רואי החשבון רוצים חיסיון מקצועי - בדומה לעורכי הדין

נשיא לשכת רואי החשבון, יזהר קנה, בכנס הלשכה באילת: "יש להעניק חיסיון לרואי החשבון, בדומה לחיסיון הניתן לעורך הדין" ■ מגבש הצעת חוק בנושא

יזהר קנה / צילום: איל יצהר
יזהר קנה / צילום: איל יצהר

"רואי החשבון מעניקים, כידוע, מלבד שירותי 'ראיית חשבון' כהגדרת המונח בחוק, שירותים מקצועיים רבים נוספים. במקרים רבים הענקת הסמכות לרואי חשבון מקבילה לסמכות המוענקת באותם חוקים גם לעורכי דין, אולם סמכויות אלה הוענקו לרואי החשבון ללא מתן הגנה ללקוח, לפיה דברים המוחלפים בינו לבין הלקוח נשארים חסויים, כך שיהא אסור לרואי החשבון לגלותם ללא הסכמת הלקוח. יש להעניק חיסיון לרואי החשבון, בדומה לחיסיון הניתן לעורך הדין, למעט בנושאים הקשורים בעיסוק ראיית חשבון כהגדרתו בחוק רואי החשבון" - כך אמר הערב (ג') נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, בפאנל בכנס הלשכה באילת שעסק בחקירות של רואי החשבון.

רו"ח קנה הצהיר כי לשכת רואי החשבון פועלת בימים אלה לניסוח הצעת חוק שתעניק חיסיון גם למידע שהועבר בין רואי החשבון ללקוחותיהם. 

"למיותר לציין", הוסיף קנה, "כי משרדי רואי חשבון רבים עוסקים רק (או בעיקר) בשירותי ייעוץ, ולא בראיית חשבון כהגדרתה בחוק רואי החשבון ובנושאים פיננסים אשר חלקם הוגדרו לאחרונה במסגרת החוק לאיסור הלבנת הון, אשר לגביהם נתן המחוקק זכויות חיסיון מסוימות המקבילות לאלה של עורכי הדין בנושא זה".

לדבריו, "להענקת החיסיון לרואי החשבון, אשר למעשה מגינה על הלקוח, יש חשיבות רבה מההיבט של טובת המשק. קיומו של חיסיון כזה יגרום לגילוי של הלקוח לרואה החשבון על פעולות הנעשות או שנעשו בעבר על-ידו, ובעקבות גילוי שכזה יסייע רואה החשבון לאותו לקוח להסדיר את אותם עניינים עם הרשויות. כיום, בהיעדרו של חיסיון, כזה שומר הלקוח (על אף מערכת היחסים עם רואה החשבון) את הדברים ואינו חושף אותם.

"לפיכך, יש לקבוע הוראות חוק אשר יעניקו חיסיון לרואה החשבון, בדומה לחיסיון הניתן לעורך הדין, למעט בנושאים הקשורים בעיסוק בראיית חשבון כהגדרתו בחוק רואי החשבון; לכן, אנו מציעים להוסיף סעיף בחוק רואי החשבון בהתאם".