיעה במקביל להסדר חוב שמקיים לבייב עם בעלי האג"ח של אפריקה ישראל. לפני כשלושה שבועות יצאה אפריקה ישראל בהודעה דרמטית שבה היא מבקשת הסדר חוב מבעלי האג"ח. ההצעה כוללת המרת חוב למניות והזרמה של כ-300 מיליון שקל לחברה. נכון לעכשיו, דוחים בעלי האג"ח את ההצעה שמגלמת תספורת לא מבוטלת על חוב שהיקפו עומד על 1.5 מיליארד שקל, מתוך סך חוב של 3.5 מיליארד שקל לבעלי האג"ח.