הבורסה בתל-אביב נסחרה היום (ה') במגמה שלילית על רקע ירידות שערים בבורסות אירופה ובחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט, לאחר נעילה שלילית אמש. בסיכומו של יום מניות הבנקים שעלו בשיעורים ניכרים, מנעו מהבורסה לרדת בשיעורים משמעותיים ביותר.

 

לאחר שחוללה סערה לפני חודש עם נתוני צמיחה אפסיים לרבעון הראשון של השנה, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מעדכנת את צמיחת המשק. על-פי האומדן המעודכן צמח המשק ברבעון הראשון של השנה בקצב שנתי של 1.3% לעומת 0.8% באומדן הראשוני. חשוב לציין כי גם לאחר העדכון קצב הצמיחה של המשק מבטא צמיחה שלילית בתוצר לנפש ומשום כך המשק יימצא טכנית במיתון אם לא יצמח גם ברבעון השני בקצב שנתי הגבוה מ-1.8%.

ההבדל בין האומדנים מוסבר בעדכון כלפי מעלה של הגידול בצריכה הפרטית (4.8% לעומת 4% באומדן הראשון) ושל ההשקעות בנכסים קבועים במשק (16.2% לעומת 7.5% באומדן הראשון). בנוסף מתברר כי יצוא הסחורות והשירותים ירד בשיעור מתון יותר מכפי שדיווחה למ"ס לפני חודש

תמונה מעודדת על מצב המשק עולה גם מנתוני מאזן התשלומים שהלמ"ס מפרסמת: העודף בחשבון השוטף של ישראל עמד ברבעון הראשון של 2016 על 3.3 מיליארד דולר לעומת 3.2 מיליארד ברבעון האחרון של 2015. העודף בחשבון השוטף של ישראל גדל למרות הירידות ביצוא, הגידול בייבוא ועליית מחירי הנפט.

מדד המחירים לצרכן עלה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה היום אתמול כי מדד המחירים לצרכן לחודש מאי עלה ב-0.3%, בהתאם לציפיות המוקדמות. זהו החודש השני ברציפות של עליות במדד. באפריל, נזכיר, המדד עלה ב-0.4% וקטע רצף ירידות של 5 חודשים. מתחילת השנה נרשמה ירידה מצטברת של 0.3% וב-12 חודשים אחרונים ירידה של 0.8%.

הפדרל ריזרב הותיר אמש כצפוי את הריבית על כנה, ברמה של 0.25%-0.5%, פעם שישית ברציפות, וזאת לאחר שבפעם האחרונה העלה את הריבית בדצמבר 2015. בהודעת הפד נאמר כי נתוני המאקרו שהתפרסמו לאחרונה היו מעורבים: "מצד אחד נרשמה האטה בקצב השיפור בשוק העבודה, ומצד שני הצמיחה בפעילות הכלכלית צברה תאוצה".

הבנק הפדרלי הוריד את תחזית הצמיחה לכלכלת ארה"ב ל-2% בשנת 2016 מ-2.2% בתחזית הקודמת. בנוסף, על פי הודעת הפד, מרבית חברי הפד עדיין רואים לנכון להעלות את הריבית עוד פעמיים עד סוף השנה.

פריגו  נפלה אמש בחדות בוול סטריט לאחר שזינקה שלשום על רקע דיווח ב"בלומברג", לפיו החברה עתידה להירכש בפרמיה משמעותית על מחיר השוק דאז.

שיכון ובינוי  צונחת במסחר לאחר שניגריה החליטה להפסיק את קיבוע המטבע שלה החל מיום שני הקרוב, מהלך שצפוי להביא לפיחות חד בשערו ועלול להשפיע על הפעילות וההכנסות של שיכון ובינוי במדינה.

בעל השליטה באפריקה  , לב לבייב, עושה ניסיון אחרון להציל את הנכסים של אפי פיתוח. החברה בת של אפריקה ישראל, דיווחה היום כי הבנק הרוסי VTB ולבייב מנהלים מו"מ על הצעה חלופית במסגרתה לבייב יעמיד לטובת הבנק הרוסי ערבות אישית לפירעון ההלוואה שהעניק VTB לטובת אחד הפרויקטים של החברה. [לסיפור המלא]. אגרות החוב של אפריקה ישראל עלו, אף הן, בשיעורים ניכרים וביחוד אפריקה אגח כח  שהבטוחות שלה הן מניות אפי פיתוח.

מניות הבנקים נסחרו בעליות לאחר שבנק ישראל הודיע היום (ה') על הרחבת הרף העליון להחזקה של גופים מוסדיים במניות הבנקים מ-5% ל-7.5%. נציין את הבינלאומי , פועלים , ודיסקונט .

[לפורטל הפיננסי][לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]