הפד החליט אתמול (ד') כצפוי להותיר את הריבית על כנה ולא לפעול החודש. הבוקר הבנק המרכזי של יפן (BOJ) החליט גם הוא לשבת על הגדר. ההחלטות של הבנקים המרכזיים בארה"ב ויפן נבעו בעיקר מהחשש מפני האפשרות של "ברקזיט" והובילו לטלטלה בשווקים הפיננסים.

בית ההשקעות פסגות התייחס להחלטת הפד וציין כי ילן השתמשה לראשונה בצמד המלים "New Normal" ובכך למעשה נתנה איתות כי בפד מנסים להתקרב להערכות בשוק. כלומר, צמיחה ואינפלציה נמוכות לאורך זמן בשל הירידה בפריון והזדקנות האוכלוסייה מה שגורר רמת ריבית ניטראלית נמוכה יותר בהשוואה לשנים קודמות.

הדולר נחלש לאחר החלטת הפד מול המטבעות המרכזיים ונסחר מול האירו סביב 1.12 דולרים לאירו. מדד הדולר (DXY) יורד היום בכ-0.3% ונסחר ברמה של כ-94.3. הין מגיב בקיצוניות חדה יותר להחלטת הבנק המרכזי היפני ומזנק מול הדולר בכ-1.6% לרמה של 104.3 ין לדולר. הבורסות באסיה מגיבות בירידות, בהובלת מדד הניקיי היפני שצונח בכ-3%. 

בעוד חוסר הוודאות בשווקים גובר, המשקיעים נוהרים לנכסים הנחשבים לחוף מבטחים. הזהב, שנחשב לנכס שכזה, מזנק ב-1.8% על רקע ההחלטות של הבנקים המרכזיים בארה"ב ויפן ונסחר סביב 1,311 דולר לאונקייה.

ומה לגבי שוק האג"ח שנחשב גם הוא ל"מקלט" עבור המשקיעים? תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים של ארה"ב מגיבות, כצפוי, בירידות של כ-0.04% לרמה של 1.549%. תשואות אג"ח הבנצ'מרק של ממשלת יפן יורדות קלות גם הן ונסחרות בריבית שלילית של כ-0.205%-. תשואות האג"ח של ממשלת גרמניה, שנפלו השבוע לראשונה בהיסטוריה לרמה שלילית, ממשיכות לרדת ונסחרות סביב 0.02%.

ומה לגבי העתיד? השווקים מתמחרים סיכוי של כ-7% בלבד להעלאת ריבית בארה"ב בחודש יולי וכ-29% להעלאה בספטמבר. למרות שמרבית חברי הפד תומכים בשתי העלאות ריבית עוד השנה, השווקים מעריכים כי מרבית הסיכויים שתתרחש רק העלאת ריבית אחת לקראת סוף השנה.

 

ביפן, אנליסטים מציינים כי הבנק המרכזי ממקד את המדיניות שלו בתוכנית התמריצים שהוא עתיד להוציא לפועל בחודש הבא אך ייתכן שהוא יחליט לפעול עוד לפני כן אם הין ימשיך להתחזק.

"במבט קדימה, אנו מצפים לפעולות נוספות מצד ה-BOJ, אך לא פחות חשוב (ואף יותר) אנו מצפים לפעולה משמעותית מהצד הפיסקאלי וייתכן אף שנראה בקרוב פעולה של HELICOPTER MONEY. כלומר, מימון ישיר של הרחבה פיסקאלית על ידי הבנק המרכזי, פעולה שיש לציין שילן אמרה אתמול כי היא תיתכן רק במצב קיצון חריג ביותר. ייתכן ויפן מתקרבת לצעד מסוג זה כבר בקרוב", מציינים בפסגות.